Bra å veta vad man ska ersätta den med och även bild så man ser hur man ska koppla den. Tänkte börja med att testa och ta bort fjädern först så se vad det blir för blandning på vattnet ��
 
Plankade Clali969's lösning efter att ha upptäckt att fjädern inuti original-tryckregulatorn var rostig och kolen inte löpte alls, samt att jag också hade sönder en JG plastkoppling... Sköra saker det där...
Jag hade R15 från väggen och köpte en "Honeywell 1/2 Pressure Reducing Valve. D04FS 1/2ZGC" på eBay och kompletterade med en R15-R15 anslutningsslang samt en R15-R10 anslutningsslang (Bauhaus hade övergången färdigmonterad).
Kolsyreblandaren har alltså anslutning R10 in från gamla regulatorn.
Fyller på med lite bilder.


Ta bort plastskydd framför insexskruvar
En hand som tar bort ett plastskydd från en AGA-tryckregulator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Originaluppsättning

Närbild på ny Honeywell-tryckreduceringsventil och anslutningsslangar monterade på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny Honeywell-tryckregulator och R15-anslutningsslangar monterade i ett VVS-projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dissikering av gamla regulatorn
Hand som håller en rostig och demonterad tryckregulator med synliga kolen och vattenkopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en rostig tryckregulator med texten "MADE IN ITALY" synlig mot en bakgrund av sladdar och maskindelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en rostig fjäder framför en demonterad tryckregulator, synliga korrosionsskador och anslutningsslangar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostig fjäder uppmätt med skjutmått av en person i en byggprojektsdiskussionstråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en skjutmått som mäter en rostig fjäder, kopplad till diskussion om tryckregulatorns underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny Honeywell 1/2 tryckreduceringsventil monterad med R15 anslutningsslangar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny regulator och anslutningsslangar monterade

Nyinstallerad Honeywell tryckreduceringsventil med anslutningsslangar, verktyg och kolsyreflaska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ny tryckreducerande ventil monterad med anslutningsslangar, tryckmätare och R15-R10 övergång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerad Honeywell tryckreduceringsventil och anslutningsslangar för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Spännande, funkar bra? Min blandare gick sönder med så jag hade turen att hitta ett helt nytt kitt med blandare, kolsyrare och allt för 2k.
Men den behöver nog lite kärlek om nå år så bra att ha den här tråden få att gå tillbaka till
 
  • Gilla
Larsmp
  • Laddar…
Jag har äntligen kommit till den punkten på ”Att Göra” listan, fixa kolsyrekranen.

Demonterade den och skruvade isär regulatorn, inte en tillstymmelse till rost. Allt ser fräscht ut, dock verkar det inte som om något vatten passerar förbi regulatorn. Det är som att det tar stopp där. Det kommer varken kolsyra eller vatten u r kranen. Har demonterat blandaren och i den är det kruttorrt.

Har ni några tips till mig?
 
Konstigt att era gått sönder, vår har hållit i snart 10år, gör kanske av med 6 CO tuber /år.

Måste vara kranvattnets sammansättning som orsakar detta ?
 
E EMD skrev:
Jag har äntligen kommit till den punkten på ”Att Göra” listan, fixa kolsyrekranen.

Demonterade den och skruvade isär regulatorn, inte en tillstymmelse till rost. Allt ser fräscht ut, dock verkar det inte som om något vatten passerar förbi regulatorn. Det är som att det tar stopp där. Det kommer varken kolsyra eller vatten u r kranen. Har demonterat blandaren och i den är det kruttorrt.

Har ni några tips till mig?
Jag plockade oxå isär för att se på regulatorn jag hittade ingen fjäder i min regulator.. ?! lite missgärningar bakom insex skruven. Min maskin fyller knappt 1,5-2dl vatten innan den hostar till och det skjuter ut lite vatten resterande.. Har du fått ordning på din nu?
 
N Nicetime skrev:
Jag plockade oxå isär för att se på regulatorn jag hittade ingen fjäder i min regulator.. ?! lite missgärningar bakom insex skruven. Min maskin fyller knappt 1,5-2dl vatten innan den hostar till och det skjuter ut lite vatten resterande.. Har du fått ordning på din nu?
Jag monterade isär den och skruvade ihop den säkert 5 ggr till samma kväll som jag skrev inlägget. Till slut har jag fått den att ge lite vatten med kolsyra men den hostar och fräser något helt otroligt mycket. Ibland om man inte vrider på allt för mycket så kan man få den att kolsyra ett litet dricksglas. Jag har en vag känsla av att den inte får tillräckligt med vatten?
 
E EMD skrev:
Jag monterade isär den och skruvade ihop den säkert 5 ggr till samma kväll som jag skrev inlägget. Till slut har jag fått den att ge lite vatten med kolsyra men den hostar och fräser något helt otroligt mycket. Ibland om man inte vrider på allt för mycket så kan man få den att kolsyra ett litet dricksglas. Jag har en vag känsla av att den inte får tillräckligt med vatten?
Då beter den sig likande som våran..
när du skruvade isär den var det bara regulatorn du höll på med . Känns inte som man kunde göra så mycket mer än lossa på insex skruvarna och försöka göra rent. Särskilt när det inte fanns någon fjäder..
 
N Nicetime skrev:
Då beter den sig likande som våran..
när du skruvade isär den var det bara regulatorn du höll på med . Känns inte som man kunde göra så mycket mer än lossa på insex skruvarna och försöka göra rent. Särskilt när det inte fanns någon fjäder..
Jag skruvade isär regulatorn, dock fick jag inte isär den från ena hållet, utan bara från det hållet som fjädern sitter. Har dock införskaffat lite nya bättre skiftnycklar nu och hoppas på att kunna bryta upp även andra sidan av den. Jag monterade även isär själva fästet för kolsyreflaskan och justerade hur långt ned den röda justerskruven kan komma. (mängden kolsyra den ger)
 
E EMD skrev:
Jag skruvade isär regulatorn, dock fick jag inte isär den från ena hållet, utan bara från det hållet som fjädern sitter. Har dock införskaffat lite nya bättre skiftnycklar nu och hoppas på att kunna bryta upp även andra sidan av den. Jag monterade även isär själva fästet för kolsyreflaskan och justerade hur långt ned den röda justerskruven kan komma. (mängden kolsyra den ger)
Tack för svar ska ge mig på den igen och se om jag får till den bättre igen.
 
E EMD skrev:
Jag har äntligen kommit till den punkten på ”Att Göra” listan, fixa kolsyrekranen.

Demonterade den och skruvade isär regulatorn, inte en tillstymmelse till rost. Allt ser fräscht ut, dock verkar det inte som om något vatten passerar förbi regulatorn. Det är som att det tar stopp där. Det kommer varken kolsyra eller vatten u r kranen. Har demonterat blandaren och i den är det kruttorrt.

Har ni några tips till mig?
Vi har haft vår Izzy i snart 10 år. Tyvärr levt med problemet att redan efter 1 år slutade kolsyredelen fungera. Orkade inte då ta tag i det men nu efter mycket låååång tid och "Corona" så har vi demonterat våran. Våra fjädrar (finns två) hade ingen rost alls !!

Problemet för vår del är att tryckutjämningsventilen (där kolsyran flödar) innehåller en "flottör" (jag är lekman och fick bra hjälp av en gammal röris...) som har två stycken o-ringar i gummi som var torra och därför slutar fungera. Det innebär att när den ställt sig i stängt läge (fjädern kan vara för hårt spänd) så flödar inget vatten igenom. Vår orsak är säkerligen att vårt vatten innehåller mycket kalk och att det därav sätter igen sig.
Har läst nånstans att man bord sätta in ett filter för detta i inloppet men det får vänta nu.
Vi demonterade allt för att säkra vart flödet stoppades upp nånstans och det var som sagt inne i den ventilen det var stopp.
Nu funkar den igen :)
 
  • Gilla
pj87 och 1 till
  • Laddar…
P pj87 skrev:
Bra å veta vad man ska ersätta den med och även bild så man ser hur man ska koppla den. Tänkte börja med att testa och ta bort fjädern först så se vad det blir för blandning på vattnet ��
Hej jag råkar ha en sån här som aldrig blivit monterad ! Hittar ingen info om den heller när jag söker .. får man fråga hur mkt den kostade ny ? Och är den värd att montera eller blir det bara krångel ? Mvh Omonterad vit hydraulisk dörrstängare i förpackning hållen av en person med installationsmanual och delar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Omonterad kromad vattenkran hållen i hand framför vit köksvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jimmyjwall Jimmyjwall skrev:
Hej jag råkar ha en sån här som aldrig blivit monterad ! Hittar ingen info om den heller när jag söker .. får man fråga hur mkt den kostade ny ? Och är den värd att montera eller blir det bara krångel ? Mvh [bild] [bild]

Nåt runt 3000kr (?) , köpte en Nordpeis Vega gjutjärnskamin samtidigt och allt gick på 9000kr inkl hemkörning hos Comfort butiken. Då kom de hem och monterade carbonatorn, har samma modell som i bild. Kopplades in på kranen till diskmaskinen via en T-koppling.

Hållbarheten beror nog mycket på vattnets kvalitet där du bor, har haft vår i över 10 år nu utan problem. Gillar man starkt kolsyrat typ Loka så är detta inget att ha, blir nästan som Ramlösa om man spolar fram riktigt kallt vatten först.
 
Tjuvar tråden lite. köpte precis en bostad och har nu börjat flytta in. Noterade att det sitter en kolsyregrunka i blandaren i köket. Den verkar dock inte fungera. Innan jag testar att köpa ny kolsyrepatron tänkte jag höra mig för lite hur den fungerar. När jag vrider på kranen kommer inget vatten alls. Måste kolsyrepatronen vara trycksatt för att det överhuvudtaget ska komma vatten eller är det stopp nånstans?
Blandare av modellen Mora izzy c+
 
Låter som stopp, i min kommer det fortfarande vatten när kranen öppnas även om gasen är slut.

Kanske den är kopplad på diskmaskinens kran så du behöver vrida på den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.