Oj oj oj :surprised: :surprised: :surprised:
Jag som tycker att jag har dyr uppvärming.
Jag har 105m2 boyta 22grader, 60m2 biyta 17grader. Jag gör av med 20000 kwh + 10m2 ved.Jag har en gammal kombipanna från tidigt 70 tal.
Den 28 April kommer den nya pannan och ack-tankar. Då hoppas jag att jag kommer ner till ca 5000 kwh/år och ca 15-20m2 ved.
 
Jag håller ca 21-22 grader..Kan säkerligen spara på Kwh om jag går ner till 19-20... Men jag bor inte i ryssland o ska inte behöva frysa när jag är hemma i mitt eget hus.
Pratade med en kompis igår som köpte hus i höstas... Hon hade nog ingen större koll på uppvärmningskostnader... Hon tyckte de va skönt att vintern led på mot sitt slut det var dyrt o värma huset.... Hon har betalat imponerand 6500 kr på 8 månader för fjärrvärme.... AVUNDSJUK
 
Är det den beräknade förbrukningen hon betalat eller den verkliga förbrukningen? Eftersom hon nyss köpt huset så går dom kanske efter förra ägarens förbrukning, det kan skilja ganske mycke om man höjer tempen ett par grader jämnfört med förra ägaren. Förhoppningsvis så stämmer det ju och då är det bara att grattulera till en billig uppvärmning.
 
Verklig förbrukning... Synd man inte kan få fjärrvärme ute i skogen där jag bor.. :p
 
Ja fjärrvärme är väl bra, just nu iallafall. Jag bor i Kristianstad och där är fjärrvärmen ganska ordentligt utbyggd. De flest runt stan kan få det.
Jag kan också få det men jag bestämde mig för att inte koppla in det p.g.a 2 orsaker.
1. Jag kollade med kommunen om det fanns risk för att Allöverken kommer att privatiseras i framtiden. (Allöverken=det stora värmeverket i Kristianstad där all fjärrvärme kommer ifrån.) Jag fick ett svar av dom att det kommer upp på diskution med jämna mellanrum så det vill dom inte garantera, det troliga är att det förr eller senare blir privat sa dom.
Man vet ju att privata företag bara är intresserade av att tjäna en väldig massa pengar, så om/när det blir privat så tror inte jag att det kommer bli så billigt längre.
2. Jag har gratis ved, och kommer alltid att ha gratis ved. Så det blir en ny ved anläggning för min del.
 
160 + 65 m2 varav ca 35 m2 av de 65 är uppvärmt till 22 grader. (gästrum ihopbyggt med garage). För närvarande en förbrukning av ca 25000 kwh totalt, direktel. En luft/luft värmepump som hjälper en del, en kakelugn i vardagsrummet och en kamin i köket. Eldar ca 2 m3 ved/år. Håller på att konvertera till vattenburen golvvärme. Ska in med en acktank, vattenvärmeväxlare på kökskaminen,solfångare samt konvertera värmepumpen till luft/vatten. Så ser planerna ut i alla fall. Tar man förbrukningen och delar den med m2-ytan rakt av så ligger förbrukningen på ca 111 kwh/m2. målet är att komma ner under 100 kwh/m2. Får se hur lång tid det tar.
 
Jag bor oxå i Kristianstad kommun men i en by mellan tollarp o degeberga.. Du kan nog lista ut vilken Håkan... ;)Här finns inte fjärrvärme o inga planer på det heller...
 
Trevligt :D
Om jag inte är helt ute och cyklar så ligger Östra Sönnarslöv mitt emellan Tollarp och Degeberga. Men det kan ju också vara Huaröd eller Everöd.
Nej så långt ut i byggden har nog inte fjärrvärmen kommit. Men var inte ledsen för det, jag tror inte att det blir så lönsammt i framtiden. ;)
 
De förstnämda stämde bra.. ;-) När... Vi ska konvertera från dirketel till vattenburen värme med en ved/pelletspanna nästa sommar.. :)
 
Det gör ni rätt i.Elen är ju inte billig precis och värre blir det väl.
Om 4 veckor kommer min nya vedanläggning, sen skall det bli billigare att värma villan. :) :)
 
Japp.. :D Vad har du beställt för grejor då??
 

Det blev en Vedex 3000 med 2st 750L acc.
 

och vad har ni för energiförbrukning då? det vore roligt med en jämförelse.
 


Jag har 105m2 boyta 22grader, 60m2 biyta 17grader. Jag gör av med 20000 kwh + 10m2 ved.Jag har en gammal kombipanna från tidigt 70 tal.
Den 28 April kommer den nya pannan och ack-tankar. Då hoppas jag att jag kommer ner till ca 5000 kwh/år och ca 15-20m2 ved.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.