Spiralum skrev:
...Vi ville ha ett enkelt och driftsäkert system till en rimlig kostnad. Valet föll på ett luftvärmesystem med ett FTX-aggregat med tillskottsvärmare. Ett FTX-aggregat med hög verkningsgrad som bara jobbar med uteluft och en luftomsättning på 0,7 omsättningar/timme, dvs betydligt mer än vad byggreglerna föreskriver.

Efter installationen i maj förra året så tilläggsisolerade vi också vinden med 400 mm lösull. Varmluftkanaler ligger under denna lösull med egen kanalisolering på 30 mm.
Jag går i samma funderingar: jag vill tilläggsisolera men måste då fixa ventilationen (har också nya 3-glas). Vad fick er att välja FTX före F? Det skiljer ju en hel del pengar mellan alternativen.
 
Om jag gör av med 18kb travad ved.Hur många kWh blir det då? Ungefär..
 
Rätt eller fel. ??? men jag räknar med att 1 m3 vältravad kluven torr ved motsvarar 1000 kwh i energiinnehåll.
Det skiljer mycket i vikt beroende på vilken ved man använder vilket försämrar noggrannheten.
Jag har börjat väga min ved vid varje eldningstillfälle och jag har snart underlag för att kunna jämföra min förbrukning med pelletseldarna som ju också mäter i vikt.
 
Robert Keskitalo skrev:
Rätt eller fel. ??? men jag räknar med att 1 m3 vältravad kluven torr ved motsvarar 1000 kwh i energiinnehåll.
Det skiljer mycket i vikt beroende på vilken ved man använder vilket försämrar noggrannheten.
Jag har börjat väga min ved vid varje eldningstillfälle och jag har snart underlag för att kunna jämföra min förbrukning med pelletseldarna som ju också mäter i vikt.
Kul Väntar med spänning till våren då vi får höra resultatet av vägningen. ;)
Du använder väl brevvåg så att det blir exakt ;D
 
Boussard,
hur många personer är ni? Hur stor förbrukning hade ni innan ni gick över till fjärrvärme?
 
kyticka skrev:
Boussard,
hur många personer är ni? Hur stor förbrukning hade ni innan ni gick över till fjärrvärme?
Vi är två vuxna samt en 2-åring. Vi har bott här i 1,5 år och det är efter fjärrvärmeinstallationen för ett år sedan jag fört mer noggrann statistik. Förbrukad energi idag (värme + hushållsel) 32 306kWh

Men förre ägaren (pensionärspar) har gjort av med 30 000kWh (el-panna), vilket gav en beräknad elkostnad på 30 802 kr !!!

Det senaste årets energikostnad (alltså förbrukat inklusive alla fasta kostnader, inkluderar hyra för FV-anläggningen) är 24 012 kr, alltså 6790kr billigare. Marginaleffekterna blir ju också bättre när energin kostar 35 öre/kWh...
 
Andreas_Hansson skrev:
Om jag gör av med 18kb travad ved.Hur många kWh blir det då? Ungefär..
Björkved räknar dom ger mellan 1100-1500 kW/m3 staplad.. Eller ca 4 m3 ved/ton pellets..

Så för dej skulle det gå ca 4,5 ton pellets/år..
 
Robert Keskitalo skrev:
Rätt eller fel ???
Jag har börjat väga min ved vid varje eldningstillfälle och jag har snart underlag för att kunna jämföra min förbrukning med pelletseldarna som ju också mäter i vikt.
Både och... ;)

1 ton pellets ger ca 4800-5000 kW o det går ca 4 m3 bra björkved på 1 ton pellets..
 
Boussard skrev:
Vi är två vuxna samt en 2-åring. Vi har bott här i 1,5 år och det är efter fjärrvärmeinstallationen för ett år sedan jag fört mer noggrann statistik. Förbrukad energi idag (värme + hushållsel) 32 306kWh

Men förre ägaren (pensionärspar) har gjort av med 30 000kWh (el-panna), vilket gav en beräknad elkostnad på 30 802 kr !!!

Det senaste årets energikostnad (alltså förbrukat  inklusive alla fasta kostnader, inkluderar hyra för FV-anläggningen) är 24 012 kr, alltså 6790kr billigare. Marginaleffekterna blir ju också bättre när energin kostar 35 öre/kWh...
Vi har något större hus (135+80) med 14 cm isolering o självdragsventilation 3 glasfönster sen 1 vecka..
2 vuxna o en 2 åring även här..
Kostnaden för el, pellets o sotning är 12700:-/år.. 8)
 
Postad av: tynnis Postad den: Idag kl 11:00
Kul  Väntar med spänning till våren då vi får höra resultatet av vägningen.  
Du använder väl brevvåg så att det blir exakt  
Jag har ännu inte koll på min årsförbrukning av ved i vikt.
Jag vet att jag gör av med mellan ca 18- 25 m3 travad ved.
Jag vet att jag förbrukar ungefär 50 kg ved (ca18% fukt) / vinterdygn i snitt.
Ibland 30kg ibland 70kg, för det mesta 40 kg.
Verkningsgrad vid gynnsamma förhållanden är 90% på pannan, (uppmätt).
Säkert betydligt sämre vgrad vid eldningens uppstart och slutfas.
Jag har en mycket praktisk balansvåg (skjutvikt) för att väga veden. :)
 
Björkved räknar dom ger mellan 1100-1500 kW/m3 staplad.. Eller ca 4 m3 ved/ton pellets..
Finns det någon länk till din källa?
 
2an skrev:
Vi har något större hus (135+80) med 14 cm isolering o självdragsventilation 3 glasfönster sen 1 vecka..
2 vuxna o en 2 åring även här..
Kostnaden för el, pellets o sotning är 12700:-/år.. 8)
Bara att gratulera! Vi är alla olika, jag betalar gärna för bekvämligheten; om skiten pajar på juldagen kommer energibolaget och fixa't!

Har du pellets i förråd eller i källaren?
 
1 m3 eldningsolja 1 (Eo1) eller dieselolja 10 000 kWh
1 m3 björkved 2 500 kWh
1 m3 tallved 2 100 kWh
1 ton pellets/briketter 11% fukthalt 4 700 kWh
1 kg anrikat uran 880 000 kWh

 
knatte skrev:
1 m3 eldningsolja 1 (Eo1) eller dieselolja  10 000 kWh
1 m3  björkved 2 500 kWh
1 m3  tallved 2 100 kWh
1 ton pellets/briketter 11% fukthalt 4 700 kWh
1 kg  anrikat uran  880 000 kWh
'

Mera kärnkraft !
 
Boussard skrev:
Bara att gratulera! Vi är alla olika, jag betalar gärna för bekvämligheten; om skiten pajar på juldagen kommer energibolaget och fixa't!

Har du pellets i förråd eller i källaren?
Kör med bulkförråd i källaren..
Har inte haft driftsstopp sen jag byte panna/brännare i början på dec.. Men om de blir det så går bara elpatronen in så man inte behöver frysa.. ;)

Jag har då bra betalt för jobbet (bekvämligheten 2-2,5 tim/år) ca 5000:-/tim.. ;) ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.