Robert Keskitalo skrev:
Finns det någon länk till din källa?
Läste detta på skogsägarnas hemsida i våras..
 
Ny värmningssäsong har startat. Ni har väl nollat era mätningar?


 
knatte skrev:
1 m3 eldningsolja 1 (Eo1) eller dieselolja  10 000 kWh
1 m3  björkved 2 500 kWh
1 m3  tallved 2 100 kWh
1 ton pellets/briketter 11% fukthalt 4 700 kWh
1 kg  anrikat uran  880 000 kWh
Synd att uranet inte fungerar i kakelugnen ;D
 
Myckling skrev:
Synd att uranet inte fungerar i kakelugnen ;D

Har du prövat ??? 8)
 
CarMan skrev:
Jag räknar med att jag inte komer att förbruka mer än 12 000kWh in hushålls el.
huset är på 200 + ett garage på 35 som värms till 15 grader.
i huset har jag mellan 21 & 22 grader
ett år har gått & jag har förbrukat 10 800 kWh inklusive hushåls el !
(gisar på att fördelningen är 5 200 för värme/varmvatten & 5 600 för hushåls el)
i denna beräkning ingår min crikulationspump för radiatorerna som hushåls el.
 
Jag tycker att du har en mycket bra och låg energiförbrukning. (ärligt).
 
Jag har ett hus ifrån 75 på 130+160+40(garage)=330m2 där jag har 22 grader uppe och 20 i källaren och 15 i garaget och har förbrukat 6886
kw/h på ett år och ca 40m3 (Kastat) med skog i en gammal eryl dubbel panna från -75 har huset i Dalarna.Hoppas att det går mindre ved med nya v33an.
 
Gratulerar CarMan,
Om ett par veckor kommer mina siffror som troligen blir något liknande för VP:n (5300). Men vintern var mild, räknar jag om till normalår drar nog pumpen knappt 6000 kWh
 
Andreas_Hansson skrev:
Om jag gör av med 18kb travad ved.Hur många kWh blir det då? Ungefär..
Inte ens på ett ungefär är det lätt att svara rätt.

Men svaret blir mycket exaktare om du vet vad din ved väger. Kan du säga hur mycket fukt veden innehåller ökar noggrannheten ytterligare.
Om du även kan presentera systemverkningsgraden vid förbränningen av veden kan någon kanske ge ett någotsånär rättvisande svar på din fråga.

Många faktorer spelar in på energiförbrukningen. :-/


 
Ja då blir det ju inte lätt. Mest skit ved.. Gran o tall. I år nästan bara björk :)
 
Vi har en total förbrukning på 17 000 kw/h på 170 kvadrat bostadsyta. Uppvärmning med direktel via takvärme, samt en kakelugn som vi försöker elda två brasor/ dygn när det är ca -3 och kallare. Dessutom har vi stora fönsterpartier mot väster.

Elmätarkillen måste komma tillbaks och kontrollmäta för han trodde att han sett fel eftersom värdena inte alls stämde med hans riktvärden! :D

Då två personer, nu tre personer i familjen.
 
Gratulerar!
Till både och :)
Själv tycker jag nog att detta måste gå till historien (nu skakar väl ”di gamle” på huvet) som den envisaste vintern på länge (snöfall idag igen i Roslagen).

Jag har inte hunnit summera uppvärmningssäsongen 05-06 ännu.
Jag har hållit lite koll. Sammanfattning kommer senare.
Hur har det gått för Er andra denna vinter?
Denna långa och kalla vinter har det väl gått åt mer energi till värme än brukligt?



 
Vi har direktel.. Bor i ett hus på 132 kvm uppvärmd boyta.. 60 kvm kallvind..
Håll i er nu.... denna vintern.... 28 000 Kwh.. + 10 kubik ved... Vi har bestämt oss för att lägga in vattenburen värme nästa sommar ( måste ju spara först de kostar ju ett par slantar.. ) med en Ved/pelletspanna..
 
Stefan_h skrev:
Vi har direktel.. Bor i ett hus på 132 kvm uppvärmd boyta.. 60 kvm kallvind..
Håll i er nu.... denna vintern.... 28 000 Kwh.. +  10 kubik ved... Vi har bestämt oss för att lägga in vattenburen värme nästa sommar ( måste ju spara först de kostar ju ett par slantar.. ) med en Ved/pelletspanna..
:surprised:Hög förbrukning :surprised:
Det ger 212 kwh/m2 uppvärmd yta, utan veden, (och detta är inte för hela året utan bara för vintern?) och 287 kwh/m2 med veden om man räknar med att 1 m3 ved, rätt använd, kan motsvara 1000 kwh.  
Jag har för mig att jag ligger på ca 140 kwh/m2.

Har ni ovanligt varmt inne och/eller dåligt isolerat?
 
Detta är bara uppvärmningen sen i sep då de första elementen kom igång..
Det är tillägsisolerat i väggarna men på vinden ligger de bara ca 2-3 dm spån i bjälklaget.. Tanken är att de ska isoleras där i sommer eller till hösten beroende på vad som hinns med... Den totala elförbrukningen ligger på ca 40 000 Kwh per år...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.