Y YuGi skrev:
Arbetsgivaren får (oftast) betala mig för sådan tid. Är det endast kundtid i övrigt den dagen pytsas de delarna ut på respektive kund för fakturering, och på motsvarande sätt om det är interna tidsregistreringar så pytsas de här slattarna ut där.

Men ibland har jag faktiskt dagar när jag varit igång 8h men ändå inte registrerar mer än 6,5-7h (=får lön för) pga att jag haft tankarna på annat håll, haft privat strul med ungar som ringer osv.
Jag tycker det är en gråzon där, att när man är anställd så skall man ha betalt för allt, även om man inte gör något produktivt, men när man anlitar så är det bara det produktiva man vill betala för.

Nu verkar du vara en person som själv drar av lite tid för vissa saker när du rapporterar in löneunderlaget men jag tror många inte tänker så.

Hade en kollega som alltid var sen, skrev alltid fulla timmar till chefen, sen en dag så beställda han tjänster av ett företag hem, då bestred han fakturor och ville veta varför han fick betala fulla dagar när inte arbetarna var på plats exakta klockslag.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
För att få ut en svensk medianlön för män med genomsnittspriset för hantverkare enligt byggahus undersökning behöver hantverkaren fakturera 78 timmar per månad. Då har han också semester, pension och allt sånt.

Till det kommer påslag på material, ue och bilersättning som till viss del kan täcka upp omkostnader.

Så några 40h per vecka behöver inte faktureras för att leva drägligt. Men troligtvis lite mer än 78h per månad. Men att exempelvis ha 6h debiterbart tid per dag är inget problem.

Vill man tjäna mer kan man exempelvis göra ett bra jobb så man får ökad efterfrågan eller kan ta ut högre priser. Eller så kan man sälja mer, planera bättre eller förändra sin affärsmodell.

Nischar man in sig på småjobb bör man ha en prismodell som stödjer det.
Elektrikern bakom Hyrentimme verkar ha lyckats på elsidan. Nu har inte jag anlitat honom men folk verkar orimligt nöjda, särskilt sett till hur det tjafsas kring småjobb. Kanske så enkelt som att kunden får de man beställt på utsatt tid till utsatt pris. Enkelt men revolutionerande i branschen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Detta är en stor skillnad mot konsulter på de större konsultbolagen. Där är det underförstått att all arbetstid inte kan debiteras kund utan målet är så mycket som möjligt. Men allt kan ingen. I ditt fall säger du att det måste göras men det är i så fall inte något som gäller alla branscher.

Sen pratar du om fast pris och där finns ju inga problem.. eller borde inte finnas. Det är ju bara att man kommer överens om vad som ska göras mot vilken ersättning. Sen finns det vissa som blir sura för att jobbet gick fort eller vissa hantverkare som gnäller för att jobbet var mer omfattande, men det TS talar om är nåt annat.

Grundproblemet är ju att marknaden för hantverkare är subventionerad av staten och att efterfrågan är mycket större än utbudet av tjänster. Det är hantverkarens marknad och kunden får mest vara glad att nån dyker upp.

Det hade kunnat vara tvärtom, att hantverkarna inte hade råd att tacka nej till "småjobb" för då kunde de inte betala sina räkningar.

Jag tror det är en kombination av statens subventioner, detta med att "alla" ska plugga på högskola/universitet och att det finns så jäkla stor välmående medelklass i Sverige som vill renovera allt möjligt samtidigt som de flesta är jäkligt ohändiga....

Jag tycker man borde ta bort ROT rakt av. Bort med det. Marknaden är dopad. Det behövs inte någon subvention....
Rot och Rut samt subventioner på solpaneler och elbilsladdare
 
Y YuGi skrev:
Det är ett feltänkt här tycker jag, ser att Farstatjej skrivit något liknande. Det är orimligt att kunna debitera 8h per dag om man arbetar mot flera olika kunder. På ett längre projekt kan du räkna med det men även där går det över tid bort tid som inte kan debiteras, mellan de olika projekten, för att ta fram offerter osv. Det vore mycket schysstare att ärligt estimera hur mycket tid man kan debitera per månad och efter det sätta sin timtaxa, eller köra med startavgift, förstatimmespris, minimum debiteringstid eller liknande.

Min fru och jag hade för länge sedan ett företag där hon skulle arbeta för olika friskolor. Har för mig att vi räknade med 6h debitering per dag i genomsnitt. I mitt nuvarande jobb arbetar jag mycket mot kund och debiterar jag ca 60%. Rena konsultfirmor ligger på 80-90%, men aldrig på 100%
Bästa vore om man enbart debiterade 1 timme och hade 8 timmar inräknat i 1 timme😎
 
  • Haha
YuGi
  • Laddar…
C Chokladmonster skrev:
Driver man eget bör man sätta sina priser så att du når de intäkter du behöver genom att enbart debitera 60% max. Allt över det är bonus. På så vis är småjobb inga problem. Saltar man småjobbens fakturerar kan man ju glömma de stora jobben i framtiden hos samma kund. Tyvärr ett misstag väldigt många hantverkare verkar göra och inte begripa. Jag hade själv en hantverkare på ett mindre förberedande jobb för att längre fram kunna ta in hantverkare igen på ett mycket större jobb. Såklart saltades fakturan. Han lär ju inte få komma tillbaka, trots det diskuterade vi eventuella framtida jobb under tiden som det beställda jobbet utfördes.
Förstår att hantverkaren gör så för ni skrev väll inget avtal om att du var tvungen att anlita honom till det stora jobbet?

Man kan ju inte driva företag genom att ge dig bra pris bara för att du säger att det blir större jobb i framtiden. När i framtiden.
 
A AG A skrev:
Jag förstår dig helt och hållet. Det finns hantverkare som är snällare, och de som är mer gnidna.
Men som pensionerad egenföretagande snickare kan jag ge en bild, som du kanske förstår.
Om jag lovar dig att komma och skruva fast några brädor. Du kan inte förrän klockan 9. Jag åker till bygghandeln och köper det jag behöver. Sen har jag en halvtimme som jag får ägna åt att planera arbetet, så går det fortare hos dig. Sen åker jag hem till dig, en halvtimmes resa. Genomför sedan arbetet på två timmar. Åker sedan tillbaka, och är på kontoret 11:30. Lunch först om 1,5 timmar. Jag hinner inte åka hem till någon, och göra ett jobb på den tiden. Med andra ord har mer än halva dagen gått åt för ett 2 timmarsjobb.
Då säger kanske du att jag ska planera bättre. Men det är som överallt. Man vet inte hur exakt hur lång tid ett sådant småjobb tar. Men även om man gjort ett visst typ av jobb förut, kan det vara en väldigt trevlig och pratsam kund. Därför är det omöjligt att säga om det tar 2 eller 3 timmar hos en kund. På så vis är det väldigt svårt att planera in flera småjobb på en dag. Men man kan inte leva på 4 timmars betalt arbete.
Varför kan man inte vara flexibel som egenföretagare?

När jag drev eget planerade jag andra jobb om det var dötid eller la min frukost eller lunch när det blir en lucka istället för som du beskriver vänta 1,5 timme till lunchen är
 
  • Gilla
Hellwiz och 1 till
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Lite kuriosa. I Nacka där jag bor finns en elektriker som enbart gör småjobb. Minns inte men kanske på max två timmar. Han fakturerar följande, står att läsa tydligt på hemsidan. ” Pris från 1 500kr inkl 60min på plats därefter 250kr per påbörjad 15min period, (1 200 kr inkl. rot / 175kr per 15min).” Lite dyrare än en vanlig elpulare men han har utsetts till årets elföretag några gånger och är att lita på. Enkel att boka också och man behöver inte ”känna nån som känner nån” för att få tag på numret
Hyrentimme?
 
  • Gilla
surfarn
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Ja, det är ett snyggt upplägg som knäcker tesen om att det behövs minst en halvdagsdebitering för att gå runt på småjobb.
[länk]
Extra kul att han har så enastående bra omdömen både på reco och Google Maps.
Men han jobbar heller inte hela dagar
 
Om jag skulle starta elfirma igen så skulle jag ha samma koncept som hyr en timme och då enbart utföra små snabba eljobb med fast pris.
 
P Putte 9497 skrev:
Varför kan man inte vara flexibel som egenföretagare?

När jag drev eget planerade jag andra jobb om det var dötid eller la min frukost eller lunch när det blir en lucka istället för som du beskriver vänta 1,5 timme till lunchen är
Som jag försökte säga, så försöker man givetvis alltid vara flexibel. Jag gav mest exempel på vad som ändå kan hända. Exempelvis hur svårt det är att tidsbestämma småjobb, och alla människor är gansks tidsbundna. När en kund vill ha hjälp med något småjobb, vill ju denne ofta bestämma en tid för att inte behöva vara hemma mer än nödvändigt. Men ett småjobb innan behöver kanske inte ta mer än en timme. Men det kan ändå bli tre timmar.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
D
H Hans G2 skrev:
För att få ut en svensk medianlön för män med genomsnittspriset för hantverkare enligt byggahus undersökning behöver hantverkaren fakturera 78 timmar per månad. Då har han också semester, pension och allt sånt.

Till det kommer påslag på material, ue och bilersättning som till viss del kan täcka upp omkostnader.

Så några 40h per vecka behöver inte faktureras för att leva drägligt. Men troligtvis lite mer än 78h per månad. Men att exempelvis ha 6h debiterbart tid per dag är inget problem.

Vill man tjäna mer kan man exempelvis göra ett bra jobb så man får ökad efterfrågan eller kan ta ut högre priser. Eller så kan man sälja mer, planera bättre eller förändra sin affärsmodell.

Nischar man in sig på småjobb bör man ha en prismodell som stödjer det.
Elektrikern bakom Hyrentimme verkar ha lyckats på elsidan. Nu har inte jag anlitat honom men folk verkar orimligt nöjda, särskilt sett till hur det tjafsas kring småjobb. Kanske så enkelt som att kunden får de man beställt på utsatt tid till utsatt pris. Enkelt men revolutionerande i branschen.
är en svensk medianlön 16-18000/mån?
 
Fairlane
D Drburr skrev:
är en svensk medianlön 16-18000/mån?
Hur räknar du för att få det till 16-18000 om man fakturerar 78 timmar?
 
D
78 timmar i månaden, lön efter arbetsgivaravgifter mm 210-232 kr/timman.
 
Fairlane
D Drburr skrev:
78 timmar i månaden, lön efter arbetsgivaravgifter mm 210-232 kr/timman.
Ja, fast var kommer 210-232 kr/h ifrån?
Det låter som att du tänker att en normal timtaxa för en hantverkare är 270 kr i timmen eller så. Var hittar man så billiga hantverkare?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.