Har de inte dimensionerat korrekt hittills?
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Min förväntan är löpande dimensionering av elnätet bekostad av överföringsavgifterna som lades till i efterhand och som höjdes. Det är knappast en överraskning att elkonsumption ökat.

Ingen ifrågasätter mönsterförändringen och att näten är underdimensionerade. Diskussionen är hurvida vi som konsumenter kan förvänta oss ansvarsfull kapitalförvaltning hos nätbolagen.

Om de inte lyckats dimensionera korrekt hittils, vad säger att mer pengar kommer gör det bättre när de har mer än de kan förbruka?

Vi står för övrigt inför samma utmaning med vatteninfrastrukturen. Samma problem med ökade utgifter, undermålig infrastruktur.
Hej Viktorbyggahus

Om du läser det jag skriver om min resa sedan jag köpte huset 1994 så har både mitt elenergibehov och mitt toppeffektbehov genom elnätet minskat.

Jag har idag en tredjedel av det tidigare toppeffektbehovet vid dimensionerande utetemperaturen (-34 grader) dvs ca 5,5 kW och strömbehovet ca 8 A för uppvärmning. Energibehovet på årsbasis har minskat från ca 43 000 kWh till ca 15 000 kWh (senaste året).

Detta har frigjort ett utrymme i elnätet, som jag kan t.o.m. använda om jag en dag skaffar elbil och laddar hemma.

Detta innebär för min del, att det elnät som byggdes för ca 60 år sedan med 25A abonnemangssäkring för elvärme, och en effektriktning mot huset, fungerar korrekt även idag

Skulle jag däremot ändra beteendet, och börja mata in effekt från solceller på huset den motsatta vägen, (det vill säga att mata eleffekt in till elnätet, det som elnätet för ca 60 år sedan inte var byggt för) då kan det möjligtvis krävas förstärkningar (ombyggnad) i distributionsnätet.

Men en sådan förstärkning (ombyggnad) i redan byggda distributionsnätet, startad av ett förändrat beteende hos oss elanvändare, det kan innebära framtida kostnader för oss.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C
H HenrikHuslöse skrev:
Man kan prova att räkna på det för att se vad som händer.
Jo, men du får ju se det i relation till ett nuläge. Om vi antar att 10 abonnenter idag är anslutna till en nätstation med 16 A servissäkring så påstår du att det är en marginell kostnad att säkra upp dessa 10 till 100 A.

Visst kan du biffa upp servisledningarna, men gör du det utan att dimensionera upp resten av lokalnätet gör du ju inget annat än att kraftigt öka risken för överbelastning och utlösta säkringar (om utlösningsvillkoret ens uppfylls) i kabelskåp och nätstationer.
 
C cpalm skrev:
Jo, men du får ju se det i relation till ett nuläge. Om vi antar att 10 abonnenter idag är anslutna till en nätstation med 16 A servissäkring så påstår du att det är en marginell kostnad att säkra upp dessa 10 till 100 A.
Tvärtom är det en mycket stor kostnad om kablarna och kopplingsutrustningen inte är dimensionerade för detta. Det hade emellertid varit en marginell merkostnad när man ursprungligen byggde nätet. När man väl byggt nätet är man fast med det.
C cpalm skrev:
Visst kan du biffa upp servisledningarna, men gör du det utan att dimensionera upp resten av lokalnätet gör du ju inget annat än att kraftigt öka risken för överbelastning och utlösta säkringar (om utlösningsvillkoret ens uppfylls) i kabelskåp och nätstationer.
Här är jag är lite oenig. Allt nedströms transformatorn (kablar, kabelskåp m.m.) kan befinnas vara underdimensionerat om man undersöker det.

Uppströms transformatorn finns mellanspänningsnätet som har stor kapacitet. 100A vid 400V blir bara bara 2A vid 22kV. Här har man sammanlagringseffekter eftersom en ledning kan betjäna hundratals abbonnenter.
 
Redigerat:
V ViktorHg skrev:
Slitage på grund av belastning i ett elnät är försumbar
Bultarna i transformatorerna lossnar..
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej Viktorbyggahus

Om du läser det jag skriver om min resa sedan jag köpte huset 1994 så har både mitt elenergibehov och mitt toppeffektbehov genom elnätet minskat.

Jag har idag en tredjedel av det tidigare toppeffektbehovet vid dimensionerande utetemperaturen (-34 grader) dvs ca 5,5 kW och strömbehovet ca 8 A för uppvärmning. Energibehovet på årsbasis har minskat från ca 43 000 kWh till ca 15 000 kWh (senaste året).

Detta har frigjort ett utrymme i elnätet, som jag kan t.o.m. använda om jag en dag skaffar elbil och laddar hemma.

Detta innebär för min del, att det elnät som byggdes för ca 60 år sedan med 25A abonnemangssäkring för elvärme, och en effektriktning mot huset, fungerar korrekt även idag

Skulle jag däremot ändra beteendet, och börja mata in effekt från solceller på huset den motsatta vägen, (det vill säga att mata eleffekt in till elnätet, det som elnätet för ca 60 år sedan inte var byggt för) då kan det möjligtvis krävas förstärkningar (ombyggnad) i distributionsnätet.

Men en sådan förstärkning (ombyggnad) i redan byggda distributionsnätet, startad av ett förändrat beteende hos oss elanvändare, det kan innebära framtida kostnader för oss.
Om det vore normen så skulle det göra nätkpacitetsproblem ännu värre.

Jag förstår inte varför det är en sån främmande tanke för så många att problemen vi har idag är orsakade av just nätbolagens och svenska kraftnäts vårdslöshet och att de nu förskjuter ansvaret till elanvändarna.
 
  • Gilla
hellem
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Om det vore normen så skulle det göra nätkpacitetsproblem ännu värre.

Jag förstår inte varför det är en sån främmande tanke för så många att problemen vi har idag är orsakade av just nätbolagens och svenska kraftnäts vårdslöshet och att de nu förskjuter ansvaret till elanvändarna.
Hej
Det jag beskriver är hur den tekniska utvecklingen och uppbyggnaden av det elsystem vi har idag har skett under ca 100 år

Det finns i olika beståndsdelar beskrivet i läroböcker som elkrafthandbokens olika delar Teknisk Ellära av ingenjörerna Niclasson och Öberg, Lektor Egon Niveds olika handböcker, ASEA:s olika skrifter mm. mm.

Det elnät jag beskrev och är ansluten till är uppbyggt på det viset

Om du kan belägga att det elsystem vi har idag har en annan historik så är du välkommen att göra detta
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Om det vore normen så skulle det göra nätkpacitetsproblem ännu värre.

Jag förstår inte varför det är en sån främmande tanke för så många att problemen vi har idag är orsakade av just nätbolagens och svenska kraftnäts vårdslöshet och att de nu förskjuter ansvaret till elanvändarna.
Vilka problem?
 
I
D Daniel 109 skrev:
Vilka problem?
Nu har jag inte följt hela tråden, men några uppenbara problem med dagens elnät är överföringsproblematiken från norr till söder, vilket bland annat gör att priserna i söder tidvis kan bli många gånger högre än i norr.

Dessutom har vi problemet med att en stor del av näten drivs av privata företag som uppenbarligen plockar ut stora vinster istället för att investera dessa tillbaka i Sverige.

Det lär finnas en hel del fler problem om man bara gräver lite men de som nämns ovan känner större delen av befolkningen till vid detta laget.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Nu har jag inte följt hela tråden, men några uppenbara problem med dagens elnät är överföringsproblematiken från norr till söder, vilket bland annat gör att priserna i söder tidvis kan bli många gånger högre än i norr.

Dessutom har vi problemet med att en stor del av näten drivs av privata företag som uppenbarligen plockar ut stora vinster istället för att investera dessa tillbaka i Sverige.

Det lär finnas en hel del fler problem om man bara gräver lite men de som nämns ovan känner större delen av befolkningen till vid detta laget.
Hej
Vad jag minns så fanns planer hos vattenfall för trettiotal år sedan att bygga en 800 kV trefasledning ned genom Sverige med det blev för stora protester (någon som har mer information?) en sådan ledning hade radikalt förändrat situationen.

Fortfarande är det svårt att få bygga bort flaskhalsar på grund av protester från både privatpersoner och andra.

I norr accepterade man runt 1960 talet att det byggdes både elgenering och stora luftledningar utan protester och utan att befolkningen där har fått någon ekonomisk ersättning för intrånget Det är många som idag ser det lägre elpriset som en kompensation för intrånget.

Jag har förut i träden skrivit att elnäten bara bör ägas av staten och de kommuner där vi beskattas
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Känns vettigare att bygga stabil produktion där det saknas istället för ledningar kors och tvärs över allt... Återskapa Barsebäck 😎
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
I
A ajn82 skrev:
Känns vettigare att bygga stabil produktion där det saknas istället för ledningar kors och tvärs över allt... Återskapa Barsebäck 😎
Det kan jag hålla med om, men det var ju inte ens ett alternativ under lång tid. Nu har vi en mer rimlig regering som verkar öppen för det. Tyvärr så tar det lång tid att bygga upp.
 
Redigerat:
D Daniel 109 skrev:
Förbrukningen är ett ganska bra mått på hur hårt man belastar nätet. Så jag håller inte med dig i resonemanget.
Effekttariff är i så fall en dåligt utformad tariff om du anser att förbrukning är ett bra mått.
 
  • Gilla
hellem
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Effekttariff är i så fall en dåligt utformad tariff om du anser att förbrukning är ett bra mått.
Hej
I den mån effekttariffen utjämnar flödet i elnätet och undviker toppeffektflöden Hur är då det dåligt?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Det borde ha var
V Viktorbyggahus skrev:
Effekttariff är i så fall en dåligt utformad tariff om du anser att förbrukning är ett bra mått.
Nu är väl planen en kombination. Just för att båda delarna har sina fördelar.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.