C cpalm skrev:
Förmodligen, men jag tror samtidigt det är lite som med vinster i välfärden - det är nog en utopi att det skulle gå att få till ett helt vattentätt regelverk.
En hårdare kontroll och redovisning hur pengarna används vore en bra väg framåt som Dilato skrev.
Det är iaf bättre än nuvarande tillstånd. En höjning ska motiveras av faktisk investering och inte av intentioner.

• Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Det kallas överföringsavgift och eftersom jag tillhör E.on's nät och köper elen från Göteborg så är det inte mycket flaskhals nord-syd i den elen.
Men vi får ju betala även om elen tillverkas i söder.
Nej, överföringsavgift är något helt annat. Du betalar det elpris som råder i ditt elområde.

G Guzzen1 skrev:
En hårdare kontroll och redovisning hur pengarna används vore en bra väg framåt som Dilato skrev.
Det är iaf bättre än nuvarande tillstånd. En höjning ska motiveras av faktisk investering och inte av intentioner.
Det är i förhållande en enkel lösning på problemet. enkel jämfört med min lösning.
Jag tror man måste gå in hårdare och säga att xx% ska återinvesteras i elnätet Sen granska bokslut.
Ett enkelt krav är att EI ska granska samtliga höjningar. Som du skrev kontrollera att de gör som de sagt.
Vill de tjäna pengar få de sälja el.

Det krävs att våra politiker tar tag i problemet.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Hej,

Tyvärr bor vi i ett hus som är anslutet till E.ONs elnät. Vi flyttade hit 2016, sedan dess har de kontinuerligt höjt priserna, ofta med motiveringen att vi får vara med och utveckla framtidens elnät.

Under de senaste månaderna har elkostnaden legat på ett par hundra kronor, medan kostnaden för elnätet har överstigit tusenlappen.

2024 kommer de att införa nya prishöjningar, vilket innebär en ökning med strax över 9% både för abonnemangsavgiften och överföringsavgiften. Vi har 16 A, och om man skulle använda 17 000 kWh per år, innebär det en höjning från 18,887 till 20,638 kronor. Jämför vi detta med en mindre aktör, till exempel ett kommunalt elnät, så kan det vara över 4000 kr billigare per år.

E.ON har skickat tillbaka cirka 25 miljarder kronor till sitt ägarbolag i Tyskland under en tioårsperiod. Samtidigt påstår de att en stor del av vinsterna återinvesteras i nätet. De hävdar att de investerar 15 miljarder kronor under fyra år och planerar att fortsätta investera 5 miljarder varje år.

Energimarknadsinspektionen, som är tänkt att se till att priserna är rimliga, verkar inte ha någon större åsikt eller inflytande i frågan. Man konstaterar bara att priserna för elnät stigit mer än mycket annat.

Självklart ska elnätet byggas ut, men det måste ske på ett rimligt sätt, men vinsterna bör vara reglerade. Man kan tycka att en så viktig infrastruktur som elnät bör skötas av staten eller kommunen, snarare än privata bolag. Eventuella vinster bör återgå till folket, och det bör inte finnas ett vinstdriv i en sådan här verksamhet.

Vanligtvis bryr man sig inte om vilket elnät ett hus i Sverige är anslutet till, men vi kommer att lägga större vikt vid detta i framtiden.

Kan vi konsumenter verkligen inte göra något annat än att knyta näven i fickan?

[länk]
Bor i trelleborg ville tillhöra trelleborgs energi men i utkanten där jag bor är det EON
Dom är vidriga med sina pålägg hela tiden.

Det går tyvärr inte att byta leverantör av ledningen in till fastigheten.....

Så vad gör man......

• Gilla
  • Ledsen
OramaC och 1 till
  • Laddar…
C
Tror inte den postats i just denna tråd tidigare, men i sammanhanget är Nils Holgerssonrapporten grundläggande läsning för er som inte är bekant med den:
https://nilsholgersson.nu/rapporter/rapport-2023/el-2023/

Det är ju inga nyheter, men den visar ju klart och tydligt att E.ON fortsätter ligga i en klass för sig. Även om prisutvecklingen i stort är en tråkig läsning.

Linjediagram visar kostnadstrend för elnät i Sverige mellan 2004 och 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Koncernbidrag är inte en investering...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är i förhållande en enkel lösning på problemet. enkel jämfört med min lösning.
Jag tror man måste gå in hårdare och säga att xx% ska återinvesteras i elnätet Sen granska bokslut.
Ett enkelt krav är att EI ska granska samtliga höjningar. Som du skrev kontrollera att de gör som de sagt.
Vill de tjäna pengar få de sälja el.

Det krävs att våra politiker tar tag i problemet.
Precis. Att nätavgifterna kan höjas hur som helst visar att den fria elmarknaden fungerar dåligt. Styrning och kontroll behövs mot omotiverade höjningar. Ett konkret exempel på det är inom livsmedelsbranschen där man häjt med 6% över de kostnadsmotiverade höjningarna..
Marknaden roffar åt sig och konsumenten sitter i skiten.
Att våra dugliga politiker med avföring i ryggarna skulle ta ett nappatag med problemet lär inte hända. Man har ju svurit full trohet till EU och tydligen lovat att anta alla direktiv utan protest och verkar ge blanka fan i att det missgynnar vårt land. Deras främsta intresse borde vara att se till att vi medborgare har det så bra som möjligt..
I den ekvationen ingår att säga nej till EU's stollerier. Sätter EU sig på tvären så ge fan i att betala avgiften. Vi är en av de största nettobetalarna så det lär nog märkas.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Åter igen. Elnäten är reglerade monopol. Det är inte en fri marknad. Blanda inte ihop det här med elhandeln.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Åter igen. Elnäten är reglerade monopol. Det är inte en fri marknad. Blanda inte ihop det här med elhandeln
Det är därför vi har så höga elnätsavgifter

• Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
S Skopan skrev:
Att Sveriges elnät inte ligger i främmande makts händer är ett plus. Att kunderna som sitter fast med en elnätsleverantör för all framtid åtminstone har lite att säga till om genom att kunden indirekt äger elnätsbolaget är ett plus. Att eventuella övervinster som riskerar uppstå på denna monopolmarknad tillfaller medborgarna är ett plus.

Din tur. Vad är det som är bättre med att ett utländskt bolag har ensamrätt i stora delar av landet att bygga och driva elnät?

Det kan ju inte vara för att du är marknadsliberal, för det är ju ingen marknad. Jag kan inte begripa vilken politisk inriktning dessa privata monopol är förenligt med. Feudalism?
D Daniel 109 skrev:
Åter igen. Elnäten är reglerade monopol. Det är inte en fri marknad. Blanda inte ihop det här med elhandeln.
Reglerade ja men ramarna är väl tilltagna och inom dessa kan dom höja avgifterna hur dom vill.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ja det kan jag hålla med om. Men ditt påstående ”Att nätavgifterna kan höjas hur som helst visar att den fria elmarknaden fungerar dåligt.” är direkt felaktigt.

OramaC
D Daniel 109 skrev:
Ja det kan jag hålla med om. Men ditt påstående ”Att nätavgifterna kan höjas hur som helst visar att den fria elmarknaden fungerar dåligt.” är direkt felaktigt.
Vi får ju årligen höjningar, utan gott motiverade grunder, som spär på ilskan. Avsaknaden att kunna välja nätägare på den "fria" marknaden gör det inte bättre.

Så känslan/upplevelsen är ju att dom KAN höja hur som helst.

Man matar på om hur vi ska sänka vår förbrukning med tips/investeringar osv.
Det enda som händer när man sparar in på kWh är att grisarna höjer överföringsavgifter och nätkostnad för att ta igen de dom "förlorat" och vi står där som dumma jävla får...

Helt enkelt, "direkt felaktigt" vet jag inte om jag håller med dig om, men "felaktigt uttryckt men rätt i sak" däremot 👍

• Gilla
Gagarin och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är väl en del av problemet att dom får höja mer än vad som kan anses befogat och ingen håller emot och ifrågasätter.

Eon Energidistribution AB har enorma vinstmarginaler men lyckas trolla bort all vinst på sista raden.
De tre senaste åren:

Vinstmarginal 25,38% 33,43% 40,33%
Bruttomarginal 63,41% 71,97% 79,26%

Stapeldiagram och resultatrapport i tabellformat visar finansiell data över åren, med tydliga variationer mellan olika poster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har man en vinst på ~10 miljarder (över 30% marginal) över en treårsperiod finns det i min bok ingen anledning till att man måste höja priset.

• Gilla
Gagarin och 5 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Ändå ligger V och harvar runt sju procent år efter år efter år....
Ända gången partiet sedan det bildades 1917 tagit sig över tio procent i riksdagsvalet sedan det bildades är 1944 och 1998.
Det borde bildas ett nytt parti med samma värderingar och grundpolitik från V som inte har sin ursprungsinspiration från kommunismen. Det är det som avskräcker.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Absolut inte. Hur kan man påstå att den fria marknaden för el fungerar bra när den ingår i ett system där nätavgifterna inte är konkurrensutsatta? Själva elhandeln ja men den är ju bara en del av helheten.
Nätbolagen kan och gör, är jag övertygad om, kompensera sig via nätavgifterna om elpriset blir för lågt. Det finns inget som styr när dom får göra sina prishöjningar för nätet så länge dom håller sig inom sin prisram. Den är ju inte snävt satt.

• Gilla
Gagarin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.