114 195 läst · 31 svar
114k läst
31 svar
Erfarenhet av att själv reparera äldre persienner
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
varje lamell ligger ju på ett band - stegband tror jag det kallas, om det inte blir samma avstånd mellan varje lamell så går det ju åt fler eller färre lammeller än med det gamla stegbandet.
bild på stegband längst ner på denna länksidan http://www.persiennbutiken.se/contents/sv/d2251.html#p2271
men stegbanden kanske inte är så dåliga så de behöver bytas?
snörena är enkla att byta, stegbanden ganska pilligt, har gjort det några gånger ...
Tänk på att man måste köra slalom med snörena i stegbanden för att stegbanden ska hållas raka. (titta hur det är gjort innan)
bild på stegband längst ner på denna länksidan http://www.persiennbutiken.se/contents/sv/d2251.html#p2271
men stegbanden kanske inte är så dåliga så de behöver bytas?
snörena är enkla att byta, stegbanden ganska pilligt, har gjort det några gånger ...
Tänk på att man måste köra slalom med snörena i stegbanden för att stegbanden ska hållas raka. (titta hur det är gjort innan)
hej, stegbanden behöver inte, vad jag i dagsläget vet, bytas ut.
Bara våra snören som redan har eller är på väg att gå av. Men där är det väl inte några sicksack metoder som jag behöver, eller hur?!
TACK för ditt svar.
Bara våra snören som redan har eller är på väg att gå av. Men där är det väl inte några sicksack metoder som jag behöver, eller hur?!
TACK för ditt svar.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Jo den metoden behövs, snörena brukar gå ända från ploppen man drar i och sedan längs med hela stegbandet till den lite tjockare lamelliknade plåtbit som sitter nedanför alla lamellerna.
såg metoden beskriven i ett tidigare inlägg 'Titta noga hur det gamla snöret är draget i förhållande till stegbandet. Vartannat framför vartannat bakom'
Enklast skulle nog vara om snörena fortfarande är hela att skarva ihop dem med det nya och dra in det nya med hjälp av det gamla snöret, vet inte riktigt hur man ska fixa till skarven så den inte fastnar bara...
såg metoden beskriven i ett tidigare inlägg 'Titta noga hur det gamla snöret är draget i förhållande till stegbandet. Vartannat framför vartannat bakom'
Enklast skulle nog vara om snörena fortfarande är hela att skarva ihop dem med det nya och dra in det nya med hjälp av det gamla snöret, vet inte riktigt hur man ska fixa till skarven så den inte fastnar bara...
Sy ihop dem?Snailman skrev:Jo den metoden behövs, snörena brukar gå ända från ploppen man drar i och sedan längs med hela stegbandet till den lite tjockare lamelliknade plåtbit som sitter nedanför alla lamellerna.
Just det, jätteviktigt med "vartannat bakom vartannat framför"Snailman skrev:Jo den metoden behövs, snörena brukar gå ända från ploppen man drar i och sedan längs med hela stegbandet till den lite tjockare lamelliknade plåtbit som sitter nedanför alla lamellerna.
annars krånglar persiennen när den hissas upp o ner.
Jag tror jag gjorde så att jag började nerifrån med att trä. Där snöret var helt lät jag det gamla sitta kvar medans jag trädde, då var det lätt att se var man skulle trä (sedan klippte jag bort det). Det svåraste var att få snöret rätt i mekanismen högst upp och sedan ut genom hålet. Prövade nog med flera verktyg. Med virknålen lyckades jag till slut pilla ut snöret. Att använda sig av det gamla snöret för att dra in det nya är nog en väldigt bra idé bara man lyckas få en skarv som håller o inte fastnar. Jag misslyckades med det för jag gjorde en knut o den fastnade naturligtvis......
Om det är nylonsnöre kan man väl smälta ihop dem men en tändare?
/Funkis
/Funkis
Bytte just ett snöre med hjälp av denna eminenta tråd. Här kommer ytterligare några tips.
Jag bytte mittensnöret av tre. På min persienn skulle det snöret då träs genom ett speciellt hål i mekanismen som satt närmast hålet. Med andra ord titta noga hur de andra trådarna går där uppe i skenan.
För att få ut snöret genom hålet virade jag en ståltråd kring det nya och de gamla snörena sen drog jag upp persiennen en bit så att det nya snöret följde med ut. Busenkelt Se bara till så att båda ståltrådsändarna pekar bakåt när du drar igenom. Dvs. gör ett u på trådens ena lösa del så att den inte fastnar i någonting när du drar igenom.
10m snöre betalade jag 39 kr för. Köpte också ett gäng platspluppar för att fästa snörena i längst ner på insidan persiennen. 25 kr för en påse.
Jag bytte mittensnöret av tre. På min persienn skulle det snöret då träs genom ett speciellt hål i mekanismen som satt närmast hålet. Med andra ord titta noga hur de andra trådarna går där uppe i skenan.
För att få ut snöret genom hålet virade jag en ståltråd kring det nya och de gamla snörena sen drog jag upp persiennen en bit så att det nya snöret följde med ut. Busenkelt Se bara till så att båda ståltrådsändarna pekar bakåt när du drar igenom. Dvs. gör ett u på trådens ena lösa del så att den inte fastnar i någonting när du drar igenom.
10m snöre betalade jag 39 kr för. Köpte också ett gäng platspluppar för att fästa snörena i längst ner på insidan persiennen. 25 kr för en påse.
Nu har även jag för första gången gett mig på att renovera mina gamla persienner, tack Beatrix och alla andra för de kloka tipsen! Har bytt ut samtliga trådar, stegar, vreden samt de plastdelar som sitter på själva fönsterramen och de plastpluppar som sitter under nedre skenan.
Det jag kom fram till:
- funkar inte att tvätta lamellerna medan de fortfarande vilar på stegarna då de(lamellerna) klibbar ihop. Klippte sönder och tvättade en och en - tröttsamt
- stegarna är INTE omöjliga att byta, vilket man lätt kan börja tro när man googlar. Pillrigt bara. Det absolut smidigaste (dock dyrare) är att köpa förberedda stegar som då säljs redan fastsatta på de plastrullar de hänger i. Bara trä genom hålen i metallskenan och börja sätta fast själva lamellerna. Men det går som sagt fint att enbart köpa stegarna också. Kolla bara noga, som det redan nämnts, hur allt är fastsatt.
- vreden i mina persienner är fastklämda mot "metallvridpinnen", alltså den metalldelen som löper inuti själva skenan. Går inte att skruva loss vredet, men det går att fixa mycket smidigt det också, kan beskriva mera utförligt, om någon vill veta.
- lättast är att trä med persiennerna hängandes i något, jag hängde mina i såna där klädkrokar som man fäster på dörrar.
Tack än en gång alla snälla för de bra tipsen, hade inte vågat mig på det här annars
Det jag kom fram till:
- funkar inte att tvätta lamellerna medan de fortfarande vilar på stegarna då de(lamellerna) klibbar ihop. Klippte sönder och tvättade en och en - tröttsamt
- stegarna är INTE omöjliga att byta, vilket man lätt kan börja tro när man googlar. Pillrigt bara. Det absolut smidigaste (dock dyrare) är att köpa förberedda stegar som då säljs redan fastsatta på de plastrullar de hänger i. Bara trä genom hålen i metallskenan och börja sätta fast själva lamellerna. Men det går som sagt fint att enbart köpa stegarna också. Kolla bara noga, som det redan nämnts, hur allt är fastsatt.
- vreden i mina persienner är fastklämda mot "metallvridpinnen", alltså den metalldelen som löper inuti själva skenan. Går inte att skruva loss vredet, men det går att fixa mycket smidigt det också, kan beskriva mera utförligt, om någon vill veta.
- lättast är att trä med persiennerna hängandes i något, jag hängde mina i såna där klädkrokar som man fäster på dörrar.
Tack än en gång alla snälla för de bra tipsen, hade inte vågat mig på det här annars
Konstigt! Lagade just en persienn i helgen. Inget problem med att smälta ihop det gamla med det nya snöret. Medan materialet är mjukt måste man klämma ihop det med fingrarna. Kunde dra det hela vägen, genom persiennen och hela vägen uppe i fönstret. Hade köpt de nya hos Clas Ohlsson. Vet ej vilket material.
Köpte persiennsnöre hos Clas Ohlson men visste inte att man kan köpa pluppar att fästa snörena i längst ner. Använde i stället vanliga små bruna knappar vilket fungerar bra.flying_c skrev:
Ja tack, vill gärna veta hur du bytte "wiren" som ansluter vridstången till själva persiennen. I mina persienner är de också fastklämda, och det finns ingen skruv.
Hälsningar,
Niklas
Hälsningar,
Niklas
elena2de skrev:Nu har även jag för första gången gett mig på att renovera mina gamla persienner, tack Beatrix och alla andra för de kloka tipsen! Har bytt ut samtliga trådar, stegar, vreden samt de plastdelar som sitter på själva fönsterramen och de plastpluppar som sitter under nedre skenan.
Det jag kom fram till:
Jag knipsade av "wiren" så nära vridstången som möjligt, drog ut vridstången helt ur metallskenan och satte in den igen fast från andra hållet så att den delen, där den fastklämda delen från avknipsade wiren sitter kvar hamnar åt andra sidan. Sedan var det bara att sätta fast den nya wiren mot vridstången. Hoppas jag inte är för luddig i beskrivningen, säg till annars så får jag försöka förklara på ett annat sättnikbr998 skrev:
Hej. Någon vänlig människa som kan säga mig hur jag monterar ner denna persienn enklast och utan att göra åverkan på balkongdörren? Själva "upphissningssnöret" har gått av på mitten och snöret verkar löpa genom ett rör högst upp bakom plåten. Tack på förhand.