Min röst.
Saknar inte de cm som jag blir utan. Man fyller bara upp med mer som man sen får slänga ändå…

Ugnen mot väggen vill du inte ha…

När det gäller frysdörren mot väggen så behöver den i mitt fall stå rakt ut 90 grader. Då är skåpsluckan jäms med stommen. Och lådorna går att dra ut.

Således är det handtaget som säger hur mkt plats som behövs mot väggen. I vårt fall ca 3 cm.
 
  • Modernt kök med vita skåp, inbyggd ugn, induktionshäll, brödrost, frukt och vinflaskor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att ha integrerat är som att ha allt i Stockholmsvitt, det finns inget som bryter av synintrycket. Vilken färg som gör sig bäst är ju en smaksak, men jag tycker att rostfritt fungerar bra mot vita/ljusa färger.

Diskmaskinen föredrar jag att ha integrerad dock, diskbänken bryter redan av där.

Men det är ju en smaksak.
 
Köper man vitvaror för tiotusentals kronor så ska dom såklart synas...
Diskmaskinen var vi dock tvungna att ha integrerad eftersom det inte finns några modeller som passar ett kök med dagens bygghöjd.
 
Vad det gäller integrerat tycker jag det är hugget som stucket men då har vi själva inte integrerade grejer nu i huset, hade det i lägenheten innan dock. Jag tror dock inte att jag skulle välja det när vi renoverar om något år men får väl se vad man värderar mest då, just nu skulle jag gå på vilken kyl och frys som är tystas. De vi hade i lägenheten lät väldigt mycket, det var ett evigt pipande och knäppande fast det var helt nya. De gamla som vi fått med huset är helt tysta. Även om jag står precis bredvid skulle jag inte veta om de var av eller på om det inte vore för lampan.

Är det något jag skulle ändra på i din skiss så är det att sätta ett smalare "städskåp" innanför kyl och frys mot väggen. Besticklådor verkar du ha så det räcker i alla fall och är det något jag själv saknar i vårt hus är det just ett städskåp. Vi har en tvättstuga där moppen hamnar men vi har inte plats för några högskåp där, dammsugaren vill jag inte heller ha där då den ligger långt från köket där man oftast behöver dammsuga och man behöver en plats för bös och bra och ha saker som brandfilt/förstaförband/nycklar till förråd mm.

Skulle välja att ha ugnarna närmast där man jobbar, man går visserligen oftare till kylen men man vill inte jonglera varma saker en längre sträcka.
 
A
T Tovin skrev:
Håller på och planerar mitt nya kök och fått lite beslutsångest.
Har tidigare alltid kört med integrerade vitvaror. Men nu funderar jag på att köra med fristående kyl samt frys.
Dels tycker jag att det kanske bryter av på ett snyggare sätt med fristående, än den ”vägg” med köksluckor det blir med integrerat.
Men sen velar jag igen.

Vad är era inputs gällande vad som är mest estetiskt tilltalande.
Är de integrerat eller fristående?

Om fristående, kyl och frys ”inramat” i designen som bild 2, eller i utkanten som bild 3?

Integrerat

[bild]

”Inramat”

[bild]


I utkanten

[bild]
Det är ju inre en fråga om vad som är snyggast!
Här väljer du mellan funktion Eller vad grankärringen skall se.
 
  • Gilla
zwennebanan
  • Laddar…
Unikt namn
Ska du ändå ha vita skåpluckor så finns det ju faktiskt fortfarande vita vitvaror, som inte sticker ut lika mycket som de rostfria.

Tex Siemens IQ 500/700 serie.

Vit stående kylskåp, dörrhandtag på höger sida, märkeslogo fram, slät yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.siemens-home.bsh-group....kap-och-frysskap/fristaende-kylskap/KS36VAWEP

Inbyggnadsugn i vitt, digital display, styrpanel, silverhandtag, modern design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.siemens-home.bsh-group....llar-och-flaktar/ugn/inbyggnadsugn/HB672GCW2S
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
T
Unikt namn Unikt namn skrev:
Ska du ändå ha vita skåpluckor så finns det ju faktiskt fortfarande vita vitvaror, som inte sticker ut lika mycket som de rostfria.

Tex Siemens IQ 500/700 serie.

[bild]
[länk]

[bild]
[länk]
Är lite kluven till vad jag tycker om vita vitvaror. En del av mig tycker det är snyggt. Men samtidigt kan jag inte skaka av mig känslan av 80-tal. Frågan är om man vill ha vita vitvaror på 2020-talet? 🤔
 
D
T Tovin skrev:
Är lite kluven till vad jag tycker om vita vitvaror. En del av mig tycker det är snyggt. Men samtidigt kan jag inte skaka av mig känslan av 80-tal. Frågan är om man vill ha vita vitvaror på 2020-talet? 🤔
Varför skall dagsaktuella trender styra vad du vill ha i köket 10-20 år framåt? Vi skaffade vit kyl, frys och diskmaskin 2012. Lika ute då som nu. Rostfritt mest besvärligt med fingeravtryck osv.
 
Unikt namn
T Tovin skrev:
Är lite kluven till vad jag tycker om vita vitvaror. En del av mig tycker det är snyggt. Men samtidigt kan jag inte skaka av mig känslan av 80-tal. Frågan är om man vill ha vita vitvaror på 2020-talet? 🤔
Smaken är som baken 😉
Jag är lätt partisk eftersom jag nyligen valt denna Siemens serie, men jag tycker inte att de upplevs 80tal med de skarpa konturerna och "fyrkantiga hörn" eller vad man ska kalla det.

Jag tycker du ska åka till någon vitvarubutik eller showroom och uppleva vita enheter på riktigt så att säga. Det ger en annan känsla än bilder.
 
Lutar också mot alternativ tre.

Vi har svart kyl och frys. Det kan jag inte rekommendera! Man ser vartenda fingeravtryck 🙂
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Jag röstar på fristående vitvaror. Vilken färg? Det hörs ju på benämningen 🤓
 
N
T Tovin skrev:
Håller på och planerar mitt nya kök och fått lite beslutsångest.
Har tidigare alltid kört med integrerade vitvaror. Men nu funderar jag på att köra med fristående kyl samt frys.
Dels tycker jag att det kanske bryter av på ett snyggare sätt med fristående, än den ”vägg” med köksluckor det blir med integrerat.
Men sen velar jag igen.

Vad är era inputs gällande vad som är mest estetiskt tilltalande.
Är de integrerat eller fristående?

Om fristående, kyl och frys ”inramat” i designen som bild 2, eller i utkanten som bild 3?

Integrerat

[bild]

”Inramat”

[bild]


I utkanten

[bild]
Vi har tyvärr som nummer 2.. väggen gul och det går inte att ha spisluckan öppen och samtidigt öppna kylskåpet då vi klämmer luckan samt har fått märken på dörren :( (inte vi som satt in köket) Vi har också diskmaskinen längst till höger vilket är positivt då luckan inte är i vägen, men det blir matrester och spill på väggen.. Lycka till!
 
  • Gilla
Tovin och 1 till
  • Laddar…
T
Unikt namn Unikt namn skrev:
Smaken är som baken 😉
Jag är lätt partisk eftersom jag nyligen valt denna Siemens serie, men jag tycker inte att de upplevs 80tal med de skarpa konturerna och "fyrkantiga hörn" eller vad man ska kalla det.

Jag tycker du ska åka till någon vitvarubutik eller showroom och uppleva vita enheter på riktigt så att säga. Det ger en annan känsla än bilder.
Kan i och för sig bli snyggt med ugn och mikro i vitt och sen köra kyl och frys rostfritt. Tål att tänkas på 🤔
 
Rostfritt är ju så mycket 00-tal.
 
A Antemoo skrev:
Stil före funktion….
Det är som en toksänkt bil med förstora hjul. Fin när den är parkerad, men man kör helst inte en meter med den.
Alltid stil före funktion, hjulhus ska vara fyllda, precis som en ickeintegrerad kyl, och som en grogg.
/W
 
  • Gilla
  • Haha
datja och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.