14 461 läst · 74 svar
14k läst
74 svar
Energiabonnemang, någon som testat?
Jag tror att lyckas övertala banken om att få låna på huset är det bästa. Problemet med erbjudandet från det här företaget är ju att man måste ta med solceller och batteri. Solceller kräver ett bra tak så de kan sitta kvar länge om det ska löna sig att installera. Men du får ju ingen nytta av solcellerna själv utan bara lite el till hushållet.Kim80 skrev:
Om du lånar upp pengarna billigt på bolånet och har ränteavdrag och endast investerar i ny bergvärmepump så blir nog det ganska billigt. Företaget lär ju ta betalt så de går med vinst även om ett nytt hål behöver borras. Med lite tur behövs det ju inte så mycket jobb att kunna återanvända det gamla hålet...
Så då är de flesta larmåterförsäljare oseriösa enligt dig? De flesta stora har varit och är återkommande i vårt grannskap och knackar dörr för att sälja, varje år.O skrev:
Regel 1A: Om man blir uppsökt av en försäljare per telefon, vid dörren eller via e-post mm., köper man inte.
---
Det absolut värsta är när dörrknackare vill sälja larm. Det finns nog ingen situation överhuvud taget när man skall köpa larm eller säkerhetsutrustning av en dörrknackare. Man skall inte svara på en enda fråga. Det kan mycket väl vara någon med onda avsikter som kartlägger var det finns och inte finns larm.
Om det kommer en larmsäljare brukar jag fråga vilken firma de kommer från. För att kunna svara "Tack, då vet jag att jag aldrig skall köpa av er firma" Om de vill veta orsak: det är oseriöst att sälja larm via dörrknackning. Och jag köper inte larm av oseriösa firmor. Det vet seriösa firmor.
Jo du har nog rätt i det. Men vet inte om det är så billigt, 4,22% effektiv ränta har vi just nu på vårt rörliga bolån (SBAB).S sjoelund skrev:Jag tror att lyckas övertala banken om att få låna på huset är det bästa. Problemet med erbjudandet från det här företaget är ju att man måste ta med solceller och batteri. Solceller kräver ett bra tak så de kan sitta kvar länge om det ska löna sig att installera. Men du får ju ingen nytta av solcellerna själv utan bara lite el till hushållet.
Om du lånar upp pengarna billigt på bolånet och har ränteavdrag och endast investerar i ny bergvärmepump så blir nog det ganska billigt. Företaget lär ju ta betalt så de går med vinst även om ett nytt hål behöver borras. Med lite tur behövs det ju inte så mycket jobb att kunna återanvända det gamla hålet...
Jag har lite mindre, men bolån är billigt jämfört med mycket annat. Du får ränteavdrag på kostnaden.Kim80 skrev:
Med annuitetslån 4% utan ränteavdrag har du en månadskostnad på 1110 kr vid 150 000 kr lån avbetalat på 15 år. Med rak amortering 1330 kr/månad vid start (och lägre mot slutet; lägre totalkostnad).
Glassbilen rör sig emellanåt i våra kvarter, knackar visserligen inte dörr men är väl så nära man kan komma till det. Oseriös?B Bombus pratorum skrev:
Oseriös är ett starkt ord för aggressiv marknadsföring, tycker jag.
Köper min glass billigare i affären och tackar nej till dörrknackare med endast två ord: nej tack, funkar varje gång.
Ska kolla med banken om det inte går att få ner räntan lite, har ganska lågt bostadslån (690 000). Sist vi värderade upp huset 2018 så blev det värderat till ca +-1 mille så det borde finnas utrymme till lägre ränta nu även om jag lånar till ny värmepump?S sjoelund skrev:
Har ett typ annuitetslån/bilkredit på bilen, när vi tog det så låg räntan på strax under 3%, nu ligger den på 8%, snart avbetalat som tur är. Men den typen av lån vill jag inte ta på så lång tid som 15 år.
Billån brukar inte vara billiga. Mina föräldrar tog de alltid på huset istället. Jag har tagit mina kontant, men med 0% ränta som vissa erbjuder nu så är det inte givet att det är bättre att ta bilen på utökat huslån heller...Kim80 skrev:
Jo det är lite så att husägande och lägenhetsägande närmar väldigt mycket varandra.Kim80 skrev:
Tror inte heller att idén är dålig.
Folk leasar bilar, hyr glasögon m.m, det ansågs säkert som udda en gång i tiden men allt eftersom det dyker upp fler företag och konkurrensen hårdnar så kanske det blir bättre för konsumenten.
Men som andra redan skrivit här så är det väl kanske inte det mest ekonomiskt fördelaktiga, precis som hyra/leasing generellt är.
Vi lägger undan pengar till "huset" varje månad och har så gjort sedan vi köpte det men vi kommer inte i närheten av att kunna investera i en anläggning för ~400K idag och snart är det mest troligt dags att köpa åtminstone ny bergvärmepump.
Då funderar man ju på alternativ, ett lån kostar också pengar, inte bara räntan som man betalar utan även intäkter som man missar om man investerat pengarna på värdepapper t.ex. Även inflationen äter ju upp pengarna som vi stoppar undan.
Vad göra, hur bränner man minst pengar och sover gott om natten? 😀
Lägenhet eget ansvar fixa tvättmaskin ingen gemensam tvättstuga, internet abbonemang, tv abbonemang, sopor ska in till gården, parkering utomhus inga parkhus som man åker med hiss ner till etc etc.
Hus abbonemang på allt, säkert vatten, anticimex etc som lägger i sig när det gäller försäkringar, lagar och paragrafer mer och mer vad man får göra och inte göra själv! Tom finns kommuner där man tjafsar om parkering nån ställt sin bil på kommunens mark nära huset.
Om det är de flesta kan jag inte bedöma. Men de som knackar dörr är det definitivt. Just på grund av sättet de smyger sig på den oförberedda kunden.Kim80 skrev:
Exakt vilka är det som gör detta? Frågar av intresse alltså för att få veta och för att sprida kunskapen.Kim80 skrev:
Det tyder på att metoden lönar sig i ert område. Områden är olika.Kim80 skrev:
I områden där de flesta lever efter denna regel är dörrknackning ganska ovanligt.O skrev:
Exakt. Det är mycket riktigt något helt annat än dörrknackning och hör inte hit.Kim80 skrev:
"aggressiv marknadsföring" är ett oseriöst begrepp för oseriöst, tycker jag.Kim80 skrev:
Det verkar rimligt. En mycket stor finess med att betala en ny värmepump själv är att man kan göra det när man själv vill. Att vänta till befintlig går sönder så rejält att det inte lönar sig att köpa nytt i stället för att reparera är ofta det långsiktigt billigaste.Kim80 skrev:
Om du kollar med banken och de kan informera vad månadskostnaden efter skatt skulle bli för ett lån på ett belopp som krävs för att byta värmepumpen. När du vet detta belopp är det bara att börja spara det varje månad på ett separat konto. Varför inte ett ISK och köpa NIBE aktier för pengarna.
Finessen är att man bygger upp en dedicerad reparationsfond för ny värmepump. Och kan hålla lånesumman nere den dag man måste låna.
Det finns flera som har räknat och jämfört vad resultatet skulle bli om de köpt NIBE-aktier istället för NIBE-värmepump. De flesta jag talat med skulle tjänat på att välja aktier framför värmepump. Men vad som händer i framtiden vet vi ju inte. Vill bara peka på att sparade pengar oxo kan ge en god avkastning som investerat sparkapital.
NIBE var ett exempel.
Smyger sig på kan man ju tolka lite hur som.O skrev:
Om det är de flesta kan jag inte bedöma. Men de som knackar dörr är det definitivt. Just på grund av sättet de smyger sig på den oförberedda kunden.
Exakt vilka är det som gör detta? Frågar av intresse alltså för att få veta och för att sprida kunskapen.
Det tyder på att metoden lönar sig i ert område. Områden är olika.
I områden där de flesta lever efter denna regel är dörrknackning ganska ovanligt.
Verisure och Sector alarm, vet inte om fler har varit här men åtminstone de två återkommer varje år och knackar dörr.
Lönar sig och lönar sig, en del grannar har hemlarm, vi med flera tackar nej varje år.. Men all marknadsföring lönar sig väl på något plan antar jag.
Är det verkligen så ovanligt? Av alla platser som jag bott på under mitt liv så har jag upplevt det lite överallt.