I Ironside skrev:
Det där med över\under 8000 kWh är en fälla från EON ämnad att tjäna mer pengar. EON vet vilket fack ett hushåll ska ligga i så rent tekniskt hade de kunnat switcha automatiskt.

1 År efter vi slängt ut pelletspannan ringde jag o pratade med EON, då sa de att de kunde se i sitt system att vi skulle absolut ligga i det andra facket, d.v.s över 8000 kWh!? Så varför har man inte lagt oss där då? Nej det måste vi själva säga till om...
Jag fick göra likadant efter att någon här på forumet, kan ha varit du (tack!), tipsade om att EON inte skiftade taxa automatiskt även om förbrukningen förändras.
Den som studerar prislistan ser att EON:s tvångsanslutna hushåll inte sparar några pengar på att spara el. För hushåll som förbrukar under 8 000 kWh/år är den fasta avgiften visserligen lägre, men i gengäld är överföringsavgiften per kWh skyhög! De tar igen på gungorna, vad de förlorar på karusellen.

• Gilla
HCE och 6 till
  • Laddar…
Vänsterpartiet vill förstatliga elnätet. Från övriga partier jag inte hört något alls.

• Gilla
linneac och 8 till
  • Laddar…
Min abonnemangs avgift höjs med 30% nästa år.
Nätavgiften förblir samma får vår del..24,5öre + moms per kWh. + Energiskatten.
Otur att man inte har råd att fixa vedpannan, men äger ingen skog så hade inte blivit så mkt billigare iaf.

Har inte fått ngn info hem om höjningen, gick ut å läste på deras dokument på hemsidan...

Å då har vi en kommunlägt bolag som äger nätet.

• Gilla
  • Ledsen
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Så här har min kostnadsutveckling hos det kommunala nätbolaget sett ut de senaste åren. Priser ex moms.

Tabell visar år, avgifter, ökningar i kronor och procent för energikostnader över tid.

• Gilla
sepani och 1 till
  • Laddar…
N
useless useless skrev:
Så här har min kostnadsutveckling hos det kommunala nätbolaget sett ut de senaste åren. Priser ex moms.

[bild]
Du har helt klart väldigt billig överföringsavgift.
När det gäller den fasta avgiften är ju faktiskt Vattenfall billigare.

Jag har 8525kr i nätavgift för 20A säkring inför år 2024.
Uppsidan är att jag inte har någon överföringsavgift alls, så den biten behöver man inte räkna på.

• Gilla
Jakob Roos
  • Laddar…
Kungälvs energi höjer med 344:- 20A!
Orsaken är citat”;
Orsak till prisjusteringarna är bland annat elektrifieringen av samhället som kräver en ökad investeringstakt för att förbättra vårt elnät.”

• Haha
cpalm
  • Laddar…
N
G Ganescha skrev:
Kungälvs energi höjer med 344:- 20A!
Orsaken är citat”;
Orsak till prisjusteringarna är bland annat elektrifieringen av samhället som kräver en ökad investeringstakt för att förbättra vårt elnät.”
Den förklaringen har jag sett att många bolag använder sig av.

• Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
Ska läsas som "shit vi har glömt underhålla, sucks to be you men nu behöver vi ha in pengarna för att fixa det".

• Gilla
  • Älska
  • Haha
big mike och 13 till
  • Laddar…
Unikt namn
"Vi stoppa underhållspengarna i egen ficka, så nu får du slanta igen".

• Gilla
  • Haha
Allman och 19 till
  • Laddar…
För Eons del finns det ju också ett elhandelsbolag under samma varumärke, så därför finns ju lite incitament att hålla en god ton mot nätkunderna.
Vore Eon bara ett elnätsbolag så kunde dom ju lika gärna informera om prishöjningarna med en skratt-emoji och en långfinger-emoji.

• Gilla
  • Haha
H-Thomasson och 6 till
  • Laddar…
C
N Nalleman64 skrev:
Den förklaringen har jag sett att många bolag använder sig av.
Intäktsramarna ger väl i princip kostnadstäckning + en vinstmarginal, så det gäller ju att se till att man har så höga underhållskostnader som möjligt.

• Ledsen
  • Gilla
LATH och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Intäktsramarna ger väl i princip kostnadstäckning + en vinstmarginal, så det gäller ju att se till att man har så höga underhållskostnader som möjligt.
Nja, inte riktigt så.
Intäktsramen värderar ditt elnät utifrån flera parametrar, men ålder på utrustningen är en viktig faktor.
Detta har tyvärr bidragit till att det kan vara lönsamt att byta ut fullt fungerande teknisk utrustning i elnätet bara för att den är gammal.
Med nyare utrustning kan du ta mer betalt.
Allt detta går naturligtvis att kalkylera fram, men som tekniker och elkraftsingenjör så har jag en del jag funderar på i modellen….

I
Tror vi alla kan vara överens om att EON utnyttjar sin monopolställning, frågan är bara vad vi som slutkund kan göra åt det?

Det mest uppenbara är såklart att inte köpa några andra tjänster\produkter från dem, d.v.s varken el eller solceller.

Man hade kunnat skick mail\namninsamling till energimyndigheten som ändå ska hålla koll på detta. Dock tror jag att det aldrig kommer påverka något. Man undrar lite varför det finns en myndighet som inte kan göra vad de är ämnade att göra.

• Gilla
Puhnallen och 12 till
  • Laddar…
Monopolens ställningar är starka och med myndigheterna lika. Vad göra för gemene man, absolut ingenting, dom har makten och gör som dom tycker. Nästan så man tror att vi lever i ett totalitärt land, lika som ett par andra land med indoktrinering av innevånarna . Inga namn på dom, men alla vet. Vi sitter i rävsaxen och försöka med något som kan kallas uppror fungerar inte, då monopolet är vad det är, med ensamrätt. Det går inte att koppla loss från något som har monopol.

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.