useless useless skrev:
TS vill ju mäta på flera grupper. Det spelar ingen roll hur många elmätare som är utbytta - Det går fortfarande inte att lösa den vägen.
Jo men visa på en sådan lösning då, hårdvara plus uppskattad elektrikerkostnad.
 
P paralun skrev:
Jo men visa på en sådan lösning då, hårdvara plus uppskattad elektrikerkostnad.
Vägguttagspluggar och mätare med strömtrafos man sätter runt ledaren kan man installera utan elektriker.
 
useless useless skrev:
Vägguttagspluggar och mätare med strömtrafos man sätter runt ledaren kan man installera utan elektriker.
Jo pluggar kan man men knappast trafon... men visa på en alternativ lösning!
 
Varför skulle man inte kunna snäppa dit trafona till t ex en Shelly 3 utan att anlita en elektriker?
 
useless useless skrev:
Varför skulle man inte kunna snäppa dit trafona till t ex en Shelly 3 utan att anlita en elektriker?
Jo och det där kräver sannolikt elektrikerkompetens om man öppnar centralen. (kan ha fel)
Sen ska man ha en signalpresentation av något slag.

Hursomhelst 1389:- /mätställe plus en controller. (sen finns det då även dyrare)
 
1389:- för tre mätställen. Har du något bättre förslag för mäta på enskilda fast ansluta förbrukare?
 
useless useless skrev:
1389:- för tre mätställen. Har du något bättre förslag för mäta på enskilda fast ansluta förbrukare?
Jo börja med elmätaren och HAN-porten.... sen kan man eventuellt köpa en Shelley, men jag ser inte behovet och nyttan.
 
Åter igen: Elmätaren via HAN-porten säger ingenting om enskilda förbrukare.

Bättre förslag.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo och det där kräver sannolikt elektrikerkompetens om man öppnar centralen. (kan ha fel)
Ja, du har fel, en lekman får öppna gruppcentraler, kopplingsdosor etc.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, du har fel, en lekman får öppna gruppcentraler, kopplingsdosor etc.
Ok, men då har vi ju tydliga alternativ för TS!
 
P paralun skrev:
Jo börja med elmätaren och HAN-porten.... sen kan man eventuellt köpa en Shelley, men jag ser inte behovet och nyttan.
Hur lätt får man fram vad en enskild apparat har förbrukat under veckan/månaden/kvartalet/året/etc via HAN-porten?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Hur lätt får man fram vad en enskild apparat har förbrukat under veckan/månaden/kvartalet/året/etc via HAN-porten?
EON Elna har väl kommit längst med sin tjänst från HAN-porten som då kostar en slant.
https://www.eon.se/kundservice/vara-tjanster/e-on-elna

Sen kör man annan controller som HomeAssistant så kan man lägga ner hur mycket tid som helst på att räkna. Efter att jag kört via elmätaren sedan i vintras så ser jag inte matematiken som det viktiga utan att man enkelt ser hur sitt hus fungerar och vad olika saker drar. Aha, golvvärmen drar så där mycket osv.
 
P paralun skrev:
EON Elna har väl kommit längst med sin tjänst från HAN-porten som då kostar en slant.
[länk]

Sen kör man annan controller som HomeAssistant så kan man lägga ner hur mycket tid som helst på att räkna. Efter att jag kört via elmätaren sedan i vintras så ser jag inte matematiken som det viktiga utan att man enkelt ser hur sitt hus fungerar och vad olika saker drar. Aha, golvvärmen drar så där mycket osv.
Återigen, det där blir bara i olika grad kvalificerade gissningar, ingenting annat.
Det kan aldrig bli den faktiska förbrukningen.

Nu är vi tillbaka på inlägg 26.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Återigen, det där blir bara i olika grad kvalificerade gissningar, ingenting annat.
Det kan aldrig bli den faktiska förbrukningen.

Nu är vi tillbaka på inlägg 26.
Nej Elna använder Han-porten för att sedan kunna presentera helheten. Eftersom jag inte har Elna så vet jag inte vad en kund matar in för att uppskatta.

Men det spelar mindre roll för allting har ju en strömbrytare eller säkring så man enkelt kan testa igenom sina förbrukare vad de drar. En värmepump ser man då exakt vad den drar. Bara att kolla på kurvorna som HAN-porten levererar. (sen får man säga till frun i huset att inte starta någonting under testen)
 
P paralun skrev:
En värmepump ser man då exakt vad den drar. Bara att kolla på kurvorna som HAN-porten levererar. (sen får man säga till frun i huset att inte starta någonting under testen)
Ja, du ser exakt vilken effekt den drar under den korta testen. Men det säger väl ingenting om hur mycket energi den drar på en månad?
 
  • Gilla
Hannuse och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.