10 609 läst · 75 svar
11k läst
75 svar
Era erfarenheter av hantverkares debitering för småjobb
Som svar på utsprungsfrågorna tycker jag egentligen inte att det är så konstigt, eller iaf inte oväntat. Att ha en förstatimmeskostnad är OK, att inte uppge sina egna inköpspriser är OK. Att 45 minuters jobb hos kund blir 1-1,5-2 timmar är inget konstigt med runtomkring-grejer.C Cordings skrev:Jag har anlitat en del hantverkare genom åren. Takläggare, plåtslagare, elektriker, snickare, plattsättare... och jag har alltid tillämpat "strategin" att begära offert vid allt utom småjobb. Varför? Jo, därför att vid större jobb så kan det lätt bli farligt om hantverkaren (ofta flera) ska arbeta på löpande taxa i vad som kan vara veckor eller mer. Jag upplever att offerter ofta ger ett rimligt pris.
Men jag har aldrig tagit offert vid småjobb. Varför inte? Därför att min upplevelse är att hantverkare kryddar på offerten för att jobbet ska vara värt det för dem. Och med rakt tillämpad timtaxa på jobb som tar max någon timme så blir det ofta ett väldigt rimligt pris. Så jobb som jag endast vet kommer ta någon eller några timmar tar jag alltid löpande. Och det är här det intressanta kommer... SAMTLIGA hantverkare som jag anlitat på detta sätt har ändå kryddat fakturan efteråt, med påhittade timmar och bisarra materialpåslag. Jag brukar ALDRIG godta sådana bluffakturor, och efter en diskussion med hantverkaren brukar det lösa sig på så sätt att de drar av från den ursprungliga fakturan så att priset blir rimligt i slutändan.
Men häromdagen var jag med om motsatsen: en hantverkare som tvärvägrade. Jag valde till slut att betala hellre än att hålla på och processa i domstol när kravet kommer, men jag blev oerhört besviken. För ett 45 minuters jobb landade kostnaden på det dubbla av vad alla pris- och tjänstjämförelser visade. Han hade tillämpat ett "första-timmen-pris" som var högre än alla jämförelsepriset jag kunnat läsa mig till på nätet. Hantverkaren vägrade också redovisa materialkostnaden (allt talade för att han hade mer än tredubblat priset). Så med andra ord kryddade han på för att få ut en bättre timpenning.
Som avslutning kan jag nämna en hantverkare som i alla fall var ärlig, även om det han sa på sätt och vis vittnar om en sjuk inställning som jag tror är vanlig är branschen: "Det är inte lönt för oss att ta så här små jobb egentligen så vi måste ju lägga till lite marginal, annars hade vi egentligen inte velat ta ett så här litet jobb". Det den killen indirekt sa var ju tvärt emot hela mitt tankesätt: han verkar mena att det är vid småjobb som de inte kan arbeta endast mot vanlig löpande timdebitering, eftersom de tydligen inte får tillräckligt betalt då...
Hur är era erfarenheter?
Vid den här typen av jobb och kostnader är det bara att betala och lägga på minnet om man vill anlita vederbörande igen eller inte. Att ta upp saker som man tycker är för dyrt är ok och utfallet av den diskussionen spelar väl in på om man vill anlita igen eller inte.
Driver man eget bör man sätta sina priser så att du når de intäkter du behöver genom att enbart debitera 60% max. Allt över det är bonus. På så vis är småjobb inga problem. Saltar man småjobbens fakturerar kan man ju glömma de stora jobben i framtiden hos samma kund. Tyvärr ett misstag väldigt många hantverkare verkar göra och inte begripa. Jag hade själv en hantverkare på ett mindre förberedande jobb för att längre fram kunna ta in hantverkare igen på ett mycket större jobb. Såklart saltades fakturan. Han lär ju inte få komma tillbaka, trots det diskuterade vi eventuella framtida jobb under tiden som det beställda jobbet utfördes.
Tror man måste förstå skillnaden dels mellan att vara enmansföretagare kontra att ha anställda, och dels skillnaden mellan olika branscher.
Konsulter debiterar ju ofta 8-900 kr i timmen och sitter kanske på ett kontor vilket alltså ger minimalt med dötid.
En hantverkare som debiterar 5-600 kr i timmen och har anställda med månadslön som dessutom lägger halva dagen på att åka mellan jobb, tid som dom såklart vill ha lön för, får det naturligtvis betydligt svårare att få ihop kalkylen.
Är man ensam i firman så spelar det kanske inte så stor roll om det försvinner nån timme här och där.
Konsulter debiterar ju ofta 8-900 kr i timmen och sitter kanske på ett kontor vilket alltså ger minimalt med dötid.
En hantverkare som debiterar 5-600 kr i timmen och har anställda med månadslön som dessutom lägger halva dagen på att åka mellan jobb, tid som dom såklart vill ha lön för, får det naturligtvis betydligt svårare att få ihop kalkylen.
Är man ensam i firman så spelar det kanske inte så stor roll om det försvinner nån timme här och där.
Jag håller med om att det inte behövs någon subvention för kundernas skull. Men det finns ju en annan dimension avseende ROT och RUT, nämligen att de minskar volymen svartjobb. De branscher där ROT och RUT tillämpas har traditionellt haft hög volym svartjobb. Det är såvitt jag vet rätt odiskutabelt att avdragen faktiskt har hjälpt till att minska svartjobbandets omfattning. Tyvärr är det ju så att även kunder som har råd att betala vitt gärna köper svarta tjänster när skillnaden upplevs som stor.Farstatjej90 skrev:
Jag förstår dig helt och hållet. Det finns hantverkare som är snällare, och de som är mer gnidna.C Cordings skrev:Jag har anlitat en del hantverkare genom åren. Takläggare, plåtslagare, elektriker, snickare, plattsättare... och jag har alltid tillämpat "strategin" att begära offert vid allt utom småjobb. Varför? Jo, därför att vid större jobb så kan det lätt bli farligt om hantverkaren (ofta flera) ska arbeta på löpande taxa i vad som kan vara veckor eller mer. Jag upplever att offerter ofta ger ett rimligt pris.
Men jag har aldrig tagit offert vid småjobb. Varför inte? Därför att min upplevelse är att hantverkare kryddar på offerten för att jobbet ska vara värt det för dem. Och med rakt tillämpad timtaxa på jobb som tar max någon timme så blir det ofta ett väldigt rimligt pris. Så jobb som jag endast vet kommer ta någon eller några timmar tar jag alltid löpande. Och det är här det intressanta kommer... SAMTLIGA hantverkare som jag anlitat på detta sätt har ändå kryddat fakturan efteråt, med påhittade timmar och bisarra materialpåslag. Jag brukar ALDRIG godta sådana bluffakturor, och efter en diskussion med hantverkaren brukar det lösa sig på så sätt att de drar av från den ursprungliga fakturan så att priset blir rimligt i slutändan.
Men häromdagen var jag med om motsatsen: en hantverkare som tvärvägrade. Jag valde till slut att betala hellre än att hålla på och processa i domstol när kravet kommer, men jag blev oerhört besviken. För ett 45 minuters jobb landade kostnaden på det dubbla av vad alla pris- och tjänstjämförelser visade. Han hade tillämpat ett "första-timmen-pris" som var högre än alla jämförelsepriset jag kunnat läsa mig till på nätet. Hantverkaren vägrade också redovisa materialkostnaden (allt talade för att han hade mer än tredubblat priset). Så med andra ord kryddade han på för att få ut en bättre timpenning.
Som avslutning kan jag nämna en hantverkare som i alla fall var ärlig, även om det han sa på sätt och vis vittnar om en sjuk inställning som jag tror är vanlig är branschen: "Det är inte lönt för oss att ta så här små jobb egentligen så vi måste ju lägga till lite marginal, annars hade vi egentligen inte velat ta ett så här litet jobb". Det den killen indirekt sa var ju tvärt emot hela mitt tankesätt: han verkar mena att det är vid småjobb som de inte kan arbeta endast mot vanlig löpande timdebitering, eftersom de tydligen inte får tillräckligt betalt då...
Hur är era erfarenheter?
Men som pensionerad egenföretagande snickare kan jag ge en bild, som du kanske förstår.
Om jag lovar dig att komma och skruva fast några brädor. Du kan inte förrän klockan 9. Jag åker till bygghandeln och köper det jag behöver. Sen har jag en halvtimme som jag får ägna åt att planera arbetet, så går det fortare hos dig. Sen åker jag hem till dig, en halvtimmes resa. Genomför sedan arbetet på två timmar. Åker sedan tillbaka, och är på kontoret 11:30. Lunch först om 1,5 timmar. Jag hinner inte åka hem till någon, och göra ett jobb på den tiden. Med andra ord har mer än halva dagen gått åt för ett 2 timmarsjobb.
Då säger kanske du att jag ska planera bättre. Men det är som överallt. Man vet inte hur exakt hur lång tid ett sådant småjobb tar. Men även om man gjort ett visst typ av jobb förut, kan det vara en väldigt trevlig och pratsam kund. Därför är det omöjligt att säga om det tar 2 eller 3 timmar hos en kund. På så vis är det väldigt svårt att planera in flera småjobb på en dag. Men man kan inte leva på 4 timmars betalt arbete.
Förstår fullt ut att småjobb kostar mer per effektiv arbetstimme.
Att man tar minidebit på 2-3h för ett jobb på 1h är för mig rätt självklart.
Det som skapar irritation är ju när man säger ett pris men sen "fular till sig" marginal med orimliga materialpåslag, hittepåersättning, åka o köpa material som redan finns osv.
Möjligen att man kan vinna jobbet en gång med en sådan taktik men då får man ju bara småjobb för som kund ledsnar man ju på att bli lurad även om slutsumman skulle var den samma.
Kollade mitt senaste småjobb som handlade om att rätta förra ägarens tjuvkoppling av garage. 1273kr tot debitarat som 2h arbete a 570/h, 20kr kabel, samt 200kr servicebil. De höll tiden bra och synkade med vattenfall som var tvugna att koppla ur i gatan. Var på plats i kanske 30min.
Fullt rimligt och den elektrikern kommer få göra allt i huset.
Att man tar minidebit på 2-3h för ett jobb på 1h är för mig rätt självklart.
Det som skapar irritation är ju när man säger ett pris men sen "fular till sig" marginal med orimliga materialpåslag, hittepåersättning, åka o köpa material som redan finns osv.
Möjligen att man kan vinna jobbet en gång med en sådan taktik men då får man ju bara småjobb för som kund ledsnar man ju på att bli lurad även om slutsumman skulle var den samma.
Kollade mitt senaste småjobb som handlade om att rätta förra ägarens tjuvkoppling av garage. 1273kr tot debitarat som 2h arbete a 570/h, 20kr kabel, samt 200kr servicebil. De höll tiden bra och synkade med vattenfall som var tvugna att koppla ur i gatan. Var på plats i kanske 30min.
Fullt rimligt och den elektrikern kommer få göra allt i huset.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 078 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 078 inlägg
Min erfarenhet är att hantverkarna fakturerar mellan 10 och 15 tkr per arbetsdag inklusive allt (material, moms, resor, hittepåtillägg, you name it). Stämmer privat, stämmer i BRFen och stämmer på jobbet. Möjligen att man kan hamna lite under 10 tkr för en halvdag om de ens är villiga att ta jobbet.
Hur de sen ser till att komma upp i heldagar så att de kan fakturera detta varierar. Oftast försöker de planera så att arbetets omfattning blir minst en heldag. En metod är att sälja på dig mer än vad du tänkte köpa från början. Men de kan också maska, resa runt och köpa saker, göra det absolut bästa (långsammaste) och snyggaste arbetet ever, fuska med tidsrapporteringen eller bara erbjuda fast pris, de kan leta parkering och etablera sig på arbetsplatsen i 1,5 h o s v. Jag har sett alla varianter.
Bara att le och vara glad, vill jag ha hjälp av en hantverkare så kostar det 10-15 tkr per dag helt enkelt. Om de alls är intresserade av det lilla skitjobbet som jag vill ha gjort.
Hur de sen ser till att komma upp i heldagar så att de kan fakturera detta varierar. Oftast försöker de planera så att arbetets omfattning blir minst en heldag. En metod är att sälja på dig mer än vad du tänkte köpa från början. Men de kan också maska, resa runt och köpa saker, göra det absolut bästa (långsammaste) och snyggaste arbetet ever, fuska med tidsrapporteringen eller bara erbjuda fast pris, de kan leta parkering och etablera sig på arbetsplatsen i 1,5 h o s v. Jag har sett alla varianter.
Bara att le och vara glad, vill jag ha hjälp av en hantverkare så kostar det 10-15 tkr per dag helt enkelt. Om de alls är intresserade av det lilla skitjobbet som jag vill ha gjort.
Lite kuriosa. I Nacka där jag bor finns en elektriker som enbart gör småjobb. Minns inte men kanske på max två timmar. Han fakturerar följande, står att läsa tydligt på hemsidan. ” Pris från 1 500kr inkl 60min på plats därefter 250kr per påbörjad 15min period, (1 200 kr inkl. rot / 175kr per 15min).” Lite dyrare än en vanlig elpulare men han har utsetts till årets elföretag några gånger och är att lita på. Enkel att boka också och man behöver inte ”känna nån som känner nån” för att få tag på numret
Y YuGi skrev:Som svar på utsprungsfrågorna tycker jag egentligen inte att det är så konstigt, eller iaf inte oväntat. Att ha en förstatimmeskostnad är OK, att inte uppge sina egna inköpspriser är OK. Att 45 minuters jobb hos kund blir 1-1,5-2 timmar är inget konstigt med runtomkring-grejer.
Vid den här typen av jobb och kostnader är det bara att betala och lägga på minnet om man vill anlita vederbörande igen eller inte. Att ta upp saker som man tycker är för dyrt är ok och utfallet av den diskussionen spelar väl in på om man vill anlita igen eller inte
HejC Cordings skrev:Jag har anlitat en del hantverkare genom åren. Takläggare, plåtslagare, elektriker, snickare, plattsättare... och jag har alltid tillämpat "strategin" att begära offert vid allt utom småjobb. Varför? Jo, därför att vid större jobb så kan det lätt bli farligt om hantverkaren (ofta flera) ska arbeta på löpande taxa i vad som kan vara veckor eller mer. Jag upplever att offerter ofta ger ett rimligt pris.
Hur är era erfarenheter?
En snabb fråga, när ni är på ert jobb, som anställda förutsätter jag.
Drar ni då av tiden som ni inte är effektiva på? Tex toabesök, omvägen till kaffemaskinen för att tjöta lite skit? Till skåpet för att hämta penna och papper, 5 minuter längre rast, hämta lunch osv?
Ja, det är ett snyggt upplägg som knäcker tesen om att det behövs minst en halvdagsdebitering för att gå runt på småjobb.S surfarn skrev:Lite kuriosa. I Nacka där jag bor finns en elektriker som enbart gör småjobb. Minns inte men kanske på max två timmar. Han fakturerar följande, står att läsa tydligt på hemsidan. ” Pris från 1 500kr inkl 60min på plats därefter 250kr per påbörjad 15min period, (1 200 kr inkl. rot / 175kr per 15min).” Lite dyrare än en vanlig elpulare men han har utsetts till årets elföretag några gånger och är att lita på. Enkel att boka också och man behöver inte ”känna nån som känner nån” för att få tag på numret
https://www.hyrentimme.se/
Extra kul att han har så enastående bra omdömen både på reco och Google Maps.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 078 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 078 inlägg
Om man jobbar som hantverkare (eller i alla branscher där arbetet är förlagt hos kund) så kan du inte räkna med att jobba exakt 8 timmar, utan man måste vara flexibel. Det innebär att man jobbar (och fakturerar) lite mer än 8 timmar en dag och lite mindre en annan. Så i slutändan så debiterar man ändå i genomsnitt 8 timmar per dag (exkl. admintid).
Att man debiterar fler timmar än arbetade är omoraliskt och man måste i så fall ta höjd för detta i timpriset. Annars är det ju omöjligt att som kund jämföra mellan hantverkare, vilket skulle vara horribelt. Det är svårt nog som det är...
Att man debiterar fler timmar än arbetade är omoraliskt och man måste i så fall ta höjd för detta i timpriset. Annars är det ju omöjligt att som kund jämföra mellan hantverkare, vilket skulle vara horribelt. Det är svårt nog som det är...
Rätt tänk! Som jämförelse planerar man ut ca 65 till 70 procent av tiden I hemtjänst hos kund. Resten är förberedelser, restid, dokumentation mm.Y YuGi skrev:Det är ett feltänkt här tycker jag, ser att Farstatjej skrivit något liknande. Det är orimligt att kunna debitera 8h per dag om man arbetar mot flera olika kunder. På ett längre projekt kan du räkna med det men även där går det över tid bort tid som inte kan debiteras, mellan de olika projekten, för att ta fram offerter osv. Det vore mycket schysstare att ärligt estimera hur mycket tid man kan debitera per månad och efter det sätta sin timtaxa, eller köra med startavgift, förstatimmespris, minimum debiteringstid eller liknande.
Min fru och jag hade för länge sedan ett företag där hon skulle arbeta för olika friskolor. Har för mig att vi räknade med 6h debitering per dag i genomsnitt. I mitt nuvarande jobb arbetar jag mycket mot kund och debiterar jag ca 60%. Rena konsultfirmor ligger på 80-90%, men aldrig på 100%