pdov
D djac skrev:
Har vi några specs på den där S735an, är det en annan pump i botten?
Allt gällande en ny frånluftsvärmepump från Nibe är förmodligen en företagshemlighet till den är släppt. Det kommer ju fortfarande vara en frånluftsvärmepump utvecklad av samma team av ingenjörer hos Nibe som utvecklat F750 och F730 så i det avseendet så kan man väl räkna med att det är en liknade om inte samma pump i botten som de har förfinat och förbättrat.
Den största skillnaden bör vara att man flyttar från F-serien till S-serien vilket innebär mer än 10 års hopp framåt i tiden när det gäller programmering och möjligheter att styra pumpen mjukvarumässigt. Några specs lär vi inte få se för ens den är släppt och det lär säkert dröja 6-12 månader.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D
pdov pdov skrev:
Allt gällande en ny frånluftsvärmepump från Nibe är förmodligen en företagshemlighet till den är släppt. Det kommer ju fortfarande vara en frånluftsvärmepump utvecklad av samma team av ingenjörer hos Nibe som utvecklat F750 och F730 så i det avseendet så kan man väl räkna med att det är en liknade om inte samma pump i botten som de har förfinat och förbättrat.
Den största skillnaden bör vara att man flyttar från F-serien till S-serien vilket innebär mer än 10 års hopp framåt i tiden när det gäller programmering och möjligheter att styra pumpen mjukvarumässigt. Några specs lär vi inte få se för ens den är släppt och det lär säkert dröja 6-12 månader.
Känns ändå som bästa spåret hittills i jakten på en 495-ersättare!

pdov pdov skrev:
Låg ute på holländska sidan förut iaf ..

• Diagram över NIBE ventilationsluft/vatten värmepumpar med specifikationer och modelljämförelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av ett socialt medienätverk med inlägg om NIBE högtemperaturvärmepumpar från Sverige.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Medan vi väntar på S735.. vad är det egentligen för fel på S1255 med frånluftsenhet, det borde ju räcka med 6kw-modellen för att ersätta 495an?

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
D djac skrev:
Medan vi väntar på S735.. vad är det egentligen för fel på S1255 med frånluftsenhet, det borde ju räcka med 6kw-modellen för att ersätta 495an?
Jag har fått till svar att man måste borra djupare hål.

M Marlin11 skrev:
Jag fick även som svar av Vi värmer att slangarna som jag har idag är 35mm och är för klen dimension för dom nya BV pumparna, om det stämmer har jag ingen aning om. Men han jag pratat med verkar ha koll.

Nissens
M Marlin11 skrev:
Djupare hål än vadå?
Jag har 120m djupt hål till min 795 Twin. Eftersom hålet fungerat bra hittills så borde det fungera framöver också. Bergvärmepumparna har väl inte blivit sämre på att utvinna värme?

Nissens Nissens skrev:
Djupare hål än vadå?
Jag har 120m djupt hål till min 795 Twin. Eftersom hålet fungerat bra hittills så borde det fungera framöver också. Bergvärmepumparna har väl inte blivit sämre på att utvinna värme?
Djupare än de 65m Aktivt borrhål som rekommenderades till IVT 495 Twin på den tiden. Och nu sitter man här med ett hål på 65m och är totalt lurad, hade man vetat detta hade man borrat 170m när dom ändå var här.

Nissens
M M@ZE skrev:
Djupare än de 65m Aktivt borrhål som rekommenderades till IVT 495 Twin på den tiden. Och nu sitter man här med ett hål på 65m och är totalt lurad, hade man vetat detta hade man borrat 170m när dom ändå var här.
Ja, de som borrade mitt hål vägrade nästan att borra grundare än 120m, det är jag glad för nu när det snart är dags att byta. Men jag tänker skaffa en pump med både bergvärme och frånluftsvärme, så behovet borde inte öka vad gäller borrhålet.

Nissens Nissens skrev:
Ja, de som borrade mitt hål vägrade nästan att borra grundare än 120m, det är jag glad för nu när det snart är dags att byta. Men jag tänker skaffa en pump med både bergvärme och frånluftsvärme, så behovet borde inte öka vad gäller borrhålet.
Det var jäkligt bra av dom, du är i ett litet annat läge :)

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
Krokben Krokben skrev:
Modernare värmepumpar har högre verkningsgrad och effekt än de äldre. Dvs effektuttaget kanske blir för stort för ditt gamla borrhål, som dimensionerades för din äldre och mycket klenare värmepump.

Det behöver ju inte vara så, borrhålet kan ju ha varit överdimensionerat men det är värt att kolla upp innan installation. Nu är ju ditt hus välisolerat och relativt nytt och NIBE F1255-6 är inte direkt någon urkraftig maskin.
Det låter ju helt ologiskt. En ny värmepump behöver väl inte avge mer värme än den gamla? Har de högre verkningsgrad, så tar de ju MINDRE värme ur borrhålet än den gamla 495:an..

Då borde det gamla borrhålet duga bra.

pdov
Nissens Nissens skrev:
Men jag tänker skaffa en pump med både bergvärme och frånluftsvärme, så behovet borde inte öka vad gäller borrhålet.
Jag har hört att moderna bergvärmepumpar är effektivare och därför kan ”tömma” ett borrhål på energi och av den anledningen krävs djupare hål när man byter bergvärmepump. Någon som kan detta får gärna kommentera om det verkligen är så?

Nissens
pdov pdov skrev:
Jag har hört att moderna bergvärmepumpar är effektivare och därför kan ”tömma” ett borrhål på energi och av den anledningen krävs djupare hål när man byter bergvärmepump. Någon som kan detta får gärna kommentera om det verkligen är så?
Som sagt, en modernare värmepump borde ta MINDRE mängd värme ur borrhålet eftersom de har bättre verkningsgrad.

U
pdov pdov skrev:
Det stämmer, eftersom totala mängden energi för att värma huset är densamma. Men tillförd el-energi är lägre ju högre effektivitet pumpen har, vilket gör att den får/kan plocka mer från borrhålet. Detta kompenseras till viss del av verkningsgraden, men inte tillräckligt mot den ökade effektiviteten (högre cop).

Vår granne fick borra ytterligare ett hål när de bytte ut en 25år gammal pump. Inte billigt när vi har 21m lera innan man kommer till berg och foderrören är dyra.

Redigerat:
  • Gilla
pdov
  • Laddar…
Nissens
U Utsliten och utdömd skrev:
Det stämmer, eftersom totala mängden energi för att värma huset är densamma. Men tillförd el-energi är lägre ju högre effektivitet pumpen har, vilket gör att den får/kan plocka mer från borrhålet.

Vår granne fick borra ytterligare ett hål när de bytte ut en 25år gammal pump. Inte billigt när vi har 21m lera innan man kommer till berg och foderrören är dyra.
Och VARFÖR skall den hämta mer värme från borrhålet??? Med bättre verkningsgrad är det ju precis tvärtom…

Låter som att din granne blev lurad…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.