D
Ludwig skrev:
Sant, det kanske är ett modernare sätt att göra det på, kanske även mindre skrymmande? Synd att jag är rätt dålig på Raspberry PI. :(
Enklaste sättet att börja vore att sätta upp en som en comportsbrygga likt i länkarna ovan... Dock har jag ingen koll på hur kretskort och liknande ser ut i 330x då jag inte hämtat min ännu (blir förhoppningsvis idag.)
 
Är det inte märkligt att Husqvarna tar så saftigt betalt för ett tillbehör som ingår på andra märken?
Totalt skulle installationen av "appen" kosta hos min Åf 2500:-.
 
Nilatz skrev:
Är det inte märkligt att Husqvarna tar så saftigt betalt för ett tillbehör som ingår på andra märken?
Totalt skulle installationen av "appen" kosta hos min Åf 2500:-.
Är det märkligt att ett vinstdrivande företag vill tjäna så mycket pengar som möjligt?

Om dom trodde att det var mer lönsamt att ge bort tillbehör så hade dom givetvis gjort det.
 
Hej Peter.
Jag håller helt med dig. Naturligtvis ska företaget tjäna pengar på sina produkter men ur konkurens synpunkt hade ett erbjudande till befintliga kunder varit enligt mitt förmenande ett bättre alternativ. Alla spekulanter kommer ju att uppmärksamma vad tillbehören kostar och finns det då ett märke som redan har "moderniteten" inmonterad , blir nog valet lättare.
 
Stingray468 skrev:
Hittar den ut till de ställen som den ska gör det väl inget, men jag skulle nog testa att felsöka i alla fall, för att få en effektivare installation.

Börjar den gå efter guiden eller är guiden av/ej ansluten? Har du lagt den i för snäv kurva / för brant backe / för kort raksträcka utifrån laddaren (min 2 meter) / på tok för nära begränsningskablen (min 30cm)?
Jag rätade ut lite vinklar, nu är den godkänd:)
 
Nästa fråga, nån som vet hur bred
I cm den bredaste korridorsbredden är när
Den ska följa guide?
 
Jackan66 skrev:
Nästa fråga, nån som vet hur bred
I cm den bredaste korridorsbredden är när
Den ska följa guide?
Det finns inget fast värde i cm. Klipparen går på signalstyrkan. Så gräver du ner kabeln djupt så kommer bredden bli smalare än om den ligger på ytan. Likadant om du har väldigt lång slinga så bör signalen blir svagare än om du har en kort t.ex. Så det är bara att testa sig fram. Om du går in i yttäckning och testar där så kommer den gå på max tillåten längd ifrån slingan. Men om du har automatisk passagehantering på så ska den sköta det själv och gå närmare kabeln när det blir trångt.
 
Redigerat:
D
Nilatz skrev:
Är det inte märkligt att Husqvarna tar så saftigt betalt för ett tillbehör som ingår på andra märken?
Totalt skulle installationen av "appen" kosta hos min Åf 2500:-.
Påminner lite om när det fanns två kategorier av dvd spelare. De som "bara" spelade dvd men gjorde det väldigt bra. Och billiga alternativ som trycktes fulla med finesser för att kunna konkurrera.
 
Jag tror att dom som kollar på Husqvarna för 25 tusen redan diskvalificerat alternativen pga hög ljudnivå, dålig lutningskapacitet eller farlig kniv. Alltså kan dom (med all rätt) fortsätta sälja "dyra" tillbehör så länge dom är såpass unika och väl fungerande.
 
Redigerat:
Hur löser man simkortsfrågan? Speciellt om man föredrar någon särskild operatör pga mottagningsförhållandena.
 
Det är väl samma som till alla prylar som behöver ett eget simkort, köp valfritt kontantkort och ladda det med 50 spänn så det är aktivt. Ring till det en gång om året så det inte avaktiveras.
 
Någon som vet hur man gör om man har ett staket som delar tomten? Kan 330x programmeras för två zoner?

Finns ingen naturlig passage då det är grindar. Vill kunna använda den på båda ställena.
 
welena skrev:
Någon som vet hur man gör om man har ett staket som delar tomten? Kan 330x programmeras för två zoner?

Finns ingen naturlig passage då det är grindar. Vill kunna använda den på båda ställena.
Du kör den andra zonen som biyta. Dra begränsningskabeln runt som vanligt, men där du ska till biytan drar du kablarna fram och tillbaka ihop, så att inte roboten hittar ut. Sen får du lyfta i mellan huvudzonen och biytan.

Jag har samma lösning då jag har staket för hunden, så hon inte springer på framsidan av huset. När jag åker på semester tar jag dock bort staketet samt slår om en 2-vägs 2-pols switch, så att roboten tar hela ytan utan att jag lyfter över. Funkar hur bra som helst.
 
Exakt så har vi, vill inte att hunden ska rymma om den är ute. Har du en bild på hur du dragit så att jag förstår lite bättre hur du gjorde din avgränsning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.