P pmd skrev:
Något i den stilen har faktiskt hänt mig, men det handlade inte om att fylla med grus utan att schakta jord för att jämna ut en yta, samt dika ut lite. Fakturan var på ett mindre belopp än (den muntliga) offerten.
Men så anlitade jag också världens trevligaste entreprenör. :)
Det har jag också fått någon gång när det är muntligt, men då har det mer varit en uppskattning. Ett markarbete trodde jag knappt man kunde få till fast pris, men nu har ju entreprenören lämnat det och då får han ju skylla sig själv.

• Gilla
DrDeath100
  • Laddar…
R Rillehouse skrev:
Det står 32k grus, så då tycker jag att han ska få redovisa papper på exakt antal grusmängd han använt sig utav. Står det så mycket som han säger så är det väl bara att betala
Tyvärr kan han ju ha bra kontakt med grus leverantörer och be dem skriva lite extra bara. Uppfinningsrikedom är det inte brist på. Det som kallas budgetpris har man rätt att lägga på lite. Inte på fast pris.

R Rillehouse skrev:
Det står 32k i avtalet. Så det handlar väl om att proffset har gjort en grov missbedömning i detta fall. Samtidigt, om man nu ska stå på grävarns sida, så kan man ju inte direkt se allt som finns under ytan förrän man börjar gräva. Men det kanske proffs ska förutspå på ett eller annat sätt.
Men väldigt oseriöst med glädjekalkyler, fast pris är fast pris, då får han helt enkelt ta i mer och räkna högre i offerten. Har han sen tur så har har han tjänat extra mycket, har han otur så har han tjänat mindre…
Jämnar ut sig i längden efter ett antal jobb.
Vad är annars poängen med fast pris?

B
D DrDeath100 skrev:
Men väldigt oseriöst med glädjekalkyler, fast pris är fast pris, då får han helt enkelt ta i mer och räkna högre i offerten. Har han sen tur så har har han tjänat extra mycket, har han otur så har han tjänat mindre…
Jämnar ut sig i längden efter ett antal jobb.
Vad är annars poängen med fast pris?
Jag tror inte det jämnar ut sig i längden. Den som sitter på risken brukar vilja ta betalt för det, oavsett om det gäller ränta, elpris eller hantverkstjänster. Håller med om att fast pris är fast.

J j-o75 skrev:
Så inte nog med att dom skämde ut sig med att försöka bluffa på timmar, dom tog dessutom in en advokat för att tjafsa om övervakning? Dom verkar ju inte ha varit speciellt rädda om sitt rykte i alla fall.. Tråkigt att råka ut för sådana.
Om du har på fötterna gå till Tingsrätten kosyar 550 kr registtera o hävda din rätt skriftligt obs utan advokat .......inte så svårt som man tror....

Kenneth

R Rampage2216 skrev:
Din jämförelse är inte helt korrekt. Om du ska
....
Behöver man spränga i berg, skriver man en ÄTA.
Denna tråd handlar ju egentligen om tilläggsfakturering men jag dristar mig till en teknisk tilläggsfråga. Säg att en normal mängd grus vore 30 el 40 cm vid goda förhållanden. Om det nu sticker upp berg eller sten kan man behöva spränga (alternativt fylla högre). Men, om botten är fast och berget bara sticker upp lite grand, då borde det väl inte behöva sprängas? Så hur mycket kan berg/sten få sticka upp eller hur mycket är det minsta grustäcke som krävs över sådana delar?

Har man däremot berg och sten på rätt djup men halvmjuk mark (som skulle vara OK om den var sådan över hela ytan) bredvid verkar det ändå upplagt för problem.

grusets primära syfte är att vara kapillärbrytande och att få en jämn yta. sticker det upp berg låt säga i halva krossen så torde det inte ha någon betydelse.

R Rillehouse skrev:
Vi håller på och förbereder grunden för ett hus beläget i södra Sverige.

Ett Abs09 avtal är skrivet mellan mig och grundentreprenören. Där står det "Fast pris arbete och material" och summan på 378 000 kr. Skrollar man ner i avtalet är det specat med 4 rader för grund, schakt, trädfällning samt extragrus.

Nu när arbetet är klart kommer en faktura på 378 000 kr + 48500 kr för extra grus som han tydligen behövde för att fylla ut under grunden.

Nu till frågan. Har markentreprenören rätt till detta pålägg à 48500 kr för grus? Jag har läst liknande cases hos andra här i forumet men tycker det fortfarande är luddigt.
Nej, han kan inte debitera mer. Vid ett fast pris så lägger entreprenören vanligtvis till för ev merkostnad. Ett fast pris är fast. Om det inte går att beräkna innan, så ska entreprenören inte komma överens om fast pris. Beivra den extra fakturan.

K Kenta1950 skrev:
Om du har på fötterna gå till Tingsrätten kosyar 550 kr registtera o hävda din rätt skriftligt obs utan advokat .......inte så svårt som man tror....

Kenneth
Tyvärr har jag nästan varit där, men det räckte att hota.

P
I det här fallet behöver inte TS gå till tingsrätten. Betala överenskommet pris och bestrid resten. Sen är det upp till markentreprenören att bestämma sig för vad han ska göra.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
I det här fallet behöver inte TS gå till tingsrätten. Betala överenskommet pris och bestrid resten. Sen är det upp till markentreprenören att bestämma sig för vad han ska göra.
Det är en viktig synpunkt. Överlag i fall som detta så känns det som att kunden lägger ner alldeles för mycket tid och energi i onödan, vilket kan vara förståeligt vid stress och ovana att hantera dessa saker.
Jag skulle göra så här.
Betala överenskommet pris.
Vid fråga från entreprenören, svara bara att du betalt för det fasta pris ni bestämt.
Kommer en faktura till, bestrid.
Kommer det inkasso, bestrid
Kronofogden, bestrid.
Tingsrätten, enbart en rättshaverist kommer hit, men annars förklara samma sak där.

S Sajmon skrev:
Om grävaren tex skulle stöta på berg när den gräver så är det rätt givet att han måste spränga. Det blir en extra kostnad.

Om du får ett fast pris på ommålning av huset efter 10 år, och det visar sig att vindskivor och lite panel på våning 2 är kasst som man inte kunde se från mark. Skulle du vilja att målaren fortsätter att måla över det rötna träet för att hålla sig till offerten eller byta ut det, där du får stå för kostnaden? Svaret är väl ganska enkelt.

Givetvis är det beklagligt att man inte kommunicerar om man stöter på patrull som ligger utanför offerten. Men vissa saker är svåra att förutspå, speciellt under mark.
Vågar inte enteprenören schansa måste han ju skriva in det i offerten vad som ingår och vad blir det extra för

Lita gungfly det här - för att skydda både konsument och leverantör:

ABS09 säger:
9. Innan andra ändringar och tilläggsarbeten än sådan som regleras i 8 § konsumenttjänstlagen påbörjas bör parterna skriftligen avtala om omfattningen av ändringen eller tilläggsarbetet, priset eller grunderna för hur priset bestäms, tiden för betalning och tiden för arbetets avslutande alternativt dess påverkan på kontraktstiden. I annat fall gäller i dessa delar vad beställaren påstår har avtalats, om inte annat framgår av omständigheterna i övrigt.

10. Med arbeten enligt punkt 9 i dessa bestämmelser eller 8 § konsumenttjänstlagen likställs arbete som föranleds av

• att uppgifter som beställaren svarar för enligt punkt 2 i dessa bestämmelser inte är riktiga,
  • att arbetsområdet eller andra förhållanden av betydelse avviker från vad som skall förutsättas enligt punkt 3 i dessa bestämmelser, eller
  • att förhållande som avses i punkt 4 i dessa bestämmelser inte är sådant som det skall förutsättas vara.
Vid bedömning av om sådant arbete skall likställas med ändringar och tilläggsarbete, skall entreprenörens skyldigheter enligt punkt 5 i dessa bestämmelser beaktas.

Entreprenören skall underrätta beställaren och begära dennes anvisningar innan arbete enligt denna punkt utförs. Utförs sådant arbete utan underrättelse är entreprenören inte berättigad till ersättning utöver kontraktssumman, om inte sådan påföljd skulle vara oskälig.

Konsumenttjänstlagen säger:

Tilläggsarbete
8 § Om det när tjänsten utförs framkommer behov av arbete som på grund av sitt samband med uppdraget lämpligen bör utföras samtidigt med detta (tilläggsarbete), skall näringsidkaren underrätta konsumenten och begära dennes anvisningar.

Kan konsumenten inte anträffas eller får näringsidkaren av annan orsak inte anvisningar av honom inom rimlig tid, får näringsidkaren utföra tilläggsarbetet
1. om priset för detta är obetydligt eller om det är lågt i förhållande till priset för den avtalade tjänsten, eller
2. om det finns särskilda skäl att anta att konsumenten önskar få tilläggsarbetet utfört i samband med uppdraget.

Näringsidkaren är skyldig att utföra sådant tilläggsarbete som inte kan uppskjutas utan fara för allvarlig skada för konsumenten, om konsumentens anvisningar inte kan inhämtas eller om konsumenten begär det.

I fråga om pristillägg för tilläggsarbete gäller 38 §.

Priset
36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.

Har näringsidkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset dock inte överskridas med mer än 15 procent, såvida inte någon annan prisgräns har avtalats eller näringsidkaren har rätt till pristillägg enligt 38 §.

Pristillägg
38 § Näringsidkaren har rätt till pristillägg
1. om han har utfört tilläggsarbete i enlighet med bestämmelserna i 8 §, eller
2. om tjänsten har fördyrats på grund av omständigheter som är att hänföra till konsumenten och som näringsidkaren inte bort förutse när avtalet träffades.

I fråga om pristilläggets storlek gäller bestämmelserna i 36 §.

Med stöd av det var det sannolikt inte fel av grävaren att utföra det extra arbetet men det hade ju varit snyggare att meddela det i förväg. Men vi vet ju inte om TS vara anträffbar.

• Gilla
Daniel Barnaniel
  • Laddar…
B
Lång text och bra info, om nu abs09 är gällande för just detta avtal.

Jag tycker fortfarande att entreprenören har en lång väg att gå för att bevisa att detta var helt oväntat, och omöjligt att förutse. När man gräver så är det ju mer eller mindre problem alltid. Sten berg osv. Det borde ligga i entreprenörens förväntansbild.

Jag kan tycka att fast pris borde gälla. Skulle det däremot vara något ytterst oväntat, såsom ett vikingaskepp, eller en gammal deponi uppdagas när man börjar gräva, ja då kan man ju börja fundera på om fastprisavtalet är giltigt utan tillägg.

• Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Ett avtal måste vara skäligt åt båda håll. En entreprenör måste få betalt för sina kostnader - det är ju inte vadhållning det handlar om utan att man betalar för en tjänst, en tjänst som i det här fallet också innehåller grus.

Om det är så att entreprenören inte meddelade att det behövdes mer grus är det "ofint" men inte helt fel enligt avtalet. Troligen vill ju TS faktiskt ha det som entreprenören har levererat.

Om sedan entreprenören konsekvent sätter ett för lågt pris i sina avtal med fast pris och därför alltid lägger på 15% så har vi ett problem - men ett annat sådant.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.