Ett öppet elskåp med oorganiserade, färgade kablar och elektriska komponenter. Behöver kabelhantering och ordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Börjar närma sig..

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
S skyisthelimit skrev:
En bild jag hittade där man försökt lägga alla faser "längs sidorna" för att sedan gå dolt bakom DIN skenan.
Fördel/nackdel? Jag tycker det ser snyggare ut... ;)

Haha, den där har jag ju skruvat upp. Men det var längesen!
[bild]

Aha, hittade den på nätet hos någon elfirma, det kanske var din?

Vad är det för lokal egentligen? Och vad är det för kablar till höger?:thinking:

I Intresserad22 skrev:
Vad är det för lokal egentligen? Och vad är det för kablar till höger?:thinking:
Kablar till höger är nätverk, lite blandat cat6 och cat6a (den senare kan man nog kalla felköp). Huset är ett uthus/gästhus på 30kvm bya, med överprövning och källare (som är större), centralen står i källaren.

Elektriskt skåp med strukturerade och ostrukturerade kablar, säkringar, och kopplingspanel i industriell miljö.
Skapa konto

Dagens uppdatering. Nu i temporär drift..

• Gilla
Njingan
  • Laddar…
Varför inte göra klart på en gång?? det tar ju inte mer än marginellt längre tid att göra det "rätt" på en gång.

A atomlab skrev:
Hager har jord och nollplintar med dubbla rader för 2.5mm2. dvs 30 anslutningar på en vanlig 10cm.

Skall se om jag hittar enr.
Precis vad jag har letat efter men inte hittat, vore kanon om du kunde hitta något nummer på dom.

Gimp Gimp skrev:
Precis vad jag har letat efter men inte hittat, vore kanon om du kunde hitta något nummer på dom.
När jag pratade med Hager kände de inte till detta...

E elmont skrev:
Varför inte göra klart på en gång?? det tar ju inte mer än marginellt längre tid att göra det "rätt" på en gång.
Tänker du på att jag skrev "I temporär drift"? Bilden var väl mest från när dagen/tiden var slut och då fanns det bara tid att koppla upp några takdosor med byggbelysning och några eluttag som vi använder under bygget.

Planen är väl att göra det mesta klart vid nästa arbetstillfälle.

Apropå att dra kabel för faser från Plint till dvärg:

Funderar på att byta till solid koppar här (ek? Eq?) för att få det snyggare samt att det blir lättare att trycka i plintar och dvärgar. Synpunkter?
Någon förespråkade RK tidigare, den funkar väl, men tycker EK(?) är lättare att få snygg samt att följer man tillverkarnas anvisningar så slipper man pilla med skruvmejsel när man trycker i de i plintar och dvärgar.
Nu går det ju att trycka ner RQ utan problem iof, men känns mindre tryggt!

• Gilla
moonsire
  • Laddar…
En del saker drar ut på tiden... Tänkte posta en uppdatering när den blev klar, men det dröjer. Började med huvudcentralen istället (och en till uc ovan denna).

Elektriska installationsskåp med kretsbrytare, kablage och säkerhetsutrustning i teknikrum.
Skapa konto

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Hur gick det, blev du "klar" någon gång?

/M

Lite närmare nu, men fortfarande en del kvar, dock mest finlir och att faktiskt koppla in saker mot dvärgar (endast temporärt nu).

• Elcentral med elektriska kablar och kopplingsplintar, färgglada ledningar märkta med etiketter.
    Skapa konto
  • Elcentral med öppet kabinett och oanslutna kablar, förberedelser för inkoppling av dvärgbrytare.
    Skapa konto
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Herre jösses 30 st jord och då är det 30 grupper ut, bor du ett slott eller vad. Man brukar säga, många kranar på ett lastfaryg men mera här.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.