GK100 skrev:
Då verkar värmeslingan vara hel och ok. Mät spänning på termostaten som på bilden i #39 så kan du kolla både att brytaren står rätt och att termostaten funkar och slutligen ska du då även ha 400 V över slingan.

Glöm inte att ställa vredet på mätaren 600 VAC så vi inte behöver få mer vatten på kvarnen i tråden kring Biltema multimetrar. :)
Ok mellan vilka punkter mäter jag? Strömmen skall vara på?
 
Strömmen på och instrumentet 600 VAC och mät parvis mellan punkterna med gröna respektive gula pilar på bilden tidigare.
 
Har 400v mellan dom gröna i ett läge på brytaren, 230v i ett annat läge.. inget mellan dom gula.. och aldrig något på slingan
 
Då är omkopplaren ok där kan du välja 0-1-3 kW men termostaten verkar trasig. Prova att vrida upp den mot max och får du inget på gula då är det bara att byta ut den.
 
GK100 skrev:
Då är omkopplaren ok där kan du välja 0-1-3 kW men termostaten verkar trasig. Prova att vrida upp den mot max och får du inget på gula då är det bara att byta ut den.
Vred upp termostaten på nästan max och då klickade det till och nu har jag ström på slingan.. är ju glädjande men frågan är varför temp.begränsaren beter sig så?
 
Det berör inte begränsaren den löser ut vid för hög temp och måste återställas med knappen, den du ställde om är ju drifttermostaten och den verkar bara med tiden blivit felkalibrerad mot sin skala. Ja förutsatt att du inte redan har så varmt vatten i beredaren att den stämmer där du ställde den.

Bara att köra på och se var det hamnar i temp.
 
GK100 skrev:
Det berör inte begränsaren den löser ut vid för hög temp och måste återställas med knappen, den du ställde om är ju drifttermostaten och den verkar bara med tiden blivit felkalibrerad mot sin skala. Ja förutsatt att du inte redan har så varmt vatten i beredaren att den stämmer där du ställde den.

Bara att köra på och se var det hamnar i temp.
Ok nej det är/var ju lätt ljummet vatten i beredaren nu. Men vad händer om jag vrider tillbaka temp.begränsaren igen sen när den är uppe i temp? Felkalibrerad? Hur får jag den rätt igen då?

Bör jag ha den i 400v läge eller 230v?
 
Du får låta den stå så högt att du får den temp du behöver oavsett vad skalan visar det är inget problem med det. Ställer du ner den blir det ju läge börvärde för termostaten och kallare vatten.

Effekten kan du välja hur som ev skonas elementet lite vid 230 V pga lägre ytbelastning, så räcker det för att ge tillräckligt med VV så kör på 1 kW. Det räcker för att höja ca:10 grader per timme i den volymen så det är kanske ok som spetsning.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.