Rabbithole Rabbithole skrev:
Låter som dold reklam. Upp med siffrorna och namnen publikt
Det är ingen reklam. Har inte företag längre som sagt men har behållit kunskap och viss inventarier och vill gärna hjälpa nån som är intresserad. Som sagt man kan komma förbi och se allt på plats. Vi pratar om 50k för en 10kW Deye växelriktare och 13kWh batteri. Skulle kunna fixa det via företag med installation och då hamnar man på samma pris efter grönt avdrag. Kolla på video hemma i mitt garage.
Mvh
Admir

Vad är det man ska se på plats? Det blir väldigt dubbla budskap när du först säger att det inte är reklam men sen erbjuder dig att lösa installation genom företag för intresserade?

Om det är något du snickrat ihop själv så är det väl bara att presentera hur det är utfört och vad anläggningen faktiskt presterar. Det är info som är relevant för tråden.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Vad är det man ska se på plats? Det blir väldigt dubbla budskap när du först säger att det inte är reklam men sen erbjuder dig att lösa installation genom företag för intresserade?

Om det är något du snickrat ihop själv så är det väl bara att presentera hur det är utfört och vad anläggningen faktiskt presterar. Det är info som är relevant för tråden.
Förstår inte varför är människor så tveksamma/negativa nuförtiden. Jag vet att det finns många där ute som vill lura folk men jag är helt ärlig och berättar som det är. Därför erbjuder jag en visning av allt på plats för de som är intresserade. Jag har inte snickrat ihop något, som sagt allt fungerar som det ska och är godkänt att vara med på stödtjänster hos checkwatt. Om man tittar på checkwatts godkända växelriktare så finns den på listan. Vill man bara använda batterier för egen bruk så funkar det det utmärkt också. Igår när priserna var som högst försörjde jag huset med billig el från batteriet istället för att betala 10 kronor per kWh. Varför jag erbjuder eventuellt hjälp med installationen är just för att skippa skepticism hos folk så de inte tror att det är nån lur grej. Vill man bara köpa grejer så funkar det jättebra även för mig som inte har aktivt bolag i dagsläget.
Mvh
Admir

• Gilla
mrmlz
  • Laddar…
Du kanske kan starta en egen tråd för att jaga kunder i?

ulfben ulfben skrev:
Du kanske kan starta en egen tråd för att jaga kunder i?
Tack för tipset, men tanken var aldrig att jaga kunder utan att hjälpa till om nån är intresserad. Jag tycker framför allt att det är skit kul att hålla på med sånt och bygga nånting själv som fungerar bättre och för mycket mindre peng jämfört med vad folk betalar.

Ville du hjälpa folk så hade du startat en tråd och visat upp din lösning så att folk kan lära sig och bilda en uppfattning. Istället startar du ett nytt konto och kapar en tråd för att försöka locka in främlingar i ditt garage.

Cool and normal.

ulfben ulfben skrev:
Ville du hjälpa folk så hade du startat en tråd och visat upp din lösning så att folk kan lära sig och bilda en uppfattning. Istället startar du ett nytt konto och kapar en tråd för att försöka locka in främlingar i ditt garage.

Cool and normal.
Först och främst så har jag inte skapat ett nytt konto. Det är samma konto jag har använt sen början. För det andra det är så mycket som ingår och det tog mig 3 år för att bygga klart allt. Tror inte jag hade kunnat förklara allt i ett tråd från vilka komponenter som behövs, hos vem man ska köpa, hur man bygger ihop det, hur får man allt programmerat att prata med varandra och slutligen förklara vad home assistant är och hur man behörskar det. Det är helt enkelt för mycket för en som vill bara ha ett batteri hemma för att spara pengar på el.

Sedan förstår jag inte varför är du så negativ till mina inlägg? Jag har väl inte gjort något brott med att skriva allt jag skrev? Hela tanke med det var att berätta vad jag har och det kanske finns en entusiast som tycker det låter bra och vill ha samma system. Därför skrev jag att jag vill hjälpa till utan att tjäna pengar. Alla priser är officiella och man kan se vad allt kostar.

Till slutändan om det är ingenting för dig så kan du bara strunta i det. Men snälla du behöver inte kasta smuts på nåt som folk har jobbat hårt för i flera år.

• Gilla
Lars Persson7
  • Laddar…
Det är ju problem med att hela branschen är full av skräpprodukter och oseriösa mer eller mindre blufföretag.

Hemmasnickrat bör de flesta undvika, även om det kan bli billigt

Admir Karahodzic Admir Karahodzic skrev:
Förstår inte varför är människor så tveksamma/negativa nuförtiden. Jag vet att det finns många där ute som vill lura folk men jag är helt ärlig och berättar som det är. Därför erbjuder jag en visning av allt på plats för de som är intresserade. Jag har inte snickrat ihop något, som sagt allt fungerar som det ska och är godkänt att vara med på stödtjänster hos checkwatt. Om man tittar på checkwatts godkända växelriktare så finns den på listan. Vill man bara använda batterier för egen bruk så funkar det det utmärkt också. Igår när priserna var som högst försörjde jag huset med billig el från batteriet istället för att betala 10 kronor per kWh. Varför jag erbjuder eventuellt hjälp med installationen är just för att skippa skepticism hos folk så de inte tror att det är nån lur grej. Vill man bara köpa grejer så funkar det jättebra även för mig som inte har aktivt bolag i dagsläget.
Mvh
Admir
Jag tror inte du riktigt är med här, det är inte på forumet tillåtet att uppträda som privatperson och sälja tjänster/produkter.

Oavsett om dina avsikter är goda har man valt att inte acceptera det.

Solcell/batteri branschen är nu inne i en ganska djup kris och även väl etablerade aktörer tenderar att marknadsföra sig med fantasisiffror. Att genom någon form av direktförsäljning visa upp sin egen anläggning som man pitchar in som en kassako är inte seriöst. Det är ju bara se i tråden här? Igår kostade elen 10kr under 1h, det är knappast så det finansierar utrustning för sexsiffriga belopp när snittet fortfarande är så pass lågt. Jag landade på 52öre i november utan batteri eller solceller… det är alltså 750kr. Jag hade säkert kunna putta ner det några öre till med ett batteri men det hade fortfarande varit en förlustaffär.

Lönsamheten är extremt begränsad i många fall och i detta specifika är man beroende av en lösning ihopsnickrad av en privatperson (företag?) utan några garantier vid eventuella mjukvaruuppdateringar från tillverkarna. Hur tänker du att detta ska hanteras då du säljer in systemet som så pass invecklat ?

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Jag tror inte du riktigt är med här, det är inte på forumet tillåtet att uppträda som privatperson och sälja tjänster/produkter.

Oavsett om dina avsikter är goda har man valt att inte acceptera det.

Solcell/batteri branschen är nu inne i en ganska djup kris och även väl etablerade aktörer tenderar att marknadsföra sig med fantasisiffror. Att genom någon form av direktförsäljning visa upp sin egen anläggning som man pitchar in som en kassako är inte seriöst. Det är ju bara se i tråden här? Igår kostade elen 10kr under 1h, det är knappast så det finansierar utrustning för sexsiffriga belopp när snittet fortfarande är så pass lågt. Jag landade på 52öre i november utan batteri eller solceller… det är alltså 750kr. Jag hade säkert kunna putta ner det några öre till med ett batteri men det hade fortfarande varit en förlustaffär.

Lönsamheten är extremt begränsad i många fall och i detta specifika är man beroende av en lösning ihopsnickrad av en privatperson (företag?) utan några garantier vid eventuella mjukvaruuppdateringar från tillverkarna. Hur tänker du att detta ska hanteras då du säljer in systemet som så pass invecklat ?
Jag orkar inte argumentera längre på nånting som aldrig var mitt mål med inlägget. Att skriva priser på saker vad de verkligen kostar betyder inte att jag gör sälj annonsen för att tjäna pengar. Och jag har inte lovat att elfaktura kommer vara noll. Det är en investering som med allt annat men det känns skönt att kunna styra själv för vilket pris man ska laga middag eller duscha. När/om det kommer att löna sig beror på flera faktorer men om elpriset fortsätter svaja som den gör så finns det goda chanser att det blir en lyckad investering. Jag är iaf nöjd med att jag betalade 50% av priset jämfört vad andra företag tar. Återigen, ta det inte som en sälj pitch utan jag reflekterar på min egen investering. Det var också min tanke med inlägget att diskutera olika alternativ med såna med liknande intresse. Jag läste tidigare i tråden någon som nämnde home assistent och nord pool priser vilket triggade mig att skriva här.

B Boende45 skrev:
Nu går dom i konkurs.

[länk]

Och fler kommer att följa i samma spår.
Undrar vad nu alla nya takägare tänker med garantier. :(

Jerp Jerp skrev:
Undrar vad nu alla nya takägare tänker med garantier. :(
Köpa grisen i säcken är väl svaret.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.