södra sverige,

140 kvm + 100kvm
alla vitvaror och elprylar man kan ha :D :tv:apparater o dvd i förbannelse och 5 datorer m.m 8000 kwh/år tot på hushåll o värme.. Varit så dom senaste 4 åren sedan vi satte in bergvärme. Hade olja o ved innan i 5 år . 4 pers
 
jessica skrev:
södra sverige,  
 
140 kvm + 100kvm  
alla vitvaror och elprylar man kan ha  :D :tv:apparater o dvd i förbannelse och 5 datorer m.m 8000 kwh/år tot på hushåll o värme.. Varit så dom senaste 4 åren sedan vi satte in bergvärme. Hade olja o ved innan i 5 år . 4 pers
Vart i sverge ligger villan o när är det byggt??
Vad hade ni för elförbrukning när ni körde med olja o hur mycket olja gick de då??
 
2an skrev:
Vart i sverge ligger villan o när är det byggt??
Vad hade ni för elförbrukning när ni körde med olja o hur mycket olja gick de då??
som sagt,södra sverige.
byggt -54,olja 2kubik o ved ca 5 kubik .Minns inte vad den låg på i kwh innan,men vi betalade 900:- i kvartalet på hushållsel innan minns jag.Vad kan det bli? 4500?
 
jessica skrev:
som sagt,södra sverige.
byggt -54,olja 2kubik o ved ca 5 kubik .Minns inte vad den låg på i kwh innan,men vi betalade 900:- i kvartalet på hushållsel innan minns jag.Vad kan det bli? 4500?
Grattis verkar ha typ cop 25 på vp´n.. ;D
Eller så har ni fel på elmätaren (troligen).. ;)
För ni har ca 25000 kWh/år för värme & ni verkar ju ha mycket elektronik så er huhållsel bör va en hel del..
En kompis har som ni en massa datorer & tv apparater han har hushållsel på 10000 kWh/år & han kör på olja hela året...
Så jag tvivlar på att ni har 8000 kWh/år..

 
kire skrev:
Siffrorna för de "supersnåla" husen inkluderar allt, dvs. även hushållselen.
OK, men jag liger bra till ändå, jag har ju 60 kwh/ m2 & år, trots att huset är från 69.
tillägsisolerat & bergvärme med hur mycke cop som helst ;)
 
CarMan skrev:
OK, men jag liger bra till ändå, jag har ju 60 kwh/ m2 & år, trots att huset är från 69.
tillägsisolerat & bergvärme med hur mycke cop som helst  ;)
Räknar du med att du förbrukar 13800 kWh/år??
 
jessica skrev:
jag orkar inte ens kommentera det.
Varför inte.. Kan du inte stå för dina siffror..

 
2an skrev:
Grattis verkar ha typ cop 25 på vp´n.. ;D
Eller så har ni fel på elmätaren (troligen).. ;)
För ni har ca 25000 kWh/år för värme & ni verkar ju ha mycket elektronik så er huhållsel bör va en hel del..
En kompis har som ni en massa datorer & tv apparater han har hushållsel på 10000 kWh/år & han kör på olja hela året...
Så jag tvivlar på att ni har 8000 kWh/år..
orkar inte ens kommentera det.
 
jo då,inga problem.Eftersom det är jag som bor här så vet ju jag hur det är. Eftersom du inte tror det så är det ju dina problem.
 
2an skrev:
Räknar du med att du förbrukar 13800 kWh/år??
Jag räknar med att jag inte komer att förbruka mer än 12 000kWh in hushålls el.
huset är på 200 + ett garage på 35 som värms till 15 grader.
i huset har jag mellan 21 & 22 grader
 
CarMan skrev:
Jag räknar med att jag inte komer att förbruka mer än 12 000kWh in hushålls el.
huset är på 200 + ett garage på 35 som värms till 15 grader.
i huset har jag mellan 21 & 22 grader
Då har du ju 51 kWh/m2.. Inte 60 ;)
 
2an skrev:
Då har du ju 51 kWh/m2.. Inte 60 ;)
Jo man jag runda av lite, ser ju lite för skrytsamt ut annars  ;D

Hemligheten är enkel, men många vet inte om knepet.
när man bygge radiatorsystem så dimensionerar man så det behövs 55 gradit vatten när det är den kallaste dagen på åtret, om man istället dimensionerar för 40-40 grader, så komer en värme upmp anläggning att vara MYCKET mer effektiv, kan man sen dimensionera upp pump storleken så man inte behöver nån tillskots el alls, så gör det också en del & sist men inte minst tar man till kolektorslangen regält, detta gör att värmepumpen vår varmare gratisvärme & verkningsgraden höjs.
ett sånt här system gör att man får högra COP än vad tilverkaren anger.
garnnen har ett identiskt hus som mitt & han gör av med 33 000 kWh / år & då eldar han i kaminen ibland också.
(mit hus är tillägsisolerat & har bergvärme, han har direkt el)
 
Hur mycket drar ditt hus om du inte räknar med copen?

30 000kWh?
 
Andreas_Hansson skrev:
Hur mycket drar ditt hus om du inte räknar med copen?

30 000kWh?
har inge uppgifter på det.
det gick åt 26 000 kwh när förra ägaren bode här.
då hade huset direkt el, en kamin & 2 luft/luft värmepumpar av äldremodell.
fasaden är 50% trä & 50% tegel, trä delen var tillägsisolerad.

Nu har jag tillägsisolerat vinden & instalerat bergvärme & ett väl tilltaget radiatorsystem.
jag schuntar ut 47 gradit vatten vid -30 grader = pumpen går aldrig med elpatron.
47 grader är vad pumpen max orkar tilverka, teoretiskt ska den klara 55grader vilket den också gör. men radiatorsystemet kyler ned så pass at det bara orkar till 47 grader. Detta är helt normalt, men folk tänker sällan på det, dom titar i diagramen & tror att dom inte behöver el fören vid xx grader.
ska man bygga nytt eller konvertera så bör man överdimensionera radiatorsystemet, det lönar sig!
 
Ruskar liv i energitråden mitt i sommarhettan. Har just matat in siffrorna i datorn och har nu ett års värden för hushållsel och fjärrvärme:

EL: 5 410kWh --> 6 907 kr(~0,9kr/kWh + 1 868,75kr/år fast kostnad)
Fjärrvärme: 26 896kWh --> 17 125,27 kr (0,35kr/kWh + 7 100kr/år i fast kostnad)

115m2+90m2 källare byggt -58 10cm i väggarna, kutterspån på vinden, tegelfasad, treglas fönster, självdrag (nja...), bor i Södraste Norrland (Gävle)

Finns mer att hämta...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.