En till bra grej med det är att man kan springa iväg till garaget och göra något vettigt när det är reklampaus i arge snickarn. NRK är bra, det blir mer guld så :).

Däck skall förvaras mörkt och kallt för att inte torka ut i förtid...

• Gilla
kontorsråttan och 1 till
  • Laddar…
hantverkare1 skrev:
Första hjälpen låda är underskattat
Det tar mer tid än man tror att behöva gå in i huset för att hämta plåster och man tramsar alltid omkring inne en stund istället för att gå ut i garaget på en gång igen.
Och ögonskölj fastmonterat på vägg. Har två gånger fått uppsöka akuten efter att ha fått diverse kemikalier i ögonen bl.a. mögeltvätt. Inte speciellt kul att springa omkring och leta något att skölja med när man fruktar för sin syn.

• Gilla
Modig och 2 till
  • Laddar…
sune73 skrev:
Slagport istället för takskjutport tycker jag är bra, då den inte inkräktar alls på garaget.
Nja, håller inte helt med där. En slagport inkräktar på utrymmet utanför garaget. En vikport stjäl utrymme på insidan. En modern takskjutport tar däremot varken arbetsutrymme på ut- eller insidan (ja, förutom i taket då men där spelar det inte så stor roll). Sådana föredrar (och har) jag. En takskjutport kan ju desstom förses med motoröppnare och fjärrkontroll i bilen. Ett måste!! :D

PeterStrandberg skrev:
Däck skall förvaras mörkt och kallt för att inte torka ut i förtid...
Hmm, kör man Caddy eller Passat så behöver man aldrig fundera på det där med att däck torkar.

• Gilla
freak
  • Laddar…
Hammurajen skrev:
Nja, håller inte helt med där. En slagport inkräktar på utrymmet utanför garaget. En vikport stjäl utrymme på insidan. En modern takskjutport tar däremot varken arbetsutrymme på ut- eller insidan (ja, förutom i taket då men där spelar det inte så stor roll). Sådana föredrar (och har) jag. En takskjutport kan ju desstom förses med motoröppnare och fjärrkontroll i bilen. Ett måste!! :D
Filar på mitt garagebygge om 100+ år och då blir det nog skjutdörrar på utsidan med motorfunktion, tycker också att takskjutport stjäl för mycket av takhöjden på insidan

Takskjutport är uteslutet pga 2-pelarlyft.

• Gilla
Lolight och 1 till
  • Laddar…
Brandsläckare monterad lätt åtkomlig! Har räddat mig en gång i ungdomen då jag inte hade vidare respekt för heta arbeten.

Ett tips om man vill inreda garaget är att kolla annonser efter gamla kök. Jag hämtade ett antal överskåp gratis hos någon som rivit ut ett kök. Rollade lite ny färg på luckorna och fick massor med bra förvarning.

Redigerat:
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
Eller så bygger man så stort att lyften får plats längre in i garaget.
Jag har två takskjutportar och en bilplats direkt innanför varje port, där blir jag aldrig lidande av portarnas takskenor. Längre in så har jag lyft, maskiner och mekplats.

• Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Gabbe1 skrev:
Jag har två takskjutportar och en bilplats direkt innanför varje port, där blir jag aldrig lidande av portarnas takskenor. Längre in så har jag lyft, maskiner och mekplats.
Låter mer som ett parkeringshus än garage ;)

Gabbe1 skrev:
Absolut...om jag bara hade fått... ;)
Hobbygarage kan aldrig bli för stort.

kontorsråttan
Sluta kalla verkstaden för garage.
Sluta parkera bruksbilen i verkstaden.
Bygg ut, bygg större, bygg förvaring utanför mek området (utanför verkstaden) för däck reservdelar, cyklar, gräsklippare & allt annat som inte hör hemma i verkstaden.
Inred efter behov, vad som ska lagas/byggas i verkstaden.
Bygg carport till bruksbilen.
(sista punkten kvar på min listan, frånsett att verkstaden är för liten och plats att bygga ut saknas, alternativet är att bygga ny verkstad)

• Gilla
MackeNo1 och 4 till
  • Laddar…
En brandsläckare innanför varje dörr rekommenderar jag.

Mitt bästa tips är att ha en carport istället så att bilen kommer in under tak istället för att stå ute för att garaget är fyllt med skräp :)

• Haha
  • Gilla
Modig och 1 till
  • Laddar…
Mats skrev:
En brandsläckare innanför varje dörr rekommenderar jag.
Jag tänker så här....hellre ha den längs in om det brinner...brinner det om jag står vid dörren så springer jag ut...men bäst med flera på olika ställen...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.