Berit skrev:
Ventilationen avslagen utom när vi har gäster
Nog för att ventilationsbehovet ökar med fler i huset, men varför ha ventilationen helt avstängd när ni är där själva? Fukt produceras (matlagning, dusch etc) och luftomsättingen behövs för husets och er egen hälsa.
 
tja!
bor i norrbotten norr om Luleå. En o en halvplans Älvsbyhus med "stor" ekonomidel. 100 m2 nere, ca 65 uppe och i ekdelen 36m2 garage + hall+ rum. Elpanna + elvvberedare. årsförbrukning mellan 41 och 43 tusen kWh! av detta har senaste året med en förbrukning på 41214 kWh varit 18950 kWh till elpannan och cirka 3000kWh till vvb'n samt ett elelement som håller 15 grader i rummet i ekdelen. så resterande del till hushållsström!!?? och totala förbrukningen har legat där varje år sedan 1989. så man undrar ju vars resten tar vägen även om jag räknar på belysning, frysar, motorvärmare med timer, mm så "fattas" det ändå....
jag har monterat en elmätare på elpannan för att hålla lite koll på uppvärmningskostnaden, kan vara bra att känna till i framtiden. vi planerar att installera en vedpanna med acktank i fristående garage med kulvert in till huset. det hade ju varit bra om vi kunnat minska "hushållselen" åxå. skulle int va så dumt med en elmätare på varenda gruppsäkring i centralen för att se vars någers elen fariväg!
 
Hej!
Bor 4 mil norr om Umeå... 2 vuxna o 1 liten (2år)
Huset 1 1/2 plans på 135 kvm + källare 80 kvm =215 kvm.. ca 21° uppe o 19° i källaren..
Förbrukade i fjol 6,7 ton pellets o 3875 kw el.. ;D
Har nu installerat nytt i pannrumet (panna, brännare, acktank mm) Ser lovande ut.. Har förbrukat 3 ton pellets from 1/12 -04 - 23/3-05.. ;D
Sen så fick jag ny elmätare i feb o de ser då inte ut att gå mer el nu.. Snarare mindre... ;D Från 1/1 till i dag har de gått 10,3 kw/dyngn i snitt.. ;D
Får nya 3 glas fönster v 17..(Tiivi)
 
2an skrev:
Hej!
Bor 4 mil norr om Umeå... 2 vuxna o 1 liten (2år)
Huset 1 1/2 plans på 135 kvm + källare 80 kvm =215 kvm.. ca 21° uppe o 19° i källaren..
Förbrukade i fjol 6,7 ton pellets o 3875 kw el.. ;D
Har nu installerat nytt i pannrumet (panna, brännare, acktank mm) Ser lovande ut.. Har förbrukat 3 ton pellets from 1/12 -04 - 23/3-05.. ;D
Sen så fick jag ny elmätare i feb o de ser då inte ut att gå mer el nu.. Snarare mindre... ;D Från 1/1 till i dag har de gått 10,3 kw/dyngn i snitt.. ;D
Får nya 3 glas fönster v 17..(Tiivi)
Pelletsförbrukningen verkar då stämma med 6 ton/år
men elförbrukningen på 3900kw :surprised:
Ni måste jobba på dagarna och sova när ni kommer
hem ;D Normal elförbrukning brukar ligga på 6-8000kw
Men ni kanske inte har dator , extra frysar mm ::)
Grattis iallafall för lite förbrukning ;)
 
Jag bor i sörmland & har en hus på 230m2 varav 200m2 värms till 21 grader & 30m2 värms till15 grader
Huset är byggd 69 & har tilllägsisolerats.

har på de senaste 6 månaderna (okt-mars) förbrukat 7 000kWh
värmepumpen har förbrukat 4 000kWh & hushålselen står för 3 000kWh

Läng leve bergvärmen ;D
 
97 kvm utanför Gävle byggt 1982

18000 kWh totalt/
 
Postad av: cicero Postad den: Idag kl 17:39
97 kvm utanför Gävle byggt 1982

18000 kWh totalt/
Direktel?
 
Till Robert Keskitalo

Vattenburen el.

mvh M T Cicero
 
Mickew skrev:
Pelletsförbrukningen verkar då stämma med 6 ton/år
men elförbrukningen på 3900kw :surprised:
Ni måste jobba på dagarna och sova när ni kommer
hem  ;D Normal elförbrukning brukar ligga på 6-8000kw
Men ni kanske inte har dator , extra frysar mm  ::)
Grattis iallafall för lite förbrukning  ;)
Jag är hemma med dottern nu..
Har både bärbar o stationär dator som går hela dagarna... Tv o hemmabio mm.. Ingen extra frys men ny kyl o frys dec -03..
Torktumlarn ä trasig nu :'(
Hade tidigare i lägenheten 3300 kw/år o de enda som till kommit är tvättmaskinen.. ;D
 
Uppdatering av mina siffror

21402 kW för tiden 7 febr 04 - 23 febr 05

den lägre (jämfört året innan) förbrukningen kan ha att göra med att vi varit på semester några riktigt kalla veckor och att jag då hade vridit ner eg för mycket
 
Förutsättningar.
Hus från -43, boyta 234 m3 + 3 element i källaren.
Isolering dålig (70 mm plankväggar, luftspalt och tretex, 20 cm spån på vinden), självdragsventilation. Bor i Sörmland.
Hushållsel ca 7500 kW (stor familj, dm o tvättm går minst en gång om dan).

Innan vp hade vi olja, 4-4,5 m3 om året i värme och vv.

Sedan okt. 01 vp Thermia villa classic 75, räknade ut förbrukning i dag, ligger på snitt 12 500/år värme o vv.

Innan vp 4 m3 olja/8500 med dagens pris = 34 000:-.

Vp 12 500 kW/år a 1kr = 12 500:-.
Måste nog påstå att jag är nöjd.

Eldar också 7-8 m3 ved i braskaminen, är dock lite svårt att sprida värmen i ett så här stort hus. Vedkostnaden är lite svår att beräkna, brukar hamna mellan "byte av tjänster" och upp till 2000/ år.

/ Kai




 
kai_robert skrev:
Förutsättningar.
Hus från -43, boyta 234 m3 + 3 element i källaren.
Isolering dålig (70 mm plankväggar, luftspalt och tretex, 20 cm spån på vinden), självdragsventilation. Bor i Sörmland.
Hushållsel ca 7500 kW (stor familj, dm o tvättm går minst en gång om dan).

Innan vp hade vi olja, 4-4,5 m3 om året i värme och vv.

Sedan okt. 01 vp Thermia villa classic 75, räknade ut förbrukning i dag, ligger på snitt 12 500/år värme o vv.

Innan vp 4 m3 olja/8500 med dagens pris = 34 000:-.

Vp 12 500 kW/år a 1kr = 12 500:-.
Måste nog påstå att jag är nöjd.

Eldar också 7-8 m3 ved i braskaminen, är dock lite svårt att sprida värmen i ett så här stort hus. Vedkostnaden är lite svår att beräkna, brukar hamna mellan "byte av tjänster" och upp till 2000/ år.

/ Kai
Då står veden för 9000 kW..
Så totalt har du ca 21-22 000kW/år i förbrukning.. ;)
 
2an skrev:
Då står veden för 9000 kW..
Så totalt har du ca 21-22 000kW/år i förbrukning.. ;)
Blir det verkligen så mycket kW av 7-8 m3 vedhög avtippad från traktorsläp? Högen blir betydligt mindre när jag staplar den i källaren.
Finns det någon omräkning från "lös-m3" till staplad?

Vi har även mycket varmare inne sen vi installerade braskamin. Den täcker som sagt inte hela huset men väl de viktigaste delarna, kök, matrum o vardagsrum.
Har även i år satt en fläkt som trycker ut värmen i trapphuset som sen stiger till ovanvåningen, funkar riktigt bra faktist.

/ Kai
 
kai_robert skrev:
Blir det verkligen så mycket kW av 7-8 m3 vedhög avtippad från traktorsläp? Högen blir betydligt mindre när jag staplar den i källaren.
Finns det någon omräkning från "lös-m3" till staplad?

Vi har även mycket varmare inne sen vi installerade braskamin. Den täcker som sagt inte hela huset men väl de viktigaste delarna, kök, matrum o vardagsrum.
Har även i år satt en fläkt som trycker ut värmen i trapphuset som sen stiger till ovanvåningen, funkar riktigt bra faktist.

/ Kai
Då kan du räkna med att veden ger 5000 kW..
 
kire skrev:
"Den genomsnittliga energianvändningen i småhus byggda 1996-2001 i Sverige uppgick år 2002 till 129 kWh/m2 och år enligt Statistiska Centralbyrån.


Den totala mängden köpt energi per år för s.k. "supersnåla hus" ligger mellan 60 och 120 kWh/m2 och år.



Då ligger jag bra till med mina 30 kWh/m2 & år (köpt el)
huset förbrukar nog 120-140 kWh/m2 & år

Jag prater vatten & värme, ska man räkna in hushåls elen hamnar jag gisningsvis på 60kWh/m2 & år för köppt el
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.