Jag har börjat köpa på mig material (2 nya ackar än så länge). Studerar febrilt vilken panna jag skall välja (ved). På listan över kandidater har jag ex. Baxi solo innova 30kW, Calmar V33 samt CTC V35. Listan växer hela tiden, vilket inte gör det lättare. Grannen har Baxi´n och det är inte utan att man blir impad... :surprised: Jag kommer nog ha 3x500 l i ackarna, passar i pannrummet. Solfångare till tappvarmvatten står också på listan.

Har någon något som kan hjälpa mig på traven i pannvalet, är detta mycket välkommet. ;D
 
Kommer ni alltid att elda med ved? Kolla annars på baxis bonus 30 kommplet med pellet/oljelucka. Samma vedeldningsfunktion som inovan men med möjlighet till pelletseldning. Verkningsgrad ved 86,7% med gran 88,7% björk, pellets 89,5%.
 
Mannehund skrev:
Jag har börjat köpa på mig material (2 nya ackar än så länge). Studerar febrilt vilken panna jag skall välja (ved).  På listan över kandidater har jag ex. Baxi solo innova 30kW, Calmar V33 samt CTC V35. Listan växer hela tiden, vilket inte gör det lättare. Grannen har Baxi´n och det är inte utan att man blir impad... :surprised:  Jag kommer nog ha 3x500 l i ackarna, passar i pannrummet. Solfångare till tappvarmvatten står också på listan.

Har någon något som kan hjälpa mig på traven i pannvalet, är detta mycket välkommet. ;D
Har du kollat in testen på Råd o Rön, där har Baxi/Calmar lika bra verkningsgrad.
Tänk lite framåt, köp möjlighet till pellets, dvs. Calmar med extra lucka i sidan. eller annat....
Köp till solslinga/tappvarmvattenslingor i teknik acc-en så är du inte låst.
Mera funderingar hör av dig !
(har själv Calmar V65+pelletslucka med 3x1000l acc.)
//Hans
 
Pannsnack i all ära , men vad har ni för energiförbrukning då? Det vore kul med en jämförelse.
 
För att återgå till förbrukningen ;)

*I förra huset (flyttade 2002), En och en halv plan+källare 75kvm, byggt 1955, timmer+ 100mm isolering. Värmde med oljeburen el :-/ samt golvvärme i källare, bad+hall 16+10kvm. Total elförbrukning var ca 13000kWh.

* I huset som vi hyr ut till svärfar, En och en halv plan+källare 100kvm, byggt 1940. Oljepanna som just nu slukar ca 2 m3 olja, men han har det ganska svalt. ca 3 m3 vid "normal" värmekomfort. kikar på pelletsbrännare till den pannan.

8)
 
ca 140 kvm men en stor del av huset är öppet ända upp till nok, 85 cm isollering i taket, 2 pers, frånluftvermepump (nibe ) inget extra förutom normal vitvaror. bubbelbad som inte används sä där jätte ofta.. vatten buren golv värme i hela huset.
Men jag letar efter boven i detta för jag har ca 25.000 - 30.000 / År.. jag tycker det är mycket men jag vet inte vem som är boven.. än,,, relativt nytt hus också ska jag säga.. men.. ´är det inte lite mycket??
 
Men jag letar efter boven i detta för jag har ca 25.000 - 30.000 / År.. jag tycker det är mycket men jag vet inte vem som är boven.. än,,, relativt nytt hus också ska jag säga.. men.. ´är det inte lite mycket??
Är det mycket?

Påminner mycket om mina jämförelser.
Både när det gäller förbrukning och huskonstruktion, storleken skiljer lite, men det kanske är marginellt? (jag har ioförsig två huskroppar uppvärmda)
Förbrukningen är i stort sett samma i kwh räknat.

Jag tror jag förlorar mycket energi i min självdragsventilation.

Jag har läst någonstans att golvvärmevärmda hus (som inte är grönjävligt isolerade neråt ) skulle dra ca 30 % mer energi än dito hus med radiatorer (tror det var en artikel i vvs forum).
Det kanske är där du har din (och min) bov?
 
Vi köpte ett 1-plans hus för ett års sedan. Ett LB-hus på 108 kvadrat med dålig isolering. I ytterväggar ca 100 mm isolering, på vind ca 150 mm kutterspån. Relativt nya treglasfönster. Vattenburen elvärme med vanliga radiatorer utom i badrummet där det var/är elgolvvärme.
Huset hade självdragsventilation.

Förra ägarens förbrukning låg på 22 500 kWh/år och deras familj bestod av 2 vuxna och ett barn och vår familj har samma sammansättning.

Elpannan var gammal och hade ett dåligt fungerande reglersystem. Vi beslutade att byta värmesystem och förbättra ventilationen, dels för att spara energi och för få ett bättre inomhusklimat.

Vi ville ha ett enkelt och driftsäkert system till en rimlig kostnad. Valet föll på ett luftvärmesystem med ett FTX-aggregat med tillskottsvärmare. Ett FTX-aggregat med hög verkningsgrad som bara jobbar med uteluft och en luftomsättning på 0,7 omsättningar/timme, dvs betydligt mer än vad byggreglerna föreskriver.

Efter installationen i maj förra året så tilläggsisolerade vi också vinden med 400 mm lösull. Varmluftkanaler ligger under denna lösull med egen kanalisolering på 30 mm.

Nu har ett år gått sedan vi köpte huset och vi har idag fått ner förbrukningen till 17 500 kWh och vi har mycket bättre ventilation och jämn värme. Vi har valt att ha 22 grader i alla rum, dygnet runt, och systemet håller denna temperatur på pricken.
 
Vi har ett enplanshus, 130 M2 tot, före installation av kamin var årsförbrukningen ~20000 kWh. efter inst av kamin är den ~12500 kWh och det badas och duschas varje dag. Dessutom är det gôtt att glida omkring i Tskirt och fillingar i 23-24-gradig värme.
Köper färdig ved för ca 2000 Kr/år
Plats Göteborg
 
1plan med källare och garage i Västerbotten.
112+112+46=270kvm
7697 (El 7000kwh)+ 9000(Pellets 6ton) = 16 697kr/år
Kommer ev. bli något mindre el och mer pellets...då jag nu kör garaget på pelletsvärmen....så det är lite beräknad förbrukning.

Gillar denna bild....
el.jpg
 
110 Bo & 110 Källare. Byggt -37 tillägsisolerade väggar i sovrummen (3 st), 15 cm isolering på vinden. ELpanna.

Boyta 19 grader.
Källare ca 15 grader.

2 vuxna, 1 barn på 4 månader.

Slukar med Hushålls el, vatten, värme.
30.000Kwh. Varav jag uppskattar att 24.000 är värme & vatten.

så det finns en hel del sätt att få ner förbrukningen på.
 
1 1/2 plan boyta 100m2 + hel källare , byggt 1912 ,
väggar omklädda och tilläggsisol. gamla 2-glasfönster,
självdrag , vind ej tilläggsisol.
Hushållsel ca. 6000kw
Vedeldning med förugn+gammal ctc265b+1500l. acktank
ca. 22-25m3 ved = ca.4500kr för varmvatten och värme.
Källaren utan element , har dusch och tvättstuga värms av förugnen .

sae
 
Bodde för i ett 1 1/2 plans hus 90m2 + garage 40m2
Vedanläggning + 30 m kulvert till huset.

Årsförbrukning:
Ved: ca: 20m3
EL: 6000kWh
på 2 personer (bor i Uppland)

Skall bygga nytt i vår (lösvirke+platta+ golvärme)
hus 168m2 + garage 30m2.
Funderar på frånluftsvärmepump samt en kakelugn :p
Kan någon säga bu eller bää ??? ???
 
bjojoh skrev:
ca 140 kvm men en stor del av huset är öppet ända upp till nok, 85 cm isollering i taket,  2 pers, frånluftvermepump (nibe ) inget extra förutom normal vitvaror. bubbelbad som inte används sä där jätte ofta.. vatten buren golv värme i hela huset.
Men jag letar efter boven i detta för jag har ca 25.000 - 30.000 / År.. jag tycker det är mycket men jag vet inte vem som är boven.. än,,, relativt nytt hus också ska jag säga.. men.. ´är det inte lite mycket??
Vi har precis byggt färdigt vårat hus(Blekinge) och har oxå en Nibe(360p). Boytan är på 158kvm varav 75kvm är öppet till nok och många stora fönster. 300mm i golv, 250mm i väggar och 500mm i tak. Vi har förbrukat 11200 under perioden 040801-050301, alltså 7 mån. Dock är ju detta den kalla perioden. Enligt beräkningarna ska jag ligga på 14000, men detta tror jag är en dröm i mitt fall. Jag börjar också tro att jag har en bov någonstans......
 
Lite för sent kanske...men de flesta här skriver inte var i detta avlånga land ni befinner er. Kanske inte gör så stor skillnad.

Vårt hus blev klart för exakt ett år sedan. Vi har inte bott här på heltid hela året, så siffrorna kan vara lite missvisande

215 kvm nybygge, 1.5 plans
2 personer
Ventilationen avslagen utom när vi har gäster
Bergvärme (IVT C7 HT), golvvärme bv radiatorer öv
Stenungsund (Göteborgsområdet)
Bastu används i genomsnitt en gång/vecka
Täljstenskamin
Årsförbrukning ca 11000 kwh.

Berit
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.