48 697 läst · 270 svar
49k läst
270 svar
Enskild väg – sätta upp bom och erbjuda nyckel?
Nu har ju lantmäteriet svarat att de inte kan se att det är någon samfälld väg och fastighetsägare längre bort har en annan bättre väg som de även använder så vad är problemet? Om du bor så att det bara finns en väg till din fastighet så är det ju en helt annan sak. Bom eller stensuggor efter bostadshuset och en skylt vid vägens början "Enskild väg -gäller ej behörig trafik" . Läste just idag om att Åre hembygdsförening måste stänga sin hembygdsgård för det finns bara en väg som går över privat mark för att ta sig dit och fastighetsägaren som inte ens bor där förbjuder dem att använda den även om de betalar trots att de använt den i alla tider och det t.om heter Hembygdsvägen. Det går att ta sig dit från annat håll men då måste de bygga en bro över en å.A ArneTW skrev:Varför göra alternativ 2 så onödigt provocerande?
Om syftet med din bom är att få bort helt obehöriga trafikanter som är ute och nöjeskör men du kan acceptera att grannar och boende med skogsmarker kan av någon anledning vilja använda din väg och det inte skulle vara ett problem för dig... Du kan själv inte hitta några tydliga dokument och sannolikt kan inte någon annan. Varför inte bara ge nycklar utan några "rättighetsbevis" till alla som vill ha en?
Hade en granne till mig gjort vad du föreslår utan att ge mig en nyckel hade jag skickat in en rättighetsutredning och begäran av skapande av en gemensamhetsanläggning av vägen till lantmäteriet.
/ATW
Fast beter man sig som fastighetsägaren i Åre så får man ju räkna med att alla lokalboende hatar en. Normalt vill man inte det, som fritidshusägare så bör man ju tänka på att man har ett hus stående på platsen som nog lätt kan bli 'lovligt' villebråd för t.ex. lokala ungdomar som hört vuxna tala illa om ägaren.J Jamtstårsa skrev:Läste just idag om att Åre hembygdsförening måste stänga sin hembygdsgård för det finns bara en väg som går över privat mark för att ta sig dit och fastighetsägaren som inte ens bor där förbjuder dem att använda den även om de betalar trots att de använt den i alla tider och det t.om heter Hembygdsvägen. Det går att ta sig dit från annat håll men då måste de bygga en bro över en å.
Jag tänker att jag skulle vilja visa lite välvilja för grannsämjans skull, men ändå göra det så pass bökigt för andra att de i praktiken inte kommer nyttja möjligheten.L lbgu skrev:
I praktiken verkar de ju inte kunna ställa några krav alls på att komma åt vägen vilket de säkert också vet innerst inne.
Det är ganska vanligt att man har ett lås som kan öppnas med en bomnhyckel, typiskt de här röda runda hänglåsen. En sån kan man köpa hos vilken låssmed som helst för runt en hundralapp. Rätt praktiskt att ha en sådan i bilenL Lilak skrev:
https://www.laskompaniet.se/product/bomnyckel-205
Har sett att vår kommun har de låsen även till en del av sina förråd, det kanske är mindre genomtänkt.
Lantmäteriet har väl bara sagt att rättigheterna inte är utredda.J Jamtstårsa skrev:Nu har ju lantmäteriet svarat att de inte kan se att det är någon samfälld väg och fastighetsägare längre bort har en annan bättre väg som de även använder så vad är problemet? Om du bor så att det bara finns en väg till din fastighet så är det ju en helt annan sak. Bom eller stensuggor efter bostadshuset och en skylt vid vägens början "Enskild väg -gäller ej behörig trafik" . Läste just idag om att Åre hembygdsförening måste stänga sin hembygdsgård för det finns bara en väg som går över privat mark för att ta sig dit och fastighetsägaren som inte ens bor där förbjuder dem att använda den även om de betalar trots att de använt den i alla tider och det t.om heter Hembygdsvägen. Det går att ta sig dit från annat håll men då måste de bygga en bro över en å.
Det troliga är väl att det är en delägarförvaltad väg.
Jag förstår fortfarande inte problemet men tycker att lösningen behöver vara enkel och pragmatisk.
Som sagt är det enklare att dra igång en fejd än att lösa en och folk spenderar åratal på att bråka om skitsaker.
Nu är det ju på juridikforumet och enklaste sättet att få igång processandet är ju att stänga av vägen och ge alla som vill använda vägen utan tydligt servitut fingret och sedan se vad som händer.
/ATW
Den ingår inte i någon vägsamfällighet? Många gör det även om det i bland kan verka märkligt och de inte sköts.horisonten skrev:
Hej,
Efter ett antal timmar av Googlande och ChatGPT:ande så vänder jag mig hit för att kolla om någon här har bättre koll på enskilda vägar och möjlighet att sätta upp en vägbom för att förhindra obehörig trafik.
Bakgrund:
Jag äger en väldigt liten jordbruksfastighet genom vilken det går en gammal grusväg till skogsmarker längre upp. Hela grusvägen går inom min fastighets gränser och är c:a 800 m lång. Skötseln av vägen har aldrig fungerat på ett tillfredsställande sätt och vägen är nu i väldigt dåligt skick och behöver åtgärdas. Från min fastighet går en kort bit av samma grusväg till den allmänna vägen. Sedan fortsätter grusvägen förbi kortsidan av bostadshuset (knappt 2 meter utanför) och ladugårdsbyggnaden och till skogsmarkerna bortom min fastighet.
Jag har tidigare frågat ett par fastighetsägare som nyttjar vägen angående vad de baserar rätten att köra på vägen på. Men jag har inte lyckats få några tydliga svar den vägen.
På Lantmäteriet finns inga inskrivna servitut. Men däremot finns det ett väldigt gammalt handskrivet Lantmäteri-dokument som inte jag kan tyda alls. Och jag misstänker att bristen på tydliga svar från fastighetsägare som jag frågat, innebär att inte heller de vet vad exakt som står i dokumentet och hur eventuella rättigheter att nyttja vägen är formulerade.
Till saken hör att det finns en väg som är en samfällighet/gemensamhetsanläggning bara c:a 1 kilometer bort från närliggande fastigheter. Fastighetsägarna som nyttjar grusvägen som går inom min fastighet är medlemmar i denna samfällighet/gemensamhetsanläggning och har således även möjlighet att ta sig till sina marker den vägen.
Denna samfällighetsväg är betydligt bättre lämpad för att köra på. Grusvägen som går på min fastighet är exempelvis väldigt kuperad i jämförelse och inte körbar med vanlig bil stora delar av året på grund av b.la. stor lutning och skick.
Funderingar:
1. Har jag laglig rätt att sätta upp en vägbom över vägen som går över min fastighet. Men att erbjuda alla eventuellt tjänande fastigheter nyckel till bommen om de kan bevisa att de har rätt att nyttja vägen?
Dvs. att de faktiskt behöver visa var i dokumentet det står att de har rätt att nyttja vägen och i vilken utsträckning?
2. Om fråga 1 är OK och fastighetsägare inte kan tyda/visa mig vad som står i dokumenten. Är det upp till dessa fastighetsägare att ansöka om Lantmäteriförrättning för att åter få börja använda vägen?
3. Om fråga 2 är korrekt uppfattat. Kommer jag i så fall få möjlighet att yttra mig/påverka gentemot Lantmäteriet och hävda att exempelvis:
- Underhållet av vägen går inte att komma överens om på ett tillfredsställande sätt?
- Det finns en bättre lämpad väg i närheten som de redan har rätt att nyttja?
- Att befintlig grusväg går precis utanför min bostadsfastighet/hemfridszon och försämrar min boendemiljö i och med att förbipasserande har direktinsyn in i b.la. mitt sovrum?
- Att vägen tar upp mycket area (ungefär 2m x 800m = 1600 m2) från min lilla fastighet som jag inte kan nyttja till exempelvis djurhållning? (Läst något om att det ska finnas möjlighet att förbättra förutsättningarna för att kunna bedriva tilltänkt verksamhet på sin fastighet.)
Hoppas att någon/några här kan assistera mig med sin erfarenhet och kunskap.
Ju mer väg ju mer bidrag och så ”glöms” den bort, fast det inspekteras ju
Varför inte sätta upp bommen men vara lite mer generös med nycklar? Hör av dig till de grannar du tycker verkar rimligt, berätta att du har problem med buskörning och planerar att sätta upp en bom, men att de kan få en nyckel om de behöver. Då känns det generöst istället för sniket, och även ifall de ber om nyckel så kommer de nog visa respekt (och använda vägen mindre).
Men strunta i att kräva att de ska bevisa sin rätt. Missbrukas nycklarna kan du ju alltid använda det som anledning i framtiden.
Men strunta i att kräva att de ska bevisa sin rätt. Missbrukas nycklarna kan du ju alltid använda det som anledning i framtiden.
Under ett långt liv så har jag fått erfara att de som lyckas är de som gör något, de som tar initiativet. Man kan läsa avtal, lagtexter, titta på gamla kartor etc etc - men det bästa är att agera och göra det så fort som möjligt.
Min rekommendation är att sätta upp en kätting (som skribenten Dilato skrev). Utnyttja träd, stolpar etc. Sedan sätt ett hänglås och se vad som händer. Det kostar inte så mycket, men man får reda på vilka som är intressenter att ta sig fram på vägen.
Min rekommendation är att sätta upp en kätting (som skribenten Dilato skrev). Utnyttja träd, stolpar etc. Sedan sätt ett hänglås och se vad som händer. Det kostar inte så mycket, men man får reda på vilka som är intressenter att ta sig fram på vägen.
Redigerat: