tommib tommib skrev:
Schneider har PowerTags för Resi9 serien men det blir snabbt väldigt dyrt om man ska mäta alla grupper.

Du kan ju som sagt beställa en Curb från USA men se då till att beställa den varianten som heter Commercial som klarar trefas. Jag blir dock omedelbart misstänksam mot en produkt där manualen inte finns tillgänglig direkt på hemsidan. Största funderingen jag har är om den har en spänningsreferens eller om den förutsätter en viss nivå på nätspänningen, med påföljande fel i beräkning. För en svensk installation behöver den dessutom tre spänningsreferenser (en per fas).
Curb har spänningsreferens, iallafall den "2-fas" jag hade. Vet inte om trefas-modellen klarar 400V, heller. Sedan så verkar dom ha blivit uppköpta av nåt annat företag och support etc gick utför det senaste året så jag skulle föredra en svensk/europeisk lösning.

Och jo jag är medveten om Han-porten och möjlighet att mäta total energiförbrukning den vägen. Men jag skulle gärna vilja veta tex hur mycket värmepumpen i huset, värmepumpen i garaget, ventilationsaggregatet, kyl/frys, torktumlare, etc drar. En enfasförbrukare med stickpropp går ju att mäta i uttaget men det går ju inte med fast anslutna grejor.
 
Redigerat:
Hannuse Hannuse skrev:
Det kanske är en väldigt liten marknad för dessa produkter?
Dom är ju inte tillräckligt exakta i sin mätning kanske många tycker, och ett smart hem löser detta på ett smakfullare sätt.
Jag hade en liknande lösning från Efergy för några år sedan, men tyckte inte att den gav något värde i förhållande till en smarthem-lösning, som dessutom blir exaktare i sin mätning.
Kan du inte beställa en Curb från USA?
Det borde väl gå?
Hur menar du att ett "smart hem" skulle göra motsvarande mätning och vara mer exakt, i slutänden måste det ju på något sätt mätas fasspänning och ström på dom förbrukare man är intresserade av?
 
lutorm lutorm skrev:
När vi bodde i USA hade vi en Curb energimätare, som använde en hel hög med strömtransformatorer för att mäta typ 10-20 olika grupper. Jag har inte hittat någon liknande för svenska installationer, det enda jag sett är såna som mäter en enfas eller trefasgrupp. Vet nån om det finns någon som mäter flera grupper?
Du kan
installera shelly i din dinskena för specifik grupper och mata in dem i home assistant.
Installera KNX
Köpa en e-logger och installera några energimätare.

Knx är dyrast. Beroende på hur mycket du vill mäta är shelly eller elogger lika dyrt. Men du slipper koda med eloggern.

Jag kör både shelly och elogger men snvänder endast eloggern för att mäta förbrukare se här:
http://e-logger.se/pub?Ribby&p=9

Du kan lägga till fler förbrukare. Standard är två.
 
  • Gilla
lutorm
  • Laddar…
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Kan du inte sätta en riktig energimätare på din-skena och sen koppla om i centralen så du bara mäter de grupper du önskar?
I princip men en mindre invasiv lösning vore att föredra, och det verkar ju bli riktigt dyrt att mäta ett antal grupper den vägen. Sedan finns inte plats i centralen heller.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Emporia har någon energimätare likt Curb, den har iaf trefas, där den är fysiskt kopplad till varje fas samt neutralledare (sida 19-20),
[länk]

[länk] 2 Emporia Vue Installation Guide.pdf
Ja den verkar som den skulle funka. Vet du om man kan få tillgång till loggade data direkt genom en API (eller kan konfigurera den att logga till en lokal server?) Det står bara att "exportera data i appen" och det är jag inte intresserad av.

Hmm googlade lite och det verkar som den har ett osupportat API som någon har använt för att fixa en home assistant-integration. Det känns ju lite tveksamt att lita på att det kommer att funka.
 
Redigerat:
V Viktorbyggahus skrev:
Beroende på hur mycket du vill mäta är shelly eller elogger lika dyrt. Men du slipper koda med eloggern.
Man behöver väl inte koda något för att få in några Shelly i Home Assistant och visa flrbrukad energi?
 
lutorm lutorm skrev:
Hur menar du att ett "smart hem" skulle göra motsvarande mätning och vara mer exakt, i slutänden måste det ju på något sätt mätas fasspänning och ström på dom förbrukare man är intresserade av?
Jag tänkte att om det bara är "klampar" runt ledarna, så får du inte in varen den exakta effekten eller fasvinkeln.
Där finns det många produkter med Zwave, Zigbee eller annat som mäter både ström och spänning per fas.
Men Curb kanske gör det?
Det var dock väldigt fattigt med information om produkten.
Den jag hade såg liknande ut, och mätte bara strömmen, men en fördel med det var väl att du installerar den enkelt själv utan ingrepp i anläggningen.
 
useless useless skrev:
Man behöver väl inte koda något för att få in några Shelly i Home Assistant och visa flrbrukad energi?
Tekniskt sätt har du 100% rätt. Man måste konfa saker. Men för en som varken kan konfa eller koda så ser båda lika ut.
 
Så om jag klickar i ett webgränssnitt så kodar jag?
Kodar du när du läser kvällstidningens hemsida också?
 
V Viktorbyggahus skrev:
Tekniskt sätt har du 100% rätt. Man måste konfa saker. Men för en som varken kan konfa eller koda så ser båda lika ut.
Bland elnätägarna har väl EON kommit längst med Elna för minimalt med "konfning"....
Sen finns det ett antal lösningar beroende på elmätare.
Hålla på och rota i elskåpet med dyr hårdvara samt behov av en dyr elektriker tillför nog inget.
https://www.eon.se/kundservice/vara-tjanster/e-on-elna
 
De system som bara utgår från elmätaren gör bara olika bra kvalificerade gissningar
 
Demmpa Demmpa skrev:
De system som bara utgår från elmätaren gör bara olika bra kvalificerade gissningar
Det gissas väl inget när man ser datat som finns i elmätaren via HAN-porten, så för mig är det mycket oklart vad som egentligen behövs mer? Som jag skrev så mäter jag sedan enfasiga förbrukare med en Aqara smart plug. Hursomhelst så får man en mycket bra bild på hur förbrukningen ser ut inkl tydliga kurvor för varje parameter.

© Energiföretagen – Swedenergy – AB
Aktiv effekt Uttag kW Momentan trefaseffekt
Aktiv effekt Inmatning kW Momentan trefaseffekt
Reaktiv effekt Uttag kVAr Momentan trefaseffekt
Reaktiv effekt Inmatning kVAr Momentan trefaseffekt
Aktiv effekt L1 Uttag kW Momentan effekt
Aktiv effekt L1 Inmatning kW Momentan effekt
Aktiv effekt L2 Uttag kW Momentan effekt
Aktiv effekt L2 Inmatning kW Momentan effekt
Aktiv effekt L3 Uttag kW Momentan effekt
Aktiv effekt L3 Inmatning kW Momentan effekt
Reaktiv effekt L1 Uttag kVAr Momentan effekt
Reaktiv effekt L1 Inmatning kVAr Momentan effekt
Reaktiv effekt L2 Uttag kVAr Momentan effekt
Reaktiv effekt L2 Inmatning kVAr Momentan effekt
Reaktiv effekt L3 Uttag kVAr Momentan effekt
Reaktiv effekt L3 Inmatning kVAr Momentan effekt
Fasspänning L1 V Momentant RMS-värde
Fasspänning L2 V Momentant RMS-värde
Fasspänning L3 V Momentant RMS-värde
Fasström L1 A Momentant RMS-värde
Fasström L2 A Momentant RMS-värde
Fasström L3 A Momentant RMS-värde

https://www.energiforetagen.se/glob...ommendation-lokalt-granssnitt-v2_0-201912.pdf
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
P paralun skrev:
Det gissas väl inget när man ser datat som finns i elmätaren via HAN-porten, så för mig är det mycket oklart vad som egentligen behövs mer? Som jag skrev så mäter jag sedan enfasiga förbrukare med en Aqara smart plug. Hursomhelst så får man en mycket bra bild på hur förbrukningen ser ut inkl tydliga kurvor för varje parameter.

© Energiföretagen – Swedenergy – AB
Aktiv effekt Uttag kW Momentan trefaseffekt
Aktiv effekt Inmatning kW Momentan trefaseffekt
Reaktiv effekt Uttag kVAr Momentan trefaseffekt
Reaktiv effekt Inmatning kVAr Momentan trefaseffekt
Aktiv effekt L1 Uttag kW Momentan effekt
Aktiv effekt L1 Inmatning kW Momentan effekt
Aktiv effekt L2 Uttag kW Momentan effekt
Aktiv effekt L2 Inmatning kW Momentan effekt
Aktiv effekt L3 Uttag kW Momentan effekt
Aktiv effekt L3 Inmatning kW Momentan effekt
Reaktiv effekt L1 Uttag kVAr Momentan effekt
Reaktiv effekt L1 Inmatning kVAr Momentan effekt
Reaktiv effekt L2 Uttag kVAr Momentan effekt
Reaktiv effekt L2 Inmatning kVAr Momentan effekt
Reaktiv effekt L3 Uttag kVAr Momentan effekt
Reaktiv effekt L3 Inmatning kVAr Momentan effekt
Fasspänning L1 V Momentant RMS-värde
Fasspänning L2 V Momentant RMS-värde
Fasspänning L3 V Momentant RMS-värde
Fasström L1 A Momentant RMS-värde
Fasström L2 A Momentant RMS-värde
Fasström L3 A Momentant RMS-värde

[länk]
Håller i princip med.
Det jag har kompletterat med är att jag mäter vissa grupper direkt i elcentralen.
Jag har till exempel elradiatorena (som jag har kvar som extra stöd om luftvärmepumpen inte orkar) på en separat grupp, så då blir det enklast att mäta den gruppen direkt i centralen.
I övrigt har jag mycket enfasiga puckar och pluggar som löser behovet.
 
Hannuse Hannuse skrev:
Håller i princip med.
Det jag har kompletterat med är att jag mäter vissa grupper direkt i elcentralen.
Jag har till exempel elradiatorena (som jag har kvar som extra stöd om luftvärmepumpen inte orkar) på en separat grupp, så då blir det enklast att mäta den gruppen direkt i centralen.
I övrigt har jag mycket enfasiga puckar och pluggar som löser behovet.
Jo och det är ju därför alla elmätare nu byts och att det är ett krav från energimyndigheten att varje konsument enkelt ska kunna se sin förbrukning via en elmätare och HAN-porten.
Sen blev standarden för HAN-porten klart "galen" avseende elmätaren och en vildvuxen flora av lösningar just nu men det rättar nog till sig fram till år 2025 när allt ska vara klart.
 
tommib
Utan att mäta varje förbrukare för sig så är det bara gissningar. Det kan vara väldigt bra träffsäkra gissningar men det är gissningar. Om man bara mäter momtentan effekt så kan man inte veta vilken 2 kW last som kopplades in just nu med säkerhet. Som sagt, det går att göra gissningar och dra slutsatser av t.ex. hur lasten agerar men det är ändå gissningar.

I de flesta fall räcker det dock utmärkt. De flesta har två stora laster i hemmet, spis och värmesystem. Utöver detta är det TM/TT/DM. Sen är det inte så mycket egentligen.
 
  • Gilla
Hannuse och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.