Hej!
Har problem med belysningen i ett badrum, mina 3 Malmbergs MD-315 spottar slocknade allihopa.
Började undersöka på fel ände, kontrollerade och ersatt drivdon (Malmbergs ML30C-PV, satt på 500mA) och sedan återfjädrande strömbrytare men båda fungerade fin fin.
Till slut fattade jag att spottarna var problemet och fick 1 att fungera när jag kopplade bort de andra 2 som verkar vara döda. (testade en och en)
Köpte en ny set MD-315 med dimmer (350mA) med tanken att ersätta alla men då fick jag problem med monteringen.
Vill helst slippa dra nya kablar i tacket men MD-315 har egna kablar.
Kopplade upp som test och såg att min återfjädrande strömbrytare fungera inte med den nya drivdon då den har ingen push.pr koppling.
Nu till min fråga:
Går det bra om jag kappar spottarna från MD-315, kopplat de till den gamla drivdon och sänker output till 350mA?
Min hjärna säger ja men tänkte kolla med alla experter här innan jag förstör den nya produkten som jag skulle kunna returnera fortfarande om jag hittar en annan lösning.
Det verkar inte finnas någon ersättande produkt från Malmbergs och just MD-350 verkar var omöjligt att hitta nuförtiden, ringde Malmbergs men de var inte så behjälpliga.
Har problem med belysningen i ett badrum, mina 3 Malmbergs MD-315 spottar slocknade allihopa.
Började undersöka på fel ände, kontrollerade och ersatt drivdon (Malmbergs ML30C-PV, satt på 500mA) och sedan återfjädrande strömbrytare men båda fungerade fin fin.
Till slut fattade jag att spottarna var problemet och fick 1 att fungera när jag kopplade bort de andra 2 som verkar vara döda. (testade en och en)
Köpte en ny set MD-315 med dimmer (350mA) med tanken att ersätta alla men då fick jag problem med monteringen.
Vill helst slippa dra nya kablar i tacket men MD-315 har egna kablar.
Kopplade upp som test och såg att min återfjädrande strömbrytare fungera inte med den nya drivdon då den har ingen push.pr koppling.
Nu till min fråga:
Går det bra om jag kappar spottarna från MD-315, kopplat de till den gamla drivdon och sänker output till 350mA?
Min hjärna säger ja men tänkte kolla med alla experter här innan jag förstör den nya produkten som jag skulle kunna returnera fortfarande om jag hittar en annan lösning.
Det verkar inte finnas någon ersättande produkt från Malmbergs och just MD-350 verkar var omöjligt att hitta nuförtiden, ringde Malmbergs men de var inte så behjälpliga.
Tänkte stämma av om de gamla takspottarna var rätt monterade.
Är det så det ska vara för seriekoppling?
Till dimmer går - (brun) till SEC - och + från SEC + (svart) 1:a
1:a har + uppifrån och en till + från dimmern (svart)
2:a har + och +
Och 3:e + och -
Är det så det ska vara för seriekoppling?
Till dimmer går - (brun) till SEC - och + från SEC + (svart) 1:a

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1:a har + uppifrån och en till + från dimmern (svart)

Logga in
Skapa konto
2:a har + och +

Logga in
Skapa konto
Och 3:e + och -

Logga in
Skapa konto
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 147 inlägg
Det låter som så. Det finns i huvudsak två saker att titta på för att se om spottar och drivdon passar ihop, effekten och i ditt fall strömmen. Drivdonet ska ha en effekt som överstiger summan av alla ansluta spottar, och strömmen för konstantströmsspottar måste vara rätt inställd.A Adrianos skrev:
Fast den härva av sladdar man ser på bild 1 i inlägg 2 är grovt fel.... Man får inte mula upp enkelisolerade ledare med 230 V i hålrum i taket. De ska anslutas i en godkänd kapsling. Det finns dock inget bra sätt att ansluta denna typ av drivdon. Det finns öht inga bra sätt att ansluta de flesta spottar... Du ser ut att ha slang i taket och drivdonet kräver av någon anledning skyddsjord. 230 V-ledarna är dessutom skarvade vidare nån annanstans. Inget bra läge.
Tack!Bo.Siltberg skrev:
Det låter som så. Det finns i huvudsak två saker att titta på för att se om spottar och drivdon passar ihop, effekten och i ditt fall strömmen. Drivdonet ska ha en effekt som överstiger summan av alla ansluta spottar, och strömmen för konstantströmsspottar måste vara rätt inställd.
Fast den härva av sladdar man ser på bild 1 i inlägg 2 är grovt fel.... Man får inte mula upp enkelisolerade ledare med 230 V i hålrum i taket. De ska anslutas i en godkänd kapsling. Det finns dock inget bra sätt att ansluta denna typ av drivdon. Det finns öht inga bra sätt att ansluta de flesta spottar... Du ser ut att ha slang i taket och drivdonet kräver av någon anledning skyddsjord. 230 V-ledarna är dessutom skarvade vidare nån annanstans. Inget bra läge.
Drivdon och ström verkar vara ok och jag får testa.
Hittade att 230 ledarna var skarvade för att också koppla in belysningen till en spegel, belysning som är låg och nästan värdelös, skulle kunna ta bort den.
Alla ledningar i taket går igenom egna plaströr så den delen är ganska ok men ja, många ledningar runt drivdonet och svårt att göra nåt åt det.
Har många sådana drivdon i hela huset och verkar vara samma läge för alla. 🤦♂️
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 147 inlägg
Ja, det är ett vanligt fel...
Klicka här för att svara