9 689 läst · 43 svar
10k läst
43 svar
Epoq, Ikea eller Kvik för samma pris?
Mitt förra kök var från Ikea och det rämnade totalt efter 10 år. Bytte till Epoq och det är så mycket bättre kvalitet än Ikea! Epoq har betydligt fler storlekar att välja på och inredningen till lådorna är toppen jämfört med Ikea. Skulle absolut satsa på Epoq om jag skulle renovera igen. Kvik har jag aldrig träffat på.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 123 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 123 inlägg
Med tanke på alla produktionsproblem Marbodal har haft de senaste åren i samband med flytten till Jönköping så lär det inte vara samma som Ikea använder nu i alla fall. Tidigare använde Electrolux Home Marbodalfabriken men pga. alla problem har de nu bytt till JKE (danskt).Johan Arkitekten Engström skrev:Kom på en sak till: Något som cirkulerat länge i branschen är att IKEA och Marbodal görs på samma fabrik. Vet inte ens om det stämmer eller ens har stämt någon gång, men IKEAs kvalitet slåt Kvik och Epoq med hästlängder. Om någon vet hur det förhåller sig, kommentera gärna! Är kanske bara en modern myt? ;-)
Skulle välja Ikea av den enkla anledningen att deras nuvarande lösning (METOD) troligen kommer vara aktuellt sortiment längre än både elgigantens dito. Bra om man behöver komplettera med nya gångjärn, lådinsatser eller skenor osv. Sen är ju IKEA jävligt enkla att ha att göra med, att reklamera och göra returer är i princip alltid smärtfritt.
Vi gjorde samma jämförelse och landade i Ikea. För oss var det måtten som avgjorde. Hos epok och kvick fick vi bara in kontinentalhöjd, nackdelen i vårt lilla kök var dock att de har lite bredare bänkar på Ikea. Vi köpte bänkskiva från Bauhaus separat, då Ikea inte har massivt trä.G GrönaL skrev:
Är inte epoq från IKEAs förra leverantör, innan de bytte till metod/marbodal? Fått för mig att jag hört någon nämna det.
Titta på Culimar!
Det mesta finns på hylla, allt går att specialbeställa till rimliga priser
IKEAs låga stommar kan man slänga åt skogen, visst man får 5cm mer utrymme innuti skåpet men man förlorar helt och hållet möjligheten att dra avlopp under skåpet, sen får inte heller flexrör plats bakom stommarna.
Culimar kör Blum precis som IKEA och alla andra
Dom har 15cm sparksockel (i trä, inte plast) med plats för avlopp och finns plats att dra el bakom stommen.
Man får även med allt som krävs för säkert vatten.
Culimars stommar hängs på klassiskt vis upp som IKEA gjorde innan man gjorde sina stommar sämre.
Deras stommar är styvare och slår sig inte då bakstycket inte är det som håller ihop allt.
IKEAs stommar skiljer sig också 1-2mm i djup nere kontra uppe, låter konstigt men en duktig snickare vet vad jag pratar om.
Det går inte att få ett IKEA kök perfekt, men visst man ska såklart inte förvänta sig så mycket från IKEA
Det mesta finns på hylla, allt går att specialbeställa till rimliga priser
IKEAs låga stommar kan man slänga åt skogen, visst man får 5cm mer utrymme innuti skåpet men man förlorar helt och hållet möjligheten att dra avlopp under skåpet, sen får inte heller flexrör plats bakom stommarna.
Culimar kör Blum precis som IKEA och alla andra
Dom har 15cm sparksockel (i trä, inte plast) med plats för avlopp och finns plats att dra el bakom stommen.
Man får även med allt som krävs för säkert vatten.
Culimars stommar hängs på klassiskt vis upp som IKEA gjorde innan man gjorde sina stommar sämre.
Deras stommar är styvare och slår sig inte då bakstycket inte är det som håller ihop allt.
IKEAs stommar skiljer sig också 1-2mm i djup nere kontra uppe, låter konstigt men en duktig snickare vet vad jag pratar om.
Det går inte att få ett IKEA kök perfekt, men visst man ska såklart inte förvänta sig så mycket från IKEA
Det hela beror ju på vad man har råd med men baserat på erfarenheter genom åren är min prioritering den här:
1. Platsbyggt av skicklig snickare med massivt trä överallt.
2. IKEA med helst massivt trä i luckor och lådfrontar och egenbeställda bänkskivor (valde massiv teak för många år sedan). Inget foliebaserat!
3. Annat baserat på tycke och smak om man är äventyrlig...
Det här är ju också baserat på att man kommer bo länge där.
1. Platsbyggt av skicklig snickare med massivt trä överallt.
2. IKEA med helst massivt trä i luckor och lådfrontar och egenbeställda bänkskivor (valde massiv teak för många år sedan). Inget foliebaserat!
3. Annat baserat på tycke och smak om man är äventyrlig...
Det här är ju också baserat på att man kommer bo länge där.
Faktum hade funnits jättelänge och 2013 bytte de system till Metod som finns kvar än ! Det finns fortfarande dörrar och lådfronter att köpa till Faktum som utgick för 12år sedan ! Försök att hitta det på något annat företag 😅👍🏼BirgitS skrev:
Hade möte på Elgiganten igår och tittade på EPOQ, så mycket mer att välja på jämfört med IKEA, kvaliten och finishen kändes riktigt bra tycker jag, stort urval på bänkskivor med.
Christoffer Svantesson skrev:
Alla leverantörer av köksprodukter tillverkar saker av olika kvalitet. Blum och Blum är inte samma sak. De tillverkar billigt skräp och även beslag med väldigt hög kvalitet. Inte alltid lätt att avgöra om man köper kvalitet eller skräp, även med rätt namn på produkten....Myx0x3 skrev:
Du har ju redan fått många plus för IKEA. För min del var det rätt fint att kunna returnera högen med saker som inte kom till användning.G GrönaL skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 74 inlägg
Spännande info! Tack!BirgitS skrev:
Köpte litet kök från Kvik,bruksanvisning för montering av fläkt o montering av integrerat kylskåp (några A4 papper) tog dom 500 kr för!!!G GrönaL skrev: