Jannez69 skrev:
Blir det att spruta lösull runt tanken?
Ja, först har jag lindat en 50mm lamellmatta med strålskydd och sen blir det 300mm lösull runt. Ska bygga igen delen som är mot pannan före den dyker upp, så det är målat och fint där man inte kommer åt sen. Resten lämnar jag öppet till jag har proveldat.
Hur har du löst det med returtempgivare? Och hur ser den ut? Med vänlig hälsning, Fredrik
 
Brändösnickaren skrev:
Ja, först har jag lindat en 50mm lamellmatta med strålskydd och sen blir det 300mm lösull runt. Ska bygga igen delen som är mot pannan före den dyker upp, så det är målat och fint där man inte kommer åt sen. Resten lämnar jag öppet till jag har proveldat.
Hur har du löst det med returtempgivare? Och hur ser den ut? Med vänlig hälsning, Fredrik
Menar du returtempgivaren på acktanken? Jag har bara klamrat den utanpå returledningen så jag har koll på returtempen från systemet. Jag har ju bara 3 kubik ack så jag måste försöka hålla returtempen så lågt det bara går. Annars ryms inte ett fullt björkinlägg. Din 4 kubikare passar nog pannan bättre.
 
Jannez69 skrev:
Menar du returtempgivaren på acktanken? Jag har bara klamrat den utanpå returledningen så jag har koll på returtempen från systemet. Jag har ju bara 3 kubik ack så jag måste försöka hålla returtempen så lågt det bara går. Annars ryms inte ett fullt björkinlägg. Din 4 kubikare passar nog pannan bättre.
Ok, jo jag menade sen från acktanken. Tack för det. /Fredrik
 
ImageUploadedByByggahus.se1392200160.126181.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1392200174.488219.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det kom paket från Scheidel igår. Bara vänta på pannan och expkärlet som kommer lagom till helgen!
 
  • Gilla
Drömhus2012 och 3 till
  • Laddar…
Ser blank och fin ut! Är det en 150 mm pipa? Hur hög blir den? Har du förberett för dragbegränsare? Själv har jag ingen dragbegränsare utan jag har ett strypspjäll som jag stänger lite då det är -25 grader ute. Men min pipa är närmare 10 m hög också.
 
Schiedel har ju smidiga dragbegränsare i T-rör för ICS skorstenen. :)

ETAn klarar väl max 30Pa har jag för mig.
 
Ja detta med skorsten, grovlek, drag etc ska man försöka anpassa på en gång om man har möjlighet. Höjden får man ju anpassa efter byggnaden pannan står i.

Man vill ju dra in så lite kalluft som möjligt i pannrummet samtidigt som pannan ska få den tilluft den behöver. Bästa är nog en väl avvägd skorsten som finjusteras med en dragbegränsare av bra kvalitet.

Hos mig stod dragbegränsaren mest vidöppen då jag provade och det beror på min långa och onödigt grova pipa.
 
Jannez69 skrev:
Ja detta med skorsten, grovlek, drag etc ska man försöka anpassa på en gång om man har möjlighet. Höjden får man ju anpassa efter byggnaden pannan står i.

Man vill ju dra in så lite kalluft som möjligt i pannrummet samtidigt som pannan ska få den tilluft den behöver. Bästa är nog en väl avvägd skorsten som finjusteras med en dragbegränsare av bra kvalitet.

Hos mig stod dragbegränsaren mest vidöppen då jag provade och det beror på min långa och onödigt grova pipa.
Hej, jo det är en 150mm skorsten med 25mm isolering.
Totala längden blir nog 4-4.5m
Jag har ingen dragbegränsning i nuläget. Hur fungerar den? Tror att jag har ganska kort skorstenslängd och att den kanske inte behövs då.
 
@Jannez69 om dragbegränsaren stod vidöppen så behövs den väl?

Klarar pannan att hålla målet för O2 när det är kallt ute?
Finns ju risk att den suger in för mycket luft om det är för bra drag, och skapar för stor glödbädd så dom invändiga plåtarna slår sig.
 
Analog,

Det är därför jag har ett strypspjäll på rökröret mellan panna och skorsten. Man kan säga ett sommar och vinterläge på strypspjället. Bästa har väl dock varit att även ha en dragbegränsare före strypspjället. Då hade jag kunnat grovjustera med strypspjället och finjusterat med dragbegränsaren. Men då måste jag fixa ett nytt rökrör. När jag provade med dragbegränsaren direkt i sotluckan på skorstenen gick det inte så bra.
 
  • Gilla
analog
  • Laddar…
Hej! Nu har moderskeppet landat i min nya panncentral! Lyfte in med hjullastare och sedan lyfte pannan från pallen och drog undan den, sen in med pallyft- hur fint som helst.
Imponerad över allt från emballage till själva pannan! Den var ju stor och blir ju ännu större med alla sidoplåtar och lucka😄 som du sa jannez så var laddpaketet rejält och turbulatorerna såg stadiga ut. Hela pannan känns bra och känns som industrikvalitet. Nu ska jag börja ställa pannan där jag vill ha den och sen börja räkna ut vart skorstenen ska sitta på väggen bakom. Detta blir roligt. Trevlig helg! /Fredrik
 
  • Gilla
Jannez69 och 1 till
  • Laddar…
Glömde ju bilder!: ImageUploadedByByggahus.se1392372848.782481.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1392372866.077824.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1392372881.537564.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
corre och 2 till
  • Laddar…
D09
Brändösnickaren skrev:
Glömde ju bilder!:[bild][bild][bild]
👍👍👍👍👍👍
 
Det har utan tvivel hänt en del saker sen som gamla albinpannornas tid! Om man kollar på styrenheten och kretskort samt display mm
 
Brändösnickaren skrev:
Det har utan tvivel hänt en del saker sen som gamla albinpannornas tid! Om man kollar på styrenheten och kretskort samt display mm
Lustigt att du skulle säga det, jag har en sådan från -85 och funderar bland annat på en ETA sh 40. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.