56 271 läst · 110 svar
56k läst
110 svar
Entreprenör vill ha mer pengar
![Claes Sörmland](https://static.byggahus.se/forum/avatars/s/154/154009.jpg?1497981981)
Claes Sörmland![Premium Premiumikon: Träd](/forum/styles/main/premium/trad.svg)
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 498 inlägg
Claes Sörmland![Premium Premiumikon: Träd](/forum/styles/main/premium/trad.svg)
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 498 inlägg
Sätter en tunna skit på att entreprenören smugit in en rad om en viss mängd grus, t ex ett visst djup på gruslagret och sen lagt till någon i stil med: Extra grus XXX kr per ton packat och klart.
Enligt grävarn kostar gruset mig 245kr/ton. Dvs 32000/245=128 ton har grävarn räknat med i avtalet. Jag själv har svårt att förutsätta någonting då jag i mitt yrkesliv är så långt ifrån detta som det bara går. Har ingen koll på hur mycket 1 ton grus fyller ut..harry73 skrev:
Det står 32k i avtalet. Så det handlar väl om att proffset har gjort en grov missbedömning i detta fall. Samtidigt, om man nu ska stå på grävarns sida, så kan man ju inte direkt se allt som finns under ytan förrän man börjar gräva. Men det kanske proffs ska förutspå på ett eller annat sätt.B BSOD skrev:Det är vanligt att markarbeten inte sker till fast pris, då det ofta är svårt att bedöma innan man börjar gräva.
Men i detta fall verkar det vara till fast pris.
Finns det någon kommentar om att det är fast upp till x antal ton grus eller liknande? Jag förstår inte varför du ska betala en krona mer än avtalet, om både material och arbete är till fast pris.
Allvetare
· Stockholm
· 1 811 inlägg
Som avtalet är skrivet och hur E har hanterat detta med att inte avisera om ÄTA:n bedömer jag att du inte behöver betala extragruset.
Det kan ju vara så enkelt att E bara uppger att mer grus behövdes utan att han har tillfört något. Vidare, hur mycket grus ingick? det framgår ej, Extragruset motsvarar 30 cm över 200 kvm att behöva så mycket extragrus måste bero på extremsituation om det beror på tex dåliga grundförhållanden då skulle jag inte vara nöjd med en utskiftning efter grävarens/markkisen bedömning då borde en geotekniker konsulteras
Det kan ju vara så enkelt att E bara uppger att mer grus behövdes utan att han har tillfört något. Vidare, hur mycket grus ingick? det framgår ej, Extragruset motsvarar 30 cm över 200 kvm att behöva så mycket extragrus måste bero på extremsituation om det beror på tex dåliga grundförhållanden då skulle jag inte vara nöjd med en utskiftning efter grävarens/markkisen bedömning då borde en geotekniker konsulteras
Hmm väldigt intressant. Detta är en grund på 100kvm och enligt avtal ska grävarn ha räknat med 128 ton grus. Dvs. låter som att han dragit på ordentligt med extra grus nu (197ton mer än det som avtalats). Ska bli intressant att se kvitto på grusetVilla vista skrev:
Som avtalet är skrivet och hur E har hanterat detta med att inte avisera om ÄTA:n bedömer jag att du inte behöver betala extragruset.
Redigerat:
Byggveteran
· Stockholm
· 339 inlägg
Min gissning är att det inte kommer kvitton som motsvarar för 80.500:- grus. Har ni avtalat vad för påslag dom får göra på eventuellt extra grus?
Nja, det brukar väl snarare vara så att man inte gör grävuppdrag som är på helt fast pris.R Rillehouse skrev:
Men det brukar ju vara uppenbart av offerten, och här tycker jag inte det verkar vara en uppskattning. Jag har i alla fall alltid anlitat grävare på löpande av den anledningen.
Annars får du väl bestrida tillägget eftersom du inte lagt nån beställning på tilläggsmaterialet, och försöka kompromissa kring storleken på tillägget.
Du får väl fundera lite på hur värt det är att behålla en god relation med företaget i fråga.
Nej finns inget i avtalet om eventuellt påslag för grus.D Daniel Barnaniel skrev:
Om han inte kan redovisa kvitton så kommer han säkert hitta på något i stil med "kvittona är borta"... Hehe..
Jag har egentligen ingen anledning att hålla god ton med företaget då plattan är gjuten sen ca 1 månad tillbaka i tiden. De är helt klara med jobbet hos oss.B BSOD skrev:Nja, det brukar väl snarare vara så att man inte gör grävuppdrag som är på helt fast pris.
Men det brukar ju vara uppenbart av offerten, och här tycker jag inte det verkar vara en uppskattning. Jag har i alla fall alltid anlitat grävare på löpande av den anledningen.
Annars får du väl bestrida tillägget eftersom du inte lagt nån beställning på tilläggsmaterialet, och försöka kompromissa kring storleken på tillägget.
Du får väl fundera lite på hur värt det är att behålla en god relation med företaget i fråga.
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 645 inlägg
Jag anser att du absolut inte ska betala mer än det fasta priset.
När entreprenörer lämnar fast pris tar de risken för eventuella missräkningar, för detta får kunden normalt sett betala en premie (som en försäkring för den osäkerhet som finns). Om entreprenören ska få lägga på mer på fakturan när den räknat fel, så har han inte längre tagit någon risk och kan alltså bara ”vinna” på att lämna fast pris.
Dessutom tycker jag att att mängden extra grus låter orimlig. Så fel bör man inte kunna räkna och så mycket kan inte ha behövts till 100kvm platta.
När entreprenörer lämnar fast pris tar de risken för eventuella missräkningar, för detta får kunden normalt sett betala en premie (som en försäkring för den osäkerhet som finns). Om entreprenören ska få lägga på mer på fakturan när den räknat fel, så har han inte längre tagit någon risk och kan alltså bara ”vinna” på att lämna fast pris.
Dessutom tycker jag att att mängden extra grus låter orimlig. Så fel bör man inte kunna räkna och så mycket kan inte ha behövts till 100kvm platta.
Precis jag håller med. Tror i detta fall att grävaren tagit ner priset i sin offert genom att dra ner på hur mycket grus som ingår för att kunna matcha en konkurrent. Och så lägger han på en summa efter att han bundit upp mig som kund.. haha komisktPasjostrom skrev:
Jag anser att du absolut inte ska betala mer än det fasta priset.
Räknar man lite snabbt på vad en tidigare skrev om ett ton ger ca 0.5 kubik så har din E fyllt ut med drygt 1,6 meter tjockt lager grus under hela din grundplatta. Är det rimligt? I mina öron låter det ganska extremt om man jämför med en snabb googling i ämnet.R Rillehouse skrev: