Med intäktsramen. Hur bra det fungerar kan diskuteras, men reglerat är det.
 
I
D Daniel 109 skrev:
Med intäktsramen. Hur bra det fungerar kan diskuteras, men reglerat är det.
"Reglerat" var ordet.
 
  • Gilla
OramaC och 1 till
  • Laddar…
P Pettman skrev:
I en växelströmsledning åker förvisso elektronerna fram och tillbaka en väldigt kort sträcka men de kommer ändå krocka med atomerna i metallen vilket orsakar värmeutveckling, dvs en effektförlust. Den här effektförlusten är proportionell mot strömmen i kvadrat. Då elnätet ska hållas på en viss spänning (+-10%) innebär detta att överför effekt ( = ström x spänning) blir ganska nära proportionell mot strömmen vilket medför att en dubblering av effekten fyrfaldigar effektförlusterna. Det här förlusterna får nätägaren betala för och det förs vidare till konsument via elöverföringsavgiften. Det kvadratiska beroendet av effekten hos effektförlusterna är den teknisk-fysikaliska bakgrunden till att effekttariffer diskuteras. Att ta utforma dessa enligt något annat mönster än tidsintegralen av effekten i kvadrat tycker jag är rappakalja men exempelvis Göteborgs Energi kör på maxeffekt under debiteringsperioden.
Sedan åldras isoleringen på högspänningskablar både av det elektriska fält som ledarna avger och värmen som utvecklas i dem. Luftledningar åldras mest av att väder och vind sliter på dem men där har man också s.k. coronaurladdningar där luften runt ledningen joniseras och leder ström från/till ledningen (kan höras nära en högspänningsledning, speciellt vid fuktigt väder).
Huruvida effekten överförs av förflyttning av laddningar (fria elektroner) i ledningen eller i fälten runt den är ett hårklyveri inom elektromagnetisk fältteori jag inte tänker diskutera i ett nätforum. Oavsett hur man väljer att tolka Poynting-vektorn och andra fältuttryck för överförd effekt/energi kräver effektöverföringen att elektroner rör sig i ledaren, denna rörelse ger enligt Ohms lag upphov till ett bromsande elektriskt fält som det kostar energi att flytta elektronen mot.

Någon funderade på vad SVK var för typ av organisation, de är ett statligt affärsverk, de andra två som finns är Luftfartsverket och Sjöfartsverket
Tack för din ganska ingående förklaring! Kan du förklara enkelt? Vad är slutsatsen?

Frågan du svarar på är om förbrukningen av el i privata hem ökar slitage på nätet eller om slitagen på nätet beror på något annat än att jag t.ex. slår på ugnen hemma.

Alla är överens om att det finns förluster vid överföring och att det måste ersättas, men eftersom överföringsavgiftern ofta är högra än kostnaden för själva elen man får så måste det vara OERHÖRDA förlluster i systemet. Stämmer det att att mer än hälften av kraften går förlorad?

Alla verkar också vara överrens om att det finns väder-, vind- och åldersslitage. Inget av det påverkas väl av kundens förbrukning och lär vara en hyfsat konstant degradering som går att räkna ut till en fast ersättning. Tiden går inte snabbare och vädret blir inte hårdare av att jag förbrukar el, väl?

För att upprepa, frågan du svarar på är om förbrukningen av el i privata hem ökar slitage på nätet?
 
wildeside wildeside skrev:
Livet är underbart!
Med kommun, stat, regering och EU som kämpar för den enskildes rätt till ett kostnadsläge så att man går på knäna.
Dom rika ska bli rikare på dom fattigas bekostnad!
kunde inte sagt det bättre, grovt systemfel som behöver göras om, vilket jag tror är omöjlig utan en revolt.

TS: Bara gilla läget så länge det är någon annan som bestämmer över ditt elpris.
 
D Daniel 109 skrev:
Grovt uppskattat är förlusterna är ca 2%

[länk]
Du läser inte så noga, 2% av årsproduktionen är förlusterna i stamnätet, sen kommer det till ytterligare 7-8% av densamma i region- och lokalnät står det något stycke längre ner i artikeln du länkade. Enligt Energiläget i siffror 2023, var förlusterna 10,4 TWh av totalt 134,0TWh förbrukad el 2022 (senaste året de har statistik för).
Så knappt en tiondel är ett bra mellan tummen och pekfingret värde.
H hellem skrev:
För att upprepa, frågan du svarar på är om förbrukningen av el i privata hem ökar slitage på nätet?
Högre temperatur (pga högre belastning som orsakas av DIN och alla andras elanvändning) gör att framförallt isolermaterial åldras snabbare. Transformatorer slits också snabbare vid högre belastning, dels genom tidigare nämnda åldring av isolationen men också dels på grund av större mekaniska krafter mellan varven i lindningarna som blir med högre strömmar. Jag är osäker på om termisk cykling av luftledare ger utmattningsproblem på sikt Kraften mellan strömförande ledare med så stor separation som är vanligt i luftledningar är för liten för att orsaka utmattningsbrott i upphängningen så den förslitningsmekanismen är jag nog benägen att avskriva.

Huruvida EI fastslår rimliga intäktsramar för att kompensera för det här eller tillåter övervinster är inte den del av elkraftsområdet jag är särskilt road av att studera och därför har jag dålig koll på.
 
I
Det finns ingen anledning för oss att försöka skatta deras utgifter, det räcker egentligen att titta på vinsterna de gör(framförallt EON) för att förstå att något är rejält fel med "regleringen".
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Det finns ingen anledning för oss att försöka skatta deras utgifter, det räcker egentligen att titta på vinsterna de gör(framförallt EON) för att förstå att något är rejält fel med "regleringen".
Du måste ju titta på den vinst de gör i detta segmentet. Om de göra stora vinster i andra delar av sin verksamhet, det är irrelevant för denna frågan.
 
I
pacman42 pacman42 skrev:
Du måste ju titta på den vinst de gör i detta segmentet. Om de göra stora vinster i andra delar av sin verksamhet, det är irrelevant för denna frågan.
Enligt deras rapport 2023 så är EBIT för varje sektion :

  1. Energy Networks: €4.395 miljarder
  2. Customer Solutions: €2.166 miljarder
  3. Energy Infrastructure Solutions: €156 miljoner
Det är inte den faktiskt vinsten men en fingervisning. Har du hittat något annat?
 
Dels så måste du titta på den svenska vinsten i dessa siffror, dels så gäller det att hitta rätt i de siffrorna också.

Jag säger inte att de inte gör vinst, jag säger bara att olika delar av företaget har olika stor vinst och olika krav på sig.
 
P Pettman skrev:
Du läser inte så noga, 2% av årsproduktionen är förlusterna i stamnätet, sen kommer det till ytterligare 7-8% av densamma i region- och lokalnät står det något stycke längre ner i artikeln du länkade. Enligt Energiläget i siffror 2023, var förlusterna 10,4 TWh av totalt 134,0TWh förbrukad el 2022 (senaste året de har statistik för).
Så knappt en tiondel är ett bra mellan tummen och pekfingret värde.

Högre temperatur (pga högre belastning som orsakas av DIN och alla andras elanvändning) gör att framförallt isolermaterial åldras snabbare. Transformatorer slits också snabbare vid högre belastning, dels genom tidigare nämnda åldring av isolationen men också dels på grund av större mekaniska krafter mellan varven i lindningarna som blir med högre strömmar. Jag är osäker på om termisk cykling av luftledare ger utmattningsproblem på sikt Kraften mellan strömförande ledare med så stor separation som är vanligt i luftledningar är för liten för att orsaka utmattningsbrott i upphängningen så den förslitningsmekanismen är jag nog benägen att avskriva.

Huruvida EI fastslår rimliga intäktsramar för att kompensera för det här eller tillåter övervinster är inte den del av elkraftsområdet jag är särskilt road av att studera och därför har jag dålig koll på.
Tack!
Det är oerhörda summor som betalas i överföringsavgifter och det du beskriver låter inte som en våldsam ökning av slitage av utrustningen. Det verkar väldigt osäkert vad det är exakt som överföringsavgiften går till. Grovt räknat kan de ta 10% av elspotpriset för att kompensera förluster. Men resten...?

Vill man ha större huvudsäkring betalar man redan högre fast avgift för sin förväntade ökade belastning på nätet.... Men om man också betalar för sin faktiska belastning blir det ju dubbelt betalt för extra belastning?

Jag köper att det är önskvärt att jämna ut förbrukningen ytterligare med hjälp av exempelvis effektarriff, men den fasta överföringsavgiften är densamma oavsett när man förbrukar el, och den är ofta dyrare än elen i sig. Någonting stämmer inte riktigt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, regleringen av nätavgifterna har inte fungerat särskilt bra. Men samtidigt har även politiken lagt nya krav på nätbolagen, som naturligtvis kostar. Tex nedgrävningen av luftledningar.
Hur förklarar du kombinationen av kostnaden för nya kraven, undermåligt nät, kapitalöverskott hos nätbolagen med en bestående intäktsvektor samtidigt som det är ökande kostnader för konsumenterna?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
De har fördelat debiteringen mellan fast och rörlig kostnad som de tycker är lämpligt.
 
D Daniel 109 skrev:
De har fördelat debiteringen mellan fast och rörlig kostnad som de tycker är lämpligt.
Lämpligt och bekvämt.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.