Du bor med nästan ingen förbrukning( under 8000 kWh ) då blir det ju inte så dyrt.
 
D Dilato skrev:
Du bor i lägenhet med nästan ingen förbrukning då blir det ju inte så dyrt.
Varför säger du så?
Jag bor i 1.5-plans villa med källare byggd 1952.
Andemeningen med mitt inlägg var bara att det fasta elnätet blir procentuellt dyrt vilket var vad TS klagade på.
Men att det blir värre med låg förbrukning är jag med på.
Kanske dumt att föreslå TS att öka sin förbrukning som lösning... 🤣

EDIT: Jag såg att du ändrade ditt ursprungliga inlägg.
Det stämmer att jag har abonnemang för under 8000 kWh/år.
Min förbrukning är under 2000 kWh/år, då blir nätavgiften stor del av totalen.
 
  • Gilla
  • Wow
OramaC och 4 till
  • Laddar…
Jag ändrade medans du skrev, men lägenhet och villa med < 8000 har samma pris.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R Roger Fundin skrev:
Min förbrukning är under 2000 kWh/år, då blir nätavgiften stor del av totalen.
Du värmer huset med något annat än el då?
Hushållsel är ju schablon typ 5000, så 2000 är ju sjukt lågt då.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du värmer huset med något annat än el då?
Ja givetvis, jag har en pelletspanna.
Och elpatron som backup, men den har inte gått många timmar...
Lustigt nog så drar mitt hus mest el på sommaren, och det beror på en luftavfuktare jag behöver ha i källaren.
Utan den hade jag varit nere på ca 1400 kWh/år.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du bor med nästan ingen förbrukning( under 8000 kWh ) då blir det ju inte så dyrt.
Jo, det är just dyrt det blir. Kolla elöverföringskostnaden per kWh!

Det är en sån där kul grej med Eon, har du mindre förbrukning, under 8000 kWh/år, åker du på den apdyra överföringskostnaden som syns i skärmdumpen. Över 8000 kWh är mycket billigare per kWh. Bra incitament för att spara el...
 
  • Gilla
H-Thomasson och 3 till
  • Laddar…
Ja, det innebär ett bra incitament att spara el även om man har låg förbrukning. Med prismodellen som gäller för förbrukare över 8MWh skulle det bli dyrare och inte löna sig lika mycket att spara på el.
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
B Bullebock skrev:
Varje år samma visa! Man blir chockad av att se att EON är dyrare än elen själv. Kan detta verkligen stämma?? Hur faaaaan kan det stämma?? Dessutom varför pratar folk bara om att elen kostar 50 öre hit ellerdit, vi har fast pris på 75 öre hos telinet, likväl kostar elen 2,022 kronor!😡
Vi har 25 amper och behöver det, det kostar ca 7000kr fast om året, helt ok, men hur blir det då 23932kr?

Vi kan inte investera nu i solpaneler tyvärr.

Mvh
Rösta för ett parti som vill nationalisera elnäten eller acceptera marknadskrafterna. Livet är orättvist hela tiden, för mig är de fasta avgifterna för elen 73% och de rörliga 27%. Obegripligt för mig men förmodligen begripligt för någon annan.
 
Vilka marknadskrafter menar du att ligger bakom de nätpriser vi ser? Det är monopol det handlar om.
 
  • Gilla
OramaC och 3 till
  • Laddar…
C
A alexanderlukas skrev:
Rösta för ett parti som vill nationalisera elnäten
Utan att föra in trådan på någon politisk diskussion - finns det något sådant parti?
Dessutom är inte Vattenfall direkt något mönsterexempel, så nyckelordet här verkar vara just kommunalt.
Vi borde kanske, som i Norge, ha (haft?) lagar som hindrar kommunpolitikerna från att sälja ut dessa typ av allmänna tillgångar.
Antar dock att detta som vanligt inte är förenligt med ett EU-medlemskap?
 
  • Gilla
  • Älska
H-Thomasson och 3 till
  • Laddar…
Ja, vänsterpartiet vill förstatliga elnätet. Men det är inte mycket annat jag tycker att de för en bra politik om.
 
  • Gilla
  • Haha
H-Thomasson och 6 till
  • Laddar…
H hellem skrev:
Som jag förstår det så är det som sliter på anläggningen att den elektrifieras. Själva förbrukningen eller "överföringen" orsakar inte slitage, det är liksom inget fysiskt som transporteras och orsakar friktion som brukar vara det som menas med slitage. Elektronerna förflyttar sig inte ens fysiskt från elleverantören till ditt hem. Vad jag förstår så överförs inte ens själva kraften inuti ledningen.

Se t.ex. [media]
Finns någon kunnig här som kan förklara det här med "slitage" och elöverföring ordentligt?
I en växelströmsledning åker förvisso elektronerna fram och tillbaka en väldigt kort sträcka men de kommer ändå krocka med atomerna i metallen vilket orsakar värmeutveckling, dvs en effektförlust. Den här effektförlusten är proportionell mot strömmen i kvadrat. Då elnätet ska hållas på en viss spänning (+-10%) innebär detta att överför effekt ( = ström x spänning) blir ganska nära proportionell mot strömmen vilket medför att en dubblering av effekten fyrfaldigar effektförlusterna. Det här förlusterna får nätägaren betala för och det förs vidare till konsument via elöverföringsavgiften. Det kvadratiska beroendet av effekten hos effektförlusterna är den teknisk-fysikaliska bakgrunden till att effekttariffer diskuteras. Att ta utforma dessa enligt något annat mönster än tidsintegralen av effekten i kvadrat tycker jag är rappakalja men exempelvis Göteborgs Energi kör på maxeffekt under debiteringsperioden.
Sedan åldras isoleringen på högspänningskablar både av det elektriska fält som ledarna avger och värmen som utvecklas i dem. Luftledningar åldras mest av att väder och vind sliter på dem men där har man också s.k. coronaurladdningar där luften runt ledningen joniseras och leder ström från/till ledningen (kan höras nära en högspänningsledning, speciellt vid fuktigt väder).
Huruvida effekten överförs av förflyttning av laddningar (fria elektroner) i ledningen eller i fälten runt den är ett hårklyveri inom elektromagnetisk fältteori jag inte tänker diskutera i ett nätforum. Oavsett hur man väljer att tolka Poynting-vektorn och andra fältuttryck för överförd effekt/energi kräver effektöverföringen att elektroner rör sig i ledaren, denna rörelse ger enligt Ohms lag upphov till ett bromsande elektriskt fält som det kostar energi att flytta elektronen mot.

Någon funderade på vad SVK var för typ av organisation, de är ett statligt affärsverk, de andra två som finns är Luftfartsverket och Sjöfartsverket.
 
  • Gilla
marieed2 och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vilka marknadskrafter menar du att ligger bakom de nätpriser vi ser? Det är monopol det handlar om.
Monopol uppkommer genom marknadskrafter. Först fanns det många elföretag som sakta köpts upp eftersom marknadskrafternas dynamik alltid slutar i monopol om inga motkrafter finns. Vem vill bygga ett nytt elnät parallellt med dagens, väldigt få eftersom marknaden inte tror på att det blir lönsamt.
 
Det är reglerat att det ska vara monopol. Även kostnaden för nätet är reglerad, det här har inte med marknadsekonomi att göra.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är reglerat att det ska vara monopol. Även kostnaden för nätet är reglerad, det här har inte med marknadsekonomi att göra.
På vilket sätt regleras kostnaden?

Brukar EI säga något annat än "Så ni vill ha 50+% mer betalt än ni behöver för elnätsdriften? Låter rimligt!"?
 
  • Gilla
  • Haha
OramaC och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.