För de som ska välja fönster:
Jag bytte fönster och räknade om argonfyllnng (kostade extra) skulle betala sig med lägre uppvärmningskostnader. Den gjorde det inte på 50 år. Så jag stod emot fönsterförsäljarens tjat om lägre U-varde mm.
 
Thomas_Blekinge skrev:
För de som ska välja fönster:
Jag bytte fönster och räknade om argonfyllnng (kostade extra) skulle betala sig med lägre uppvärmningskostnader. Den gjorde det inte på 50 år. Så jag stod emot fönsterförsäljarens tjat om lägre U-varde mm.
Jag visste inte att det gick att välja bort.
Vad var prisskillnaden?
 
KnockOnWood skrev:
Du får gärna förklara, helst med bild, vad du menar med att


Och vad du menar med


Borde vara?
Skall ytterglaset vara varmare än den omgivande luften, så måste det naturligtvis värmas upp inifrån.
Och U-värdet skall alltså vara högre menar du, eller?
Ljud.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad jag menar med att fönstret blir kallare än vad det borde vara är kanske lite luddigt skrivet :)

Det jag menar är att fönstret kyls ner fortare och oftare beroende på vart i fasaden det sitter. Har du t.ex. tegelfasad med luftspalt och du sätter fönstret mitt över luftspalten. Är det -20 i en vecka, kommer det vara -20 i luftspalten. Sitter fönstret i luftspalten som är -20 kommer fönstret kylas ner fortare och oftare än om det hade suttit innanför luftspalten, dvs i den varma delen av väggen. Detta bidrar till att glaset blir kallare och risken för utvändig kondens ökar.

Fremax, helt rätt! Man bör veta vad det är för glas och är antagligen ingen bra lösning om det är beläggning på glassidan man ska putsa.
 
Vi är i begrepp att byta fönster hemma under nästa år och jag har börjat sondera terrängen lite och detta med kondens på utsidan är helt klart en viktig sak att ta med i beräkningarna. Ju mer jag tänker på det desto mer övertygad blir jag hellre betalar några hundralappar extra om året i extra uppvärmningskostnad och väljer ett fönster med sämre u-värde och slipper kondens. Jag värderar att kunna se ut högre än så. I vårt nybyggda kontor på jobbet har fukten hängt kvar hela dagarna på utsidan nu under hösten/vintern vissa dagar och faktum är att det känns lite instängt ibland.
 
Hej, läs inlägg #6

Mvh fremax
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.