A atomlab skrev:
Såhär bygger jag min.

Hager har jord och nollplintar med dubbla rader för 2.5mm2. dvs 30 anslutningar på en vanlig 10cm.

Skall se om jag hittar enr.

Annars så gillar jag att man samlar upp kablarna på plintar vid vid den jfb som är aktuell för gruppen. Blir överskådligt då.
Tackar för delning och bild!

Tar väldigt gärna emot e-nr på deras "dubbelplint". Har sökt, men inte hittat. Kollat i deras onlinekatalog på:
https://hager.com/se/katalog/elcent...r-och-skap/kapslingar/quickconnect-pe-n-block

Tycker det ser ut som du har en rad med kopplingsplintar av den typ vi snackat om på översta din skenan? Stämmer det och vilken typ kör du? Jag tycker det ser ut som de bara är ikopplade i underkant, men det kanske är en synvilla?

Ser du även märkt upp alla jordkablar, jag tänkte hoppa över det då jag inte såg behovet, men nu höjde du ju ribban lite! ;-)
Blev också lite nyfiken på hur du tänkt kring indelning med flera brytare (och diazed i botten), misstänker att du har delat in allt på något vis? Har för mig att jag läste i någon annan tråd där någon tyckte att det i princip förbjudet att ha mer än en huvudbrytare och att man isf skulle ha fler centraler?

Jorden är ju överkurs men tog inte många minuter.nör man ändå håller på.

Har inte det plinten vi pratar om men jag har använt den vid ett annat bygge just när ytan vart för liten. Då hade jag placerar jord till vänster och sedan nollor på höger.

Har brytare kategorisk och tydligt för varje jfb. Då kan man lätt byta den ifall något händer utan att behöva släcka hela centralen. Rätt eller fel vet jag inte men det är tydligt vad som gäller när man öppnar och det är det viktigaste i en central.

Matningen kommer in längst ner till vänster i en 63a huvudbrytare. Sedan dized till bergvärmepumpen då den annars har en tendens att göra så jfb går. Hade ju gått att sätta automatsäkringar men gillar looken med diazed.

En automat jfb till kyl/frys med speparata säkringar. Kabelnummer 300. Sedan Jfb utomhus med säkringar och dom 3 kablarna plintade för att enkelt kunna koppla knx till rätt plint med med kabelnr 200. Sedan övriga huset och skall byta ut dessa jfb till automatiska.

Kablar som inte behöver går på plint. Tex ugnar, spis osv går direkt ner till säkringen. Kan ju även fuska och dra fasen ner till säkringen och sedan från säkringen till aktorn. Då tjänar man ju en plint per kabel men då har man köpt för liten central ;)

Kommer sedan köra med olika färger på rk för l1,l2,l3 för att lätt separera det över till aktorerna.

Svagström kommer ut i den nedre högra delen utav centralen.

• Gilla
skyisthelimit
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Matningen kommer in längst ner till vänster i en 63a huvudbrytare. Sedan dized till bergvärmepumpen då den annars har en tendens att göra så jfb går. Hade ju gått att sätta automatsäkringar men gillar looken med diazed.
Varför skulle val av säkring avgöra om JFB löser eller inte menar du?

A atomlab skrev:
Såhär bygger jag min.

Hager har jord och nollplintar med dubbla rader för 2.5mm2. dvs 30 anslutningar på en vanlig 10cm.

Skall se om jag hittar enr.

Annars så gillar jag att man samlar upp kablarna på plintar vid vid den jfb som är aktuell för gruppen. Blir överskådligt då.
Varför köper du inte bara ett tomt skåp (tex Rittals VX25) och inreder det istället? Känns ju som det blir samma pengar och bra mycket mer med plats som gör det lätt jobba i.
Jag tycker så synd om alla som pillar i dessa små elcentraler som bara blir mer fulla med trådar och tekniska prylar för vart år som går.

A atomlab skrev:
Jorden är ju överkurs men tog inte många minuter.nör man ändå håller på.

Har inte det plinten vi pratar om men jag har använt den vid ett annat bygge just när ytan vart för liten. Då hade jag placerar jord till vänster och sedan nollor på höger.

Har brytare kategorisk och tydligt för varje jfb. Då kan man lätt byta den ifall något händer utan att behöva släcka hela centralen. Rätt eller fel vet jag inte men det är tydligt vad som gäller när man öppnar och det är det viktigaste i en central.

En automat jfb till kyl/frys med speparata säkringar. Kabelnummer 300. Sedan Jfb utomhus med säkringar och dom 3 kablarna plintade för att enkelt kunna koppla knx till rätt plint med med kabelnr 200. Sedan övriga huset och skall byta ut dessa jfb till automatiska.

Kablar som inte behöver går på plint. Tex ugnar, spis osv går direkt ner till säkringen. Kan ju även fuska och dra fasen ner till säkringen och sedan från säkringen till aktorn. Då tjänar man ju en plint per kabel men då har man köpt för liten central ;)

Kommer sedan köra med olika färger på rk för l1,l2,l3 för att lätt separera det över till aktorerna.

Svagström kommer ut i den nedre högra delen utav centralen.
Kul att se! Gillar bygget och tankarna bakom!
Vilken typ av plintar kör du (alltså inte jord/noll, utan genomgångsplintarna)?
Efter att ha kollat lite och vad leverantörer verkar ha så lutar jag åt denna:
Elektrisk anslutningsterminal, tre kontakter, tekniska specifikationer, certifieringar, dimensionsdiagram, produktkod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

...där jag tänkte nyttja två ingångar för ihopkoppling. Kanske inte lika "rent" som att brygga allt, men det här är ju ändå centralen till lilla gästhuset så då får jag väl kompromissa lite... ;)

Hur kommer det sig att du kopplat in genomgångsplintar i underkant när det ser ut som att de flesta skall ansluta vidare "neråt" igen mot dvärgbrytare?

Gällande PE & Noll plint från häger så hittar jag verkligen ingenting som har mer än 26 anslutningar (den dubbelvariant du talade om) så mycket tacksam ifall du har någon mer info.
Det närmaste jag kom var KM13A, KM22A samt KM25A, som har fler anslutningar, men de har grova kopplingar och skruvplint, dessutom inte klart om de passar till FW skåp:

Produktblad för PEN-skenor med olika anslutningar, artikelnummer, och egenskaper. Bild på skena överst.

X xLnT skrev:
Varför skulle val av säkring avgöra om JFB löser eller inte menar du?
Har inte jfb kopplad till bergvärmepumpen. Har ju generellt inte jfb kopplad på freqvensstyrda produkter.

X xLnT skrev:
Varför köper du inte bara ett tomt skåp (tex Rittals VX25) och inreder det istället? Känns ju som det blir samma pengar och bra mycket mer med plats som gör det lätt jobba i.
Jag tycker så synd om alla som pillar i dessa små elcentraler som bara blir mer fulla med trådar och tekniska prylar för vart år som går.
Eftersom alla produkter är dinbaserade så hade det inte spelat så stor roll. Indelningen är ju samma oavsett. Hade ju kunnat trycka ihop plintarna lite bättre i en egenbyggd. Men inte speciellt mycket. När jag byggde centralen så hade jag dessutom ingen aning utav vilket styrsystem jag skulle ha. Men nu blir det bara några styrenheter. 8 dimmer utgångar och ett Dali Interface så kommer inte bli speciellt trångt.

Att jag dessutom fick kapslingen gratis och jobbar nästa uteslutande med Hager kan ju också ha en bidragande orsak. ;)

A atomlab skrev:
Har inte jfb kopplad till bergvärmepumpen. Har ju generellt inte jfb kopplad på freqvensstyrda produkter.

Eftersom alla produkter är dinbaserade så hade det inte spelat så stor roll. Indelningen är ju samma oavsett. Hade ju kunnat trycka ihop plintarna lite bättre i en egenbyggd. Men inte speciellt mycket. När jag byggde centralen så hade jag dessutom ingen aning utav vilket styrsystem jag skulle ha. Men nu blir det bara några styrenheter. 8 dimmer utgångar och ett Dali Interface så kommer inte bli speciellt trångt.

Att jag dessutom fick kapslingen gratis och jobbar nästa uteslutande med Hager kan ju också ha en bidragande orsak. ;)
Ja får man saker gratis förstår jag valen,

Det börjar närma sig.

Nu blir det enligt följande (från toppen):
2x17 (+grova ingångar under) jord i topp i den befintliga plinten. Kopplas såklart ihop
2x17 Nollplintar på dinskena (en monterad i bilden). En till resp. JFB
- Utöver denna behöver jag en "distributionspling för inkommande nolla, och har väl ungefär 1-1.5 moduler ledigt på denna skena. Ville gärna ha en beröringsskyddad som klarar 4x6mm2 och helst några 2.5mm2 (som går till PSA:er). Förslag på lösning?
På nästa DIN skena sitter genomföringsplintar som alla faser dras till (har en 3fasgrupp 2.5mm2 som nog för gå direkt).
....under detta huvudbrytare, JFB:er, dvärgar, PSA:er etc.

Elcentral med rör, kablar och säkringar. Oorganiserat. Teknisk utrustning på en vägg.
Skapa konto

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Ska bli roligt att se denna när den är klar.
Har du någon plan på hur du ska gå tillväga om du vill/behöver dra dit något mer i framtiden?
Det tycker jag är ett jobbigt scenario i hushåll, då det nästan alltid byggs in.

X xLnT skrev:
Ska bli roligt att se denna när den är klar.
Har du någon plan på hur du ska gå tillväga om du vill/behöver dra dit något mer i framtiden?
Det tycker jag är ett jobbigt scenario i hushåll, då det nästan alltid byggs in.
Först finns det gott om utrymme kvar. Sedan är väl tanken att hålla detta öppet ganska länge, men slutligen blir det stora inspektionsluckor både ovan och under så man kommer åt all kanalisation ordentligt. Själva centralen kommer att ha vägg på bägg sidor så man kommer inte att se så mycket av den.

Hittade till slut en vettig kompakt Plint (7x 16mm2) som bara tar en plats på skenan.
Beställde igår kom idag. Tack Amazon!

Hållen elektrisk anslutning, blå plast, fem terminaler, metallskruvar, hålls av en hand.
Skapa konto

Hand håller en LEGO-konstruktion med blå och grå klossar. Enkel och geometrisk bygglek.
Skapa konto

S skyisthelimit skrev:
Hittade till slut en vettig kompakt Plint (7x 16mm2) som bara tar en plats på skenan.
Beställde igår kom idag. Tack Amazon!

[bild]

[bild]
Har du behov av så grova kablar i centralen?

X xLnT skrev:
Har du behov av så grova kablar i centralen?
Nej, det blir max 6mm2, men hittade ingen annan "mindre" som jag tyckte passade och var lika kompakt. Tar gärna emot alternativ... ;)

S Schäfer skrev:
Har du kollat på Eldons plintar? Kompaktare än Hagers.
[länk]
Jo, har nog sett dem när jag kollade runt. Som fördelningspling (från inkommande till JFB:er) så tycker jag den jag köpt blir kompaktare och passar funktion bättre (klarar flera 6mm2) och även om den är kompaktare så har jag ju ganska gott om plats och då tror jag det blir snyggare med hager:s lösning då "all jord kommer in från ett håll" (jag har ju 98% inkommande uppifrån).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.