Hej,
Jag ska bygga ett entresolbjälklag där jag vill undvika träbalkar på grund av att jag förlorar för mycket takhöjd med de kraftiga balkar som behövs.
Jag har ingen erfarenhet av att arbeta med stålbalkar och skulle behöva hjälp att reda ut vilken typ och dimensioner jag behöver. Skissen nedan visar utformningen på rummet och entresolplanets placering. Jag har snabbt flyttat om delarna från skissen där jag utgått från bara trä, så dimensioner och placeringar är ungefärliga.
Rummet är 6m brett och planet skall vara 3,3 meter djupt. Det skall vara en isolerad mellanvägg i framkant av planet. Utrymmet skall användas som kontor.
Idealt vill jag ha stålbalkar med inskjutet träbjälklag, så att golvet inte blir tjockare än stålbalkarnas höjd. Balkarna behöver ligga på pelare så att konstruktionen blir fristående från husstommen.
Jag behöver typ och dimension på 3 st balkar om 6 meter och 6 st bärande pelare om 2 meter.
Eller förslag på andra lösningar.
Tacksam för hjälp.
Jag ska bygga ett entresolbjälklag där jag vill undvika träbalkar på grund av att jag förlorar för mycket takhöjd med de kraftiga balkar som behövs.
Jag har ingen erfarenhet av att arbeta med stålbalkar och skulle behöva hjälp att reda ut vilken typ och dimensioner jag behöver. Skissen nedan visar utformningen på rummet och entresolplanets placering. Jag har snabbt flyttat om delarna från skissen där jag utgått från bara trä, så dimensioner och placeringar är ungefärliga.
Rummet är 6m brett och planet skall vara 3,3 meter djupt. Det skall vara en isolerad mellanvägg i framkant av planet. Utrymmet skall användas som kontor.
Idealt vill jag ha stålbalkar med inskjutet träbjälklag, så att golvet inte blir tjockare än stålbalkarnas höjd. Balkarna behöver ligga på pelare så att konstruktionen blir fristående från husstommen.
Jag behöver typ och dimension på 3 st balkar om 6 meter och 6 st bärande pelare om 2 meter.
Eller förslag på andra lösningar.
Tacksam för hjälp.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Bra poäng, tack.
Det är ett betonggolv och jag har för avsikt att svetsa plattor för stolparna så att de fördelar vikten samt att kan kan fästa dem i golvet, och väggarna i överkant.
-Mattis
Det är ett betonggolv och jag har för avsikt att svetsa plattor för stolparna så att de fördelar vikten samt att kan kan fästa dem i golvet, och väggarna i överkant.
-Mattis
If it is possible to attach to the walls, maybe the posts are not needed? And one more thing. With these stairs, meybe you have too little height between them and the ceiling. The hole in the ceiling should be "L" shaped. I would also consider placing the stairs in front so that they do not take up space on the first floor.
Vanliga väggreglar är inte tillräckligt för att bära vikten tyvärr. Jag hade behövt gå in i väggen och förstärka och det vill jag helst slippa.
Absolut, det är bland annat på grund av hur utformningen av trappen som jag känner att jag behöver byta material i golvbjälklaget, så att jag får bättre plats. Trappen är en placeholder och kommer designas efter att jag har fått hjälp med beräkningen av golvet. Skissen ovan är som sagt ungefärlig, men tack för bra och viktiga detaljer.
Jag har trappen under golvet för att inte ta plats framför 😎
Men, det jag behöver hjälp med är vilken dimension på stålbalkar (3st eller fler?) jag behöver för ett golv på 6*3,3 meter som skall bära ett kontor och en isolerad innervägg.
Absolut, det är bland annat på grund av hur utformningen av trappen som jag känner att jag behöver byta material i golvbjälklaget, så att jag får bättre plats. Trappen är en placeholder och kommer designas efter att jag har fått hjälp med beräkningen av golvet. Skissen ovan är som sagt ungefärlig, men tack för bra och viktiga detaljer.
Jag har trappen under golvet för att inte ta plats framför 😎
Men, det jag behöver hjälp med är vilken dimension på stålbalkar (3st eller fler?) jag behöver för ett golv på 6*3,3 meter som skall bära ett kontor och en isolerad innervägg.
Regardless of whether the wall structure is steel or wood, the posts in the walls should withstand such a load. Even 95x45 wood has a very high resistance to vertical load. Consider that the wall sheathing additionally strengthens these beams. And I think you should assign this project to someone with knowledge.M Mattis Audar skrev:
I feel that you are focusing on the wrong thing. I'm not interested in changing the general design of the structure I'm buidling. I'm well aware of the compressive strenght of (different) wood, but I would still not support a second story, bolted to the sides of six 1"3 posts no mather the sheathing. Your proposal would require more work on the structure of the existing building than what I'm prepared to do, in order for it to work. I'm not saying it isn't possible, just that I can't suspend the floor from the six studs that would meet the support beams. I'd have to rest the floor "on top" of the studs, which would require opening up the wall. I'd prefer to have a relatively free standing structure.
The only thing I'm unsure about is the dimensions of the lateral steel beams. That why I'm assigning that bit to someone with knowledge.
-Mattis
The only thing I'm unsure about is the dimensions of the lateral steel beams. That why I'm assigning that bit to someone with knowledge.
-Mattis
Nu har jag gjort nya ritningar med korrekta dimensioner.
Balkarna är HEA 120 och pelarna är HEA 100 (bara för att utgå ifrån något). Är detta tillräckligt för att bära upp golvet och den 90 mm tjocka väggen utan att svikta oacceptabelt mycket?
Pelarna får dynor av 8 mm plåt och en vinkel att vila balkarna på samt för att stabilisera pelarna genom infästning i väggen. De röda delarna är svetsade mot varandra.
Träbjälklaget är 120x45mm, urtaget för att passa inskjutet i stålbjälkarna.
Mvh
-Mattis
Balkarna är HEA 120 och pelarna är HEA 100 (bara för att utgå ifrån något). Är detta tillräckligt för att bära upp golvet och den 90 mm tjocka väggen utan att svikta oacceptabelt mycket?
Pelarna får dynor av 8 mm plåt och en vinkel att vila balkarna på samt för att stabilisera pelarna genom infästning i väggen. De röda delarna är svetsade mot varandra.
Träbjälklaget är 120x45mm, urtaget för att passa inskjutet i stålbjälkarna.
Mvh
-Mattis
Ett förslag jag fått är att HEA 160 ger 7.5 mm nedböjning och HEA 180 ger 5.2 mm på 6 meter med "normal" belastning.
För att använda HEA 120 behövs fem bärlinor för att uppnå en liknande nedböjning.
Någon som kan bekräfta om detta låter rimligt?
För att använda HEA 120 behövs fem bärlinor för att uppnå en liknande nedböjning.
Någon som kan bekräfta om detta låter rimligt?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Bygga pergola som fästs i husfasad?
Byggmaterial & Byggteknik -
Mura igen garageport utan befintlig murbalk
Sprickor i bärande stolpar - bekymmer eller ej?
Hur löser jag problem med för låg stolpe vid räcke?
Växla av ett stag i takstol
Byggmaterial & Byggteknik