Jag har haft lägenhet med samma elmatning som du och har skrivit om det i någon gammal tråd. Som Bo skriver, man måste inse begränsningarna om man har enfas in i lägenheten. Men i praktiken kan man få det att funka, om man inte drar på allt samtidigt.
Jag hade som du 25A mätarsäkring i källaren, 20A till kök och sedan några andra 10A-grupper. Det fungerade med tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin, spishäll och fristående ugn. Men man fick tänka på att inte dra igång allt samtidigt, max 2 st av ovanstående "storförbrukare" samtidigt.
Dvs inte tvätta och torktumla samtidigt som man lagar söndagsmiddagen :)

Vad gäller hällen bör du egentligen inte använda IKEA's häll, du har varken 2x16 eller 1x32 A. Jag hade en häll som gick på 1x20 A med lite effektbegränsning. De är kanske inte så vanliga men jag hittade iallafall en. Ugnen klarade sig på 10A, du får eventuellt välja bort en del finesser som självrengöring eller avancerade grillar för att hitta en ugn klarar sig på 10A.
Det funkar bra i praktiken på en 20A porslinssäkring. Den gick säkerligen med överlast emellanåt (när jag kände på den var den ofta lite småvarm) men under 2-3 år gick den aldrig sönder.
Jag sköt aldrig mätarsäkringen heller vilket man inte vill göra, eftersom de ofta finns i ett låst utrymme du själv inte har tillgång till, så det kan bli svårt att få dom bytta en söndagskväll.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Yaken skrev:
Jag har haft lägenhet med samma elmatning som du och har skrivit om det i någon gammal tråd. Som Bo skriver, man måste inse begränsningarna om man har enfas in i lägenheten. Men i praktiken kan man få det att funka, om man inte drar på allt samtidigt.
Jag hade som du 25A mätarsäkring i källaren, 20A till kök och sedan några andra 10A-grupper. Det fungerade med tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin, spishäll och fristående ugn. Men man fick tänka på att inte dra igång allt samtidigt, max 2 st av ovanstående "storförbrukare" samtidigt.
Dvs inte tvätta och torktumla samtidigt som man lagar söndagsmiddagen :)

Vad gäller hällen bör du egentligen inte använda IKEA's häll, du har varken 2x16 eller 1x32 A. Jag hade en häll som gick på 1x20 A med lite effektbegränsning. De är kanske inte så vanliga men jag hittade iallafall en. Ugnen klarade sig på 10A, du får eventuellt välja bort en del finesser som självrengöring eller avancerade grillar för att hitta en ugn klarar sig på 10A.
Det funkar bra i praktiken på en 20A porslinssäkring. Den gick säkerligen med överlast emellanåt (när jag kände på den var den ofta lite småvarm) men under 2-3 år gick den aldrig sönder.
Jag sköt aldrig mätarsäkringen heller vilket man inte vill göra, eftersom de ofta finns i ett låst utrymme du själv inte har tillgång till, så det kan bli svårt att få dom bytta en söndagskväll.
Tack för svar!
Jag tänkte mig att köra 20A som spis och ugn får dela på. Effektregleringen får då bestå i att man kanske inte kan köra grill och booster på flera plattor samtidigt. Och om man missar så går 20A automatsäkringen, inte säkringen i källaren.
Låter det vettigt? Strider det mot någon regel eller praxis?
Mvh,
Jakob
 
tommib
jakobmagnusson skrev:
Tack för alla goda och kloka råd!

Jag ska kontakta elverket och se vad en trefas-mätare i källaren kan kosta + uppdragning till 3e våningen (någon som har erfarenhet av vad det kan kosta?).

Det verkar som röret där de 2x 6mm2 (svart + vit) endast är 16 mm, så det går väl inte att få 3faser + nolla i den... Men om det är ett schakt i trappen så kanske det går att dra ett nytt rör + fräsa ur i väggen... Eller kör man 3x 2,5 mm2 (3x 16A)??
Du ska nog börja med att kontakta styrelsen i din bostadsrättsförening för att se om de är med på tåget. Elstigar är föreningens egendom och ansvar.

Trefas 16A kräver 2,5kvmm x 5 (minst, kan kräva mer). Man skulle kunna komma undan med 2,5kvmm x 3 + 10kvmm x1 (som PEN-ledare) men den lösningen är nog varken helt renlärig eller mindre i dimension.
 
Om du gör en egen lösning med 2 enfasgrupper 16 A så bör du förhoppningsvis få svårt att hitta en elektriker som vill "koppla in".
Det finns spis som får kopplas med 230 V 2L+2N+PE enligt kopplingsschemat, kanske med tvåpolig dvärgbrytare men denna lösning är inte 100% enligt gällande reglerna tror jag. T.ex. skulle man ha sladd med två blåa ledare i och det finns inte.
 
Kan du visa upp ett exempel? Där jag sett detta alternativ så gäller det för Holland. Men visst, rent tekniskt skulle man kunna göra så i Sverige också, det finns ingenting som förbjuder det, men vi gör helt enkelt inte så här. Vi använder antingen två olika faser med gemensam nolla eller enfas med två grövre ledare.
 
Är det tillåtet att koppla en förbrukare (en spis med flera effektsteg tex) som kan kräva upp till 16A på en 10A säkring med 1,5 mm2? Om man är beredd att säkringen kan gå om man vrider på för mycket effekt?
 
tommib
jakobmagnusson skrev:
Är det tillåtet att koppla en förbrukare (en spis med flera effektsteg tex) som kan kräva upp till 16A på en 10A säkring med 1,5 mm2? Om man är beredd att säkringen kan gå om man vrider på för mycket effekt?
Ja. Det är möjligen inte så bra men om det är enda möjliga lösningen så ser jag ingen anledning att inte göra det.
 
tommib skrev:
Ja.
Tack!
 
Nästan alla spisar/hällar som installeras har en märkeffekt som ger klart över 16A på en trefasanslutning, eller mer än 20A på enfasanslutrningar.

Det fungerar därför att säkringen tål kraftig överlast, typ dubbla strömmen i drygt 5 minuter eller mer. Det är osannolikt att man dels sätter på allt på spisen och då också på ett sätt som gör att den går på full effekt i mer än 5 minuter. Men troligen kan man blåsa säkringen om man sätter ex. 4st 5l kastruller att koka upp vatten samtidigt, och dessutom värmer upp ugnen på samma gång.
 
O
Tanken att dra upp 3-fas till lägenheten är inte alls säkert att det går. Det finns massa saker som spelar in. Sen kan det kosta en slant.
 
hempularen skrev:
Nästan alla spisar/hällar som installeras har en märkeffekt som ger klart över 16A på en trefasanslutning, eller mer än 20A på enfasanslutrningar.

Det fungerar därför att säkringen tål kraftig överlast, typ dubbla strömmen i drygt 5 minuter eller mer. Det är osannolikt att man dels sätter på allt på spisen och då också på ett sätt som gör att den går på full effekt i mer än 5 minuter. Men troligen kan man blåsa säkringen om man sätter ex. 4st 5l kastruller att koka upp vatten samtidigt, och dessutom värmer upp ugnen på samma gång.
Det stämmer man ränkar med att sannolikhetetn att ta ut maxeffekt samtidigt är låg.
Detta kallas för "sammanlagring" i beräkningarna.

Har stött på kommunala lägenheter med avsäkringen 3x10A 3-fas till fullstora spisarna dock 2,5mm2 framdraget.
Har dock inte vad jag minns stött på någon fullstor 1-fasare säkrad med mindre än 20A.
Många enfasspisar är på mycket mer total effekt än 4,6kW (20A som är max effekt vid enfas) de brukar väl ligga på runt 10kW = >40A Och det fungerar bra med 20A som säkring

Jag har alldrig kört allt på spisen med full effekt, Tror inte det skulle bli någon lyckad matlagning då.


Offtopic:
Ett större tydligare exempel jag räknat på tidigare. ett flerbostadshus med lägenheter. 100A (3-fas)servissäkring och varje lägenhet har 16A (3-fas) Uppvärmning och varmvatten via fjärrvärme
räknar man på maximalt effektuttag i varje lägenhet samtidigt så klarar "bara" servissäkringen 6,25lägenheter.
i verkligeten räcker det till ca 30lägenheter med 3x16A abbonemang varav
24 lägenheter var 2rok,
3 lägenheter var 3rok.
3 lägenheter var 1rokv
+ ett fastighets abb. på 35A allmän belysning + Tvättstuga och Motorvärmare 12platser (modern temperaturstyrd + avresetid)
 
Redigerat:
Hej. Tack för intressanta svar och inlägg.
Några ytterligare konkret frågor:
1) Var får jag tag på 4 mm2 kabel tillspis/ugn? Antingen lösFK eller någon typ av 3x 4mm2 medfas/nollajord. Jag behöver max 10m.
Edit: Eller är det lättare att hitta RK 4,0 mm2?
Edit: Butik i Sthlms trakten med sortiment som tcker detta?
2) om jag använder 3x FK 4 mm2, kan jagdra drti 16mm flexibelt installationsrör?
 
Redigerat:
4 mm² hittar du nog bara i specialbutiker eller hos grossisten. Någon kanske känner till ett ställe i Sthlm.
Det kan gå med 16 mm rör, men du bör helst upp i 20 mm.
 
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Rk 6 mm2 är en standarddimension som du hittar på biltema, Jula, clasolsson m.fl.

Obs Använd inte bilkabeln rkub .Den är endast godkänd för max 50 V.
 
Bo.Siltberg skrev:
Kan du visa upp ett exempel? Där jag sett detta alternativ så gäller det för Holland. Men visst, rent tekniskt skulle man kunna göra så i Sverige också, det finns ingenting som förbjuder det, men vi gör helt enkelt inte så här. Vi använder antingen två olika faser med gemensam nolla eller enfas med två grövre ledare.
Nej, tyvärr inte! Jag abra minns att jag hittade detta alternativ på typskylten när jag installerade en spis för ungefär 10 år senare och jag vet inte för vilken marknad denna koplling var avsedd. I lägenheten där jag kopplade spisen fanns trefas på 16 A, därför behövdes inga speciallösningar.

Du har rätt att lösningen är ovanlig och problematisk för det finns inga sladdar med två blåa trådar och man måste ha två enfasgrupper i en dosa med detta alternativ. Jag skulle inte använder det heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.