Cheesen Daniel Östberg skrev:
Hade det stått festool istället för essve på lådan så känner jag flera som gladeligen köpt två för dom pengarna....
Du har förstått att det är Tanos som tillverkar lådorna som alltså gör exakt samma låda åt Festool? Kan alltså köpa samma låda där det står Festool för cirka 500kr (utan insats så klart).

Priset verkar hamna på 800kr för Essve Systainer låda och 250kr för insats.

Cheesen
Shakula Shakula skrev:
Du har förstått att det är Tanos som tillverkar lådorna som alltså gör exakt samma låda åt Festool? Kan alltså köpa samma låda där det står Festool för cirka 500kr (utan insats så klart).

Priset verkar hamna på 800kr för Essve Systainer låda och 250kr för insats.
Jo jag har förstått det, men det har inte Festool nördarna jag tänker på förstått.

K Kortling skrev:
Varför vill man handla av Essve fortfarande?
Deras trallskruv är av undermålig kvalitet och måste användas under tak.

[länk]

[länk]
Tyvärr måste jag något motvilligt hålla med att Essve inte har speciellt bra produkter jämfört med andra tillverkare.
Vi använder Essve när vi bygger åt kund, själv köper jag på byggmax när jag vill ha prisvärda och hållbara skruvar.
Tråkigt men sant, Essve levererar inte den kvalité man kan förvänta sig för det priset på produkterna.
Boxarna brukar man få med på köpet om man öppnar ett byggkonto och handlar lite material..

• Gilla
davveno1
  • Laddar…
Ja det är trist att Essve sjunkit så mycket i kvalitet. Men ännu tristare är att de satsat stort på marknadsföring och finns numera nästan överallt. Till och med Bauhaus har stort sortiment av Essve så det blir svårt att hitta bättre alternativ utan att behöva åka långt.
Deras träskruvar för inomhus tycker jag dock att de håller fortfarande bra kvalité, bättre än många andra märken. Har använt dem utomhus också utan att de rostat sönder. Spax och andra var bara pulver kvar efter en säsong utomhus.

Givetvis inte bärande eller viktiga konstruktioner, utan bara tillfälliga saker som ska rivas inom ett år.

De flesta kanske redan känner till detta, men belagda, C4-klassade skruvar korroderar om man använder dem i tryckimpregnerat trä. Det gäller alla fabrikat jag har provat. Rostfritt fungerar, både A2 och A4 i vanlig miljö och A4 i marin miljö i saltvatten.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
ESSBOX system förvaringslådor staplade på ett displayställ hos Hedins med priset 690 kronor exklusive moms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart och silverfärgad verktygslåda med uppfälld lock och kupolformad insida.
Skapa konto
En öppen verktygslåda av märket EASYVE i svart och grönt med en prislapp på 690 SEK hos Hedins i Enköping.
Skapa konto
Såg detta hos Hedins i Enköping idag.

S saiter skrev:
[bild] [bild] [bild] Såg detta hos Hedins i Enköping idag.
Fin, men 690:- ex moms.. :rolleyes:

Dom som kör Festool kanske inte är lika försiktiga med plånboken som oss andra.

S saiter skrev:
Kommer det en L-boxx variant öppnar jag lädret.. :cool:

• Gilla
davveno1 och 2 till
  • Laddar…
Rätt mycket waste på höjden i den lådan.
Får inte en skruvlåda plats i en sys1 på höjden?

Borde vakumforma plast själv, kostar ju inte så mycket per ark. en träram, en mall av MDF och en dammsugare samt halogenlampa typ. ;)

• Gilla
Gøffe
  • Laddar…
S saiter skrev:
[bild] [bild] [bild] Såg detta hos Hedins i Enköping idag.
690 plus moms?

Den finns även hos verktygsproffsen för ca 800:-. Är väl ett okej pris, kanske lite i överkant men jag köper nog en:).

S saiter skrev:
Pft!
Den där får ju Festool-systainers att verka prisvärda :crysmile:

Edit: Insatsen + en Festool Sys2 blir några kronor billigare än Essve's egna.

Lite off men om en inte lita på essve, vad ska en köra på då? Inom kort behöver jag en del skruv till en husstomme och spik funkar inte ;) och vill inte ha några som går av... skruvat lite temporära saker med Byggmax och med slagskruvdragarn funkar bra så länge en inte skruvar i och ur samma skruv ett par gånger för då går dom av

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.