Du lossar spikarna som sitter i monteringblecken.

• Gilla
Mmhe71
  • Laddar…
E elena2de skrev:
Nu har även jag för första gången gett mig på att renovera mina gamla persienner, tack Beatrix och alla andra för de kloka tipsen! Har bytt ut samtliga trådar, stegar, vreden samt de plastdelar som sitter på själva fönsterramen och de plastpluppar som sitter under nedre skenan.
Det jag kom fram till:
- funkar inte att tvätta lamellerna medan de fortfarande vilar på stegarna då de(lamellerna) klibbar ihop. Klippte sönder och tvättade en och en - tröttsamt :(
- stegarna är INTE omöjliga att byta, vilket man lätt kan börja tro när man googlar. Pillrigt bara. Det absolut smidigaste (dock dyrare) är att köpa förberedda stegar som då säljs redan fastsatta på de plastrullar de hänger i. Bara trä genom hålen i metallskenan och börja sätta fast själva lamellerna. Men det går som sagt fint att enbart köpa stegarna också. Kolla bara noga, som det redan nämnts, hur allt är fastsatt.
- vreden i mina persienner är fastklämda mot "metallvridpinnen", alltså den metalldelen som löper inuti själva skenan. Går inte att skruva loss vredet, men det går att fixa mycket smidigt det också, kan beskriva mera utförligt, om någon vill veta.
- lättast är att trä med persiennerna hängandes i något, jag hängde mina i såna där klädkrokar som man fäster på dörrar.
Tack än en gång alla snälla för de bra tipsen, hade inte vågat mig på det här annars :)
Super! Kan du förklara hur du, om du hade den här mekaniken, hur du fick loss stegbandssnörena och fäster dem sedan igen med metallplattan? Vill inte förstöra något så jag behöver köpa helt nya måttbeställda persienner.

• En hand fixerar stegbandssnöre runt en orange cylinder i en persiennmekanik, med fokus på metallplattan som håller snöret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en persiennmekanik med synliga stegbandssnören och en metallplatta för montering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.