Vad jag vet nu så hamnar vi på cirka 5300-5800kWh/år men sen ska ju tilläggas att det spelar stor roll vilka vanor man har på ANDRA maskiner än vitvaror.

En stationär dator drar en hel del t:ex, så även en gammaldags TV, dessa apparater låter många stå på i timvis på kvällarna/dagarna.

Då har vi ändå kört med elpatron som spets i somras till solfångarna å där gick det 124.3kWh(har elmätare på den ;D ) innan jag stängde av den å startade pannan istället.
 
Nybyggt LB-hus 123kvm VB-GV med FVP IVT 490.
Bara 20grader inne, inget badkar, två vuxna.

14000-15000 kWh/år, allt som allt.
 
Robert_Keskitalo skrev:
Vad hade du för förbrukning före vp? Det låter ju som en grym besparing med tanke på vilken verkningsgrad man kan förvänta sig av vp.
Jag köpte huset och konverterade rel. omgående till värmepump men de "siffror" jag har är att jag körde november-april första året på elpanna och omräknat till årsförbr. låg jag på 48000 kwh. Den till oljepanna modifierade kokspannan(Götaverken 1952:a) som stod i huset och tuffade hade ett år tagit 7,5 kbm olja. Gissar att det var en kall vinter + en verkningsgrad på 60-65 %.

MVH / LOB
 
Gammalt torp ca 80m2, kökspanna och acktank, ca 15m3 ved, och ca 5000kwh el. har ny el vvb, ca 1-2 kwh/dugn. men nu är den kopplad till ackumulatortanken = gratis vv när jag eldar ;)

alså ca 10-15 kwh/ dyngn.
 
Hej på er!

Jag lockas av att ta upp den här tråden igen. Tycker det är intressant att läsa vad ni har för energiförbrukning!

Men vore det inte intressantare att diskutera den faktiska kostnaden i kronor (& ören).

Ved har ju sitt pris, olja sitt, fjärrvärme sitt etc etc.

Själv går jag mot att på mitt första år i huset, som är uppvärmt via fjärrvärme & har en boyta på ca 140 kvm, förbruka ca 25000 kWh (värme & VV) + ca 5000 kWh hushållsel.

Nu är det så att jag betalar ungefär 0,62 kr/kWh :) medan jag för elen betala det dubbla, ca 1,32 kr/kWh >:(

Priserna är inkl alla tänkbara avgifter, serviceavtal, momser & skatter! (Fakturabeloppet/förbrukning)

Detta betyder att jag betala ca 15500 kr för uppvärmning & VV samt ca 6500 kr för elen.

Kostnaden för färskvatten har jag inte räknat med, men det ligger på i runda slängar 3 kkr/år.

Jag kan oxå tillägga att huset ligger nära rivieran, alltså i Malmö.
 
Ja .. Jag lär komma med mera uppgifter sen.
Men räknar med att min värme kostad ska stanna på ca 3000kr detta år .. 15 kubik stock .. 2400 kr sen 500 kr i hyra för kap o klyv.. sen några kronor för elen som de drar den dagen jag kör veden.
Hushålls elen .. ca 13-20 kwh / dyng beroende på hur mycke tanten får tvätta. Vid ved eldning.

Ska dock tillägga att jag just nu kör elpatron eftersom min vedpanna inte kommit än. ligger på ett snitt just nu 94 kwh/dyng värme och hushållsel.
Men om nån vecka åker vedpannan in.
 
Det är intressant att jämföra energiförbrukningen, men om man ska jämföra vad det kostar så blir ännu mer intressant.

Så här ser det ut för mig på schlätta(halvblåsigt till i östergötland).
1,5plan 170m2 oisolerad platta och varmt och gott i garaget(vedpanna + ack)
Eftersom jag är inne på mitt första år så är vedförbrukningen tillhöftad.

Uppvärmning:
Ved 30kbm stjälpt gran&fur 4500kr
Sotning 300+någonting*3 ~1000kr
Åter/nyinvesteringskostnad(ingenting jag går och tänker på så jag höftade till den, den här pucken kan nog variera otroligt beroende på vilken standard man vill ha och hur mycket man gör själv..

Följande siffra enligt principen - ett skott från höften har större chans att pricka haren än inget alls, men stämmer
nog hyfsat för mig iaf med lite ränta inbakat och utan stora och elaka förtidshaverier.
Uppvärmningsanläggning: åter + nyanskaffningskostnad 5000kr

Totalt VV+uppvärmning 10500kr
Hushållsel 8000*1 8000kr
Sammanlagt: 18500kr


 
Det här tycks ju vara favorit i repris på tråden "Elmätarmannen". :)

Så här har vi det:
1 3/4 planshus, 85 kvm bottenyta, 148 boyta. Timmerhus med ekofiberisolering. Uppvärmning med bergvärme. 22,4 grader inomhus.

Årlig förbrukning hushållsel + uppvärmning 11400 kwh.
 
Vi hade en elförbrukning på ca 11000 kwh i vårt förra hus som var ett älvsbyhus (parhus) på 122 kvm plus ett förråd på 12 kvm med direktel. Det var byggt 1994
 
Postad av: Evangeline Postad den: Idag kl 19:37
Vi hade en elförbrukning på ca 11000 kwh i vårt förra hus som var ett älvsbyhus (parhus) på 122 kvm plus ett förråd på 12 kvm med direktel. Det var byggt 1994
Var i sverige, norra/södra?
Vad hade ni för vanor? hur många var ni i hushållet? Hade ni någon typ av återvinning av värmen i frånluften?
Jag tycker att det låter som en väldigt bra och låg förbrukning.
 
Hej
Vi har ett "Vipan" ifrån LB-hus på 133kvm plus fristående förråd på 10kvm med en innetempratur på 20 gr respektive 12gr. Gör av med ca 3-4kb ved för myseldning och 13 000kw/h. Panna IVT 490. Huset byggt 2003.
Jag är rätt nöjd med dessa siffror
 
Postad av: Eldaren Postad den: Idag kl 20:19
Hej
Vi har ett "Vipan" ifrån LB-hus på 133kvm plus fristående förråd på 10kvm med en innetempratur på 20 gr respektive 12gr. Gör av med ca 3-4kb ved för myseldning och 13 000kw/h. Panna IVT 490. Huset byggt 2003.
Jag är rätt nöjd med dessa siffror
Är IVT 490 en värmepump?

Om det är en ren elpanna blir jag imponerad över den låga förbrukningen, samtidigt som jag blir orolig över min egen höga förbrukning.( jag kanske skulle ta och beställa den där termograferingen iallafall, även om jag nog inte vill veta vad den eventuellt skulle kunna visa :p)

Presenterar ni glädjesiffror? :)
 
220 kvm uppvärmd yta + 15 kvm "snickarbod" samt 15 kvm i stallet. Suteräng byggt 1980. Västra Götaland. Värme återvinning i ventilationen, läcker som ett såll. Inte bra, jag vet...matos i sovrum osv...

Förbrukar 20 m3 blandved till Euronompannan som skall ut i år och in med nya fräscha krafter. Eldar från Sept. till Mars -April. Stöttar med patron, behövs tyvärr alldeles för mycket...$$$!
El förbrukning ca 18.000 kWh.

Har stall som har uppvärmd sadelkammare ca 15 kvm, samt 12x36W lysrör som gärna lyser ett antal timmar per dag vintertid!

Har nu bytt till lågenergilampor nästan överallt, slängt ut gamla frysen.etc.. Planerar pannbytet samt solfångare för varmvatten. Många bäckar små....Målet är <10000 kWh.

Vi är 2 vuxna, 1 barn, 3 hundar, 1 katt, 2 hästar och några dammråttor.
 
Jag är helt nöjd med vår förbrukning. 14500 kWh första året för ett LB-Hus Svalan på Mälaröarna. Ingen vedeldning än (sotaren kommer på tisdag, sen ska det j--lar i det eldas :) ). Två personer och ca 21 grader i snitt. Har Nibe Fighter 410. Även ett mindre (2 kvm) uppvärmt pumphus.

/Sword
 
Läge: kronobergslän, Byggår: 1960, 1 1/2 plan ca 110 m2 + oinredd källare. Inga övriga uppvärmda utrymme. Tegel på plankvägg, nästan oisolerat i väggarna. 25 cm isolering på vind, gamla 2-glasfönster. 2 vuxna, 1 barn.

Före 2002: 2,5 m3 olja + 10 000 kwh el-panna.
Med dagens priser ca: 2,5 * 8 000 + 10 000 = 30 000 kr :surprised:

Efter 2002 Med ny vedpanna och ack: ca 10 m3 löv och 10 m3 barr och 10 000 kwh el. Fördelning på elen ca 6000 kwh hushållsel och 4000 kwh elpatron och seriekopplad el vvb.

Kostnad: (180 kr/m3 löv*10 m3) + (150 kr/m3 barr*10 m3) + (1 kr/kwh*10 000) = 13 300 kr ;D

Payback på pannan 3-4 år, bortsett från arbetet med ved och pannistallation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.