Tack för svar. Denna skulle vara ok att dra fram i lämpligt rör till spis/ugn då.
http://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/kabelinstallation/installationskablar/rk-kabel-403146/
Blå nolla, svart fas och gröngul jord. Avsäkra med 20A.
?

Redigerat:
Ja så blir bra - RK6 går ju bra också. Då måste du upp i en 20 mm slang.

Ragnar_AT skrev:
Nej, tyvärr inte! Jag abra minns att jag hittade detta alternativ på typskylten när jag installerade en spis för ungefär 10 år senare och jag vet inte för vilken marknad denna koplling var avsedd. I lägenheten där jag kopplade spisen fanns trefas på 16 A, därför behövdes inga speciallösningar.

Du har rätt att lösningen är ovanlig och problematisk för det finns inga sladdar med två blåa trådar och man måste ha två enfasgrupper i en dosa med detta alternativ. Jag skulle inte använder det heller.
Jag hittade :) på en häll

Elkopplingsschema med fem kablar i olika färger och deras anslutningar för 220V-240V.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Färgerna är
1 Brun
2 Svart
3 Blå
4 Vit
5 Grön/Gul

Och i båda fallen syftar "NL" på Nederländerna. Jag tolkade Ragnar som att han hade sett denna anvisning syftande på Sverige.

• Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Håller med dej har aldrig sett denna inkoppling i sverige. (ännu)
Men apparaterna är anpassade för flera länder.

+ all säljande personal inte har hundra koll. gör inte saken lättare för konsumenterna.
Lika väl som köparen inte har koll på om de har en eller trefas , trefas med eller utan neutralldare.

Det finns stort utrymme för att köpa fel grejer.

Har hittat ett par ställen där neutralledaren var kopplad mot jord i dosan för att det saknades framdragen n-ledare. Absolut förbjudet och livsfarligt.

RK 4 bör din elektriker ha tillgång till :)
RK 6 går givetvis lika bra 20mm rör/slang används med fördel till båda areorna.

Tack föt bra svar, nu ligger 3x RK 6/ 20mm rör i väggen :)

Ytterligare fråga:
Jordskenan i ett modernt normskåp (eller vad det heter) kopplas till nollan från huvudsäkringen? Och i gamla också för den delen. Eller minns jag fel?

jakobmagnusson skrev:
Tack föt bra svar, nu ligger 3x RK 6/ 20mm rör i väggen :)

Ytterligare fråga:
Jordskenan i ett modernt normskåp (eller vad det heter) kopplas till nollan från huvudsäkringen? Och i gamla också för den delen. Eller minns jag fel?
Här finns inga tydliga svar med din beskrivning..
Nollan ansluts aldrig till jordskenan. Däremot kan PEN ledaren i ett 2 eller fyrledarsystem (TN-C ) vara ansluten till skyddsjordsskenan och sedan fotsätta via jordfelsbrytaren till nollskenan.
Jag gissar att du avser PEN ledaren med nollan.
Dessa kopplingar är säkerhetskritiska. Här finns inget utrymme för gissningar.

Ditt färgval var nästan korrekt med svart , blå , gul/ grön. Det korrekta är Brun fas , blå nolla, gul/ grön skyddsjord. Avvikelsen är inte allvarlig eftersom nolla och skyddsjord har korrekta färger.

Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
hej,
Jag ska försöka förklara tydligare:
Idag kommer det upp en fas och en "nolla" från centralen i källaren.
I den gamla centralen är "nolla" och jord på samma skena, se bild.
Gammal elcentral med nolla och jord på samma skena och uppstickande kablar.
Skapa konto

Detta kommer elektrikerna lösa när hen kommer, det jag är mest intresserad av är att förstå om jag behöver dra upp ytterligare jordkabel från källaren då det kan behövas ingrepp i väggar mm..
/Jakob

Redigerat:
Nej det räcker med den du har. Denna PEN delas upp i N och PE i den nya centralen du ska installera.

Mikael_L
hempularen skrev:
Nästan alla spisar/hällar som installeras har en märkeffekt som ger klart över 16A på en trefasanslutning, eller mer än 20A på enfasanslutrningar.

Det fungerar därför att säkringen tål kraftig överlast, typ dubbla strömmen i drygt 5 minuter eller mer. Det är osannolikt att man dels sätter på allt på spisen och då också på ett sätt som gör att den går på full effekt i mer än 5 minuter. Men troligen kan man blåsa säkringen om man sätter ex. 4st 5l kastruller att koka upp vatten samtidigt, och dessutom värmer upp ugnen på samma gång.
Gäller då gängsäkringar alltså.
En automatsäkring som följer tillverkningsnorm kan överlastas med 13% (1.13 * In) utan att lösa inom en timme och måste lösa på mindre än en timme vid 45% (1.45 * In) överlast.

Man kan säga att säkringen ska tåla något mellan 1.13 och 1.45* In i en timme.

Själv brukar jag säga/tänka att de klarar alltid 10% överlast, men för det mesta 20-25% överlast under en inte alltför lång tidsrymd, säg 10-30 minuter.
Och visst, en del exemplar klarar mer, men då ska man ha tur med att det sitter just ett sådant exemplar.

Och dubbla lasten (2* In) är ganska troligt att lösa automatsäkringen inom ca 1 minut.

http://www02.abb.com/global/seitp/seitp202.nsf/0/d6e70f6b05e731fec12578cc000b3c93/$file/Koh+ppt+-+MCB+&+RCCB+requirement+for+IEC+&+SS+110704.pdf
Graf som visar tidsströmkurvor för B, C och D-karaktär av automatsäkringar med överlastskydd.
Skapa konto

• Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Mikael_L
Och egentligen ska man ju inte dimensionera för överlast, utan upp till max nominell last för ledningar och överströmsskydd.

Om jag nu får kasta lite sten i glashuset ... ;) :cool:

Tobbe_3 skrev:
Rk 6 mm2 är en standarddimension som du hittar på biltema, Jula, clasolsson m.fl.

Obs Använd inte bilkabeln rkub .Den är endast godkänd för max 50 V.
Japp! Och det enda som skiljer är tjockleken på isoleringen, så det är lätt att ta fel om man har båda tillgängliga. Men som tur är så betyder inte "godkänd för 50V" att den inte fungerar bra för 230V i många år. Fråga mig inte hur jag vet... :surprised:

• Gilla
jbr och 1 till
  • Laddar…
tommib
Tobbe_3 skrev:
Ditt färgval var nästan korrekt med svart , blå , gul/ grön. Det korrekta är Brun fas , blå nolla, gul/ grön skyddsjord. Avvikelsen är inte allvarlig eftersom nolla och skyddsjord har korrekta färger.
Det beror väl på hur resten av anläggningen ser ut? Om det är svart fas i resten av lägenheten så hade jag varit böjd att följa färg men å andra sidan är spismatningen lite för sig och det kan kanske vara motiverat att visa att den är ny?

Sen är jag själv lite störd i mitt eget hem och drog om allt bara för att få rätt färger... Bytte tom en vit FK som jag hade dragit i en trefasgrupp istället för svart då den råkade vara slut just då.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.