12 728 läst · 55 svar
13k läst
55 svar
Epoq, Ikea eller Kvik för samma pris?
De sistnämnda problemen med ikeastommarna håller jag med om. Har satt 3 metodkök, och har noterat att stommarna aldrig blir 90 grader i alla vinklar som borde vara det.Myx0x3 skrev:Titta på Culimar!
Det mesta finns på hylla, allt går att specialbeställa till rimliga priser
IKEAs låga stommar kan man slänga åt skogen, visst man får 5cm mer utrymme innuti skåpet men man förlorar helt och hållet möjligheten att dra avlopp under skåpet, sen får inte heller flexrör plats bakom stommarna.
Culimar kör Blum precis som IKEA och alla andra
Dom har 15cm sparksockel (i trä, inte plast) med plats för avlopp och finns plats att dra el bakom stommen.
Man får även med allt som krävs för säkert vatten.
Culimars stommar hängs på klassiskt vis upp som IKEA gjorde innan man gjorde sina stommar sämre.
Deras stommar är styvare och slår sig inte då bakstycket inte är det som håller ihop allt.
IKEAs stommar skiljer sig också 1-2mm i djup nere kontra uppe, låter konstigt men en duktig snickare vet vad jag pratar om.
Det går inte att få ett IKEA kök perfekt, men visst man ska såklart inte förvänta sig så mycket från IKEA
Vad gäller måtten så älskar jag ikea. Visst, har man en massa yta att kasta bort då kan man väl ha 20cm sparksockel och 10cm luftspalt mellan vägg och underskåp. Jag gillar dock en effektiv ytanvändning. Älskar dessutom att ikea är så lätta att ha med att göra, och hur enkelt det är qtt få tag i grejer man behöver!
Har haft ett epoq-kök. Aldrig igen.
Edit - jag har aldrig använt Ikeas plastsparksockel. Bordssåg eller sänksåg och täcksida i rätt färg, så har man löst den biten.
Redigerat:
Jag valde Kvik.
Inga konstiga krav på att köpa vitvaror eller ritningar utan väldigt bra support både före, under och efter (finns nog bilder i min profil och jag säljer inte Kvik)
Framförallt ingen plastsockel som Ikea.
Mångdubbelt större utbud av storlekar.
Köpte själv extra breda lådor (100cm) som även då var extra djupa (70 cm istället för 60cm)
Ända nackdelen var monteringen som tog längre tid än Ikeas kök men efter 4.5 år så är jag fortfarande nöjd med mitt val.
Inga konstiga krav på att köpa vitvaror eller ritningar utan väldigt bra support både före, under och efter (finns nog bilder i min profil och jag säljer inte Kvik)
Framförallt ingen plastsockel som Ikea.
Mångdubbelt större utbud av storlekar.
Köpte själv extra breda lådor (100cm) som även då var extra djupa (70 cm istället för 60cm)
Ända nackdelen var monteringen som tog längre tid än Ikeas kök men efter 4.5 år så är jag fortfarande nöjd med mitt val.
Vad skulle du som ändå haft både Ikea och epoq säga de största skillnaderna är?K Kardan79 skrev:De sistnämnda problemen med ikeastommarna håller jag med om. Har satt 3 metodkök, och har noterat att stommarna aldrig blir 90 grader i alla vinklar som borde vara det.
Vad gäller måtten så älskar jag ikea. Visst, har man en massa yta att kasta bort då kan man väl ha 20cm sparksockel och 10cm luftspalt mellan vägg och underskåp. Jag gillar dock en effektiv ytanvändning. Älskar dessutom att ikea är så lätta att ha med att göra, och hur enkelt det är qtt få tag i grejer man behöver!
Har haft ett epoq-kök. Aldrig igen.
Edit - jag har aldrig använt Ikeas plastsparksockel. Bordssåg eller sänksåg och täcksida i rätt färg, så har man löst den biten.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 637 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 637 inlägg
En majoritet av kökstillverkarna använder Blums beslag. Jag kan inte se att Epoq-kök mer skulle vara en kopia av Ikea-kök än att någon annan kökstillverkare skulle vara det. Det är väl i så fall snarare att Ikea-kök är kopior av andra kök eftersom andra tillverkare var först. Sen har Ikea i vanlig ordning prispressat sina skåpstommar etc. så att kvaliteten på stommarna är sämre än vad andra tillverkare har.T Timmermannen77 skrev:
Ja de är ju synd att inte epoq använder sig av blums beslag och gångjärn som Ikea gör.
Sen vet jag inte om de skiljer sig så mycket på själva stommarna.
Då Ikeas stommar tillverkas på en fabrik i Bratislava som också många andra kökstillverkare använder sig av.
Ikeas stommar kommer i platta packet, som man får montera ihop.
Andra kökstillverkare skickar ut färdigmonterade stommar.
Så jag tycker inte Ikea har gjort kopior på dom.
(Epoq har också platta paket till stommarna)
Sen vet jag inte om de skiljer sig så mycket på själva stommarna.
Då Ikeas stommar tillverkas på en fabrik i Bratislava som också många andra kökstillverkare använder sig av.
Ikeas stommar kommer i platta packet, som man får montera ihop.
Andra kökstillverkare skickar ut färdigmonterade stommar.
Så jag tycker inte Ikea har gjort kopior på dom.
(Epoq har också platta paket till stommarna)
Kök från XXXLutz i Malmö levereras med färdigmonterade stommar/lådor och med hålborrade fronter för de handtag man väljer och till ungefär samma prisläge som ovannämnda fabrikat.G GrönaL skrev:
Mitt Epoqkök hemma har samma lådor och gångjärn som Vedum och Kvänum har. De känns definitivt stabilare än lådorna från IKEA i stugan.T Timmermannen77 skrev: