Har konstaterat att den inbyggda vvb i min nibe 360 fighter inte räcker till. 4 personer i hushållet 2 duschar och ett badkar.

Hur som helst så har jag haft en nibe compact 100L i garaget som inte används längre. Tänkte ta och koppla denna mot Nibe 360:n för att minska problemen med kalla morgonduschar :)

Tänkte lyssna med er på forumet hur man effektivast och enklast dockat dessa två emot varandra?

Såhär ser det ut i anslutningen på värmepumpen (nibe 360)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Och såhär på nibe compact beredaren


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Behöver jag ytterligare en blandningsventil för att sy ihop detta på bästa sätt?

Vore toppen om någon på ett pedagogiskt sätt kunde förklara hur det skall kopplas!

Tack på förhand!
 
Koppla varma sidan på 360n till kalla sidan på compacten.
Då förvärmer Fightern vatten till compacten som får stå för det slutgiltiga uppvärmingen av VV.

Vill man göra det finare och mer korrekt så ska Compacten matas med varmvatten från Fightern på kallvatten sidan av beredaren, och varmvatten sidan på compacten ska ha en blandningsventil med tappkallvatten anslutet för att skållningsskyddet ska fungera korrekt.


edit:
En LK 550 eller ESBE VTA313 är lämplig blandningsventil efter compacten. Du kan byta ut den inbyggda helt och hållet då.
http://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/lka-550-blandningsventil-15.html
http://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/esbe-blvent-30lr-15klk-35-60g.html
 
Redigerat:
Står hur det bör dockas i Monterings- och skötselanvisning för 360P (sidan 12) som kan laddas ner från NIBE sajt. Viktigt med backventil och "Om beredaren är utrustad med ett ventilkoppel Ø 15 mm bör detta bytas ut mot ett motsvarande (delbart) Ø 22 mm".
 
corre skrev:
Koppla varma sidan på 360n till kalla sidan på compacten.
Då förvärmer Fightern vatten till compacten som får stå för det slutgiltiga uppvärmingen av VV.

Vill man göra det finare och mer korrekt så ska Compacten matas med varmvatten från Fightern på kallvatten sidan av beredaren, och varmvatten sidan på compacten ska ha en blandningsventil med tappkallvatten anslutet för att skållningsskyddet ska fungera korrekt.


edit:
En LK 550 eller ESBE VTA313 är lämplig blandningsventil efter compacten. Du kan byta ut den inbyggda helt och hållet då.
[länk]
[länk]

Ok jag kan alltså inte använda den blandningsventilen som sitter monterad på compacten nu?
 
Jo, men du får inte in kallvatten samtidigt som varmvatten från Fightern. Det är framförallt skållningsskyddet som försvinner då, såvida man inte ställer Fightern på 45c...
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och vad exakt menas med "delat koppel"? Räcker inte en separat blandningsventil efter compacten?
 
Enligt bilden du lagt upp på Compact ser det ut som ett delbart koppel men det kanske bara är 15 mm? Det behövs 22 mm enligt NIBE rekommendation. Exempel på blandningsventil inkl backventil 22 mm: http://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/lka-550-blandningsventil-22.html Sedan behövs alltså den andra delen som sitter på blå ingången i Compact med säkerhetsventilen men med 22 mm anslutning.
 
Delat menas att KV och VV inte sitter ihop. Min senare beskrivning, där KV används för att blanda ut Compactens varmvatten till 60c via den delade blandaren.
 
Så alltså räcker det att ta väck kopplet på compacten, koppla fighterns varmvatten mot kallvattensidan på compacten, koppla från varmvattensidan på compacten till den kopplingspunkt som tidigare fighterns varmvattensida matade, koppla en blandningsventil på utgående varmvatten på compacten som även är matad med kallvatten från valfri kallvattenledning. Korrekt? Som jag förstår det behövs någon form av backventil också men förstår inte riktigt vart och varför?
 
Gör som det står i manualen så blir det bra. Man vill inte att varmvatten ska kunna gå bakvägen ut i kallvattenrören. Om t.ex. huvudvattenkranen är avstängd (som den gärna ska vara om man är bortrest) och man öppnar en kallvattenkran så skulle det annars komma en del varmvatten.
 
Josth skrev:
Gör som det står i manualen så blir det bra. Man vill inte att varmvatten ska kunna gå bakvägen ut i kallvattenrören. Om t.ex. huvudvattenkranen är avstängd (som den gärna ska vara om man är bortrest) och man öppnar en kallvattenkran så skulle det annars komma en del varmvatten.
Men det är just det som är frågan. Vilka delar behöver jag och vart skall respektive del installeras? Jag tror jag förstått allt utom just backventilen? Eller? Se mitt resonemang ovan
 
Berka81 skrev:
Men det är just det som är frågan. Vilka delar behöver jag och vart skall respektive del installeras? Jag tror jag förstått allt utom just backventilen? Eller? Se mitt resonemang ovan
Svarar mig själv :)

Jag hade en Esbe serie 20 blandningsventil liggandes och i den kartongen följde det med en typ av stödhylsa som fungerar som backventil och det är egentligen den som skall monteras på kallvattenmatningen till blandningsventilen om jag förstått det rätt?
 
precis!
 
corre skrev:
precis!
Då verkar det tydligt hur jag skall sätta ihop detta. Nu återstår bara att göra en inköpslista på vilka delar jag behöver införskaffa.

Blandningsventilen är ju för 22mm, jag har dock en 12mm kallvattenledning bakom platsen där compacten skall stå, hade varit smidigt att mata kallvatten därifrån. Eller måste det vara från en 22mm ledning?
 
Nä, det går ju bra med en 12mm också. Men ditt ventilkoppel är gjort för 22, så du behöver delar som anpassar 12->22 då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.