Ett tips: Byggahus ordnar ett eget test.

Byggahus skaffar färger att testa. Dessa tappas sedan om på små provburkar och anonymiseras. De skickas sedan till medlemmar runt om i landet, som målar en planka i var färg. Kanske på sitt eget hus eller på något testplank som byggts bara för detta.

Sedan följer vi vad som händer med färgen. Först efter några år avslöjas vilken färg som är vilken.

På så sätt sprids alla bakomliggande faktorer ut och färgen utsätts för realistiska påfrestningar.

Detta test kan upprepas varje år, så att vi får en kontinuerlig uppföljning av vad som händer med färgerna över tid.
 
  • Gilla
Titti65 och 2 till
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Ett tips: Byggahus ordnar ett eget test.

Byggahus skaffar färger att testa. Dessa tappas sedan om på små provburkar och anonymiseras. De skickas sedan till medlemmar runt om i landet, som målar en planka i var färg. Kanske på sitt eget hus eller på något testplank som byggts bara för detta.

Sedan följer vi vad som händer med färgen. Först efter några år avslöjas vilken färg som är vilken.

På så sätt sprids alla bakomliggande faktorer ut och färgen utsätts för realistiska påfrestningar.

Detta test kan upprepas varje år, så att vi får en kontinuerlig uppföljning av vad som händer med färgerna över tid.
Jag lånar gladeligen ut lekstugan till detta.
 
tttomten tttomten skrev:
Jag lånar gladeligen ut lekstugan till detta.
Jo, jag tänkte att många har någon sekundär byggnad. Jag kan tänka mig att måla ena gaveln på friggeboden, det är ett tjugotal plankor. Eller trädgårdsskjulet.
 
N nochl skrev:
Hej,

Jag har målat en sida av fasaden med Biltemafärgen, grundolja, grundfärg och fasadfärg 2019. Även ett garage och ett altanräcke.

Jag har tidigare målat ett hus med Alcro Bestå 2015. Båda husen målades vita. Jag upplever hittills att båda färgsystemen är bra. Jag målade biltemafärgen med wagner airless färgspruta.

Jag kommer troligtvis inom närmaste veckorna måla en sida till med Biltemafärgen.

[bild]
Vilket snyggt räcke ni har! Har du lust att beskriva hur det är byggt?
 
engs
Någon som vet om de släpper ett test nu våren 2021 eller har de lagt ner detta. Hittat årligen från 2013-2018 sen inget mer?
 
A andersmc skrev:
Ett tips: Byggahus ordnar ett eget test.

Byggahus skaffar färger att testa. Dessa tappas sedan om på små provburkar och anonymiseras. De skickas sedan till medlemmar runt om i landet, som målar en planka i var färg. Kanske på sitt eget hus eller på något testplank som byggts bara för detta.

Sedan följer vi vad som händer med färgen. Först efter några år avslöjas vilken färg som är vilken.

På så sätt sprids alla bakomliggande faktorer ut och färgen utsätts för realistiska påfrestningar.

Detta test kan upprepas varje år, så att vi får en kontinuerlig uppföljning av vad som händer med färgerna över tid.
Funkar inte om inte alla har likadana träbitar med samma fukthalt och målas i samma temperatur .
 
T twoody skrev:
Funkar inte om inte alla har likadana träbitar med samma fukthalt och målas i samma temperatur .
Varför inte?

Det viktiga är att alla målar alla sina egna provbitar vid samma tillfälle. Sedan kan man naturligtvis komplettera testet genom att mäta fukthalt och temperatur innan man börjar måla, så kan man kanske se om det har någon signifikant inverkan.
 
A andersmc skrev:
Varför inte?

Det viktiga är att alla målar alla sina egna provbitar vid samma tillfälle. Sedan kan man naturligtvis komplettera testet genom att mäta fukthalt och temperatur innan man börjar måla, så kan man kanske se om det har någon signifikant inverkan.
Det går ju inte att testa produkter om det inte är samma förutsättningar för alla produkter.
 
T twoody skrev:
Det går ju inte att testa produkter om det inte är samma förutsättningar för alla produkter.
Du förstår nog inte det jag skriver om hur testet ska gå till. Alla testare målar med alla färger.
 
nikasp
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Efter åtta år ser vårt Jotun Demidekk Ultimate ut som nytt. Kulör Morgondis.
På förra huset hade vi samma färg, men i kulören Grendegul. Inga problem där heller.

Däremot har vi en Flüggerfärg på stall och garage, det är något med mer alkyd i, och den börjar flagna betänkligt.
Läget nu? Målar själv med Ultimate som jag tror och hoppas ska vara problemfri många år här i Stockholm.
 
nikasp nikasp skrev:
Läget nu? Målar själv med Ultimate som jag tror och hoppas ska vara problemfri många år här i Stockholm.
Nu, elva år senare, tror jag det är dags för en ny strykning.
Men vi har sålt och flyttat till bostadsrätt, där vi slipper allt underhåll på utsidan.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nu, elva år senare, tror jag det är dags för en ny strykning.
Men vi har sålt och flyttat till bostadsrätt, där vi slipper allt underhåll på utsidan.
Time will tell, inte helt säker att jag/vi kommer att bo här när det är dags för nästa ommålning. Underlaget nu är i strålande skick så hoppas det klarar sig längre än 11 år med tvätt någon. För alla tvättar väl hela fasaden varje år som bl.a. Anza tipsar om? :D
 
  • Gilla
  • Haha
fremax och 1 till
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Nu har jag gjort mitt eget test.
Biltemas färg på byggmax färdig grundade baspanel, vi bor ca 2 km från havet i nordvästra Skåne. Lekstugan står i stortsätt helt oskyddad, dörrsidan vätter mot öst.

Mina intryck änsålänge är att färgen täcker bra och är mycket lättstruken.

Påminn mig om ett år så ska jag fota igen:D

[bild]
[bild]
hur ser den ut idag ?
 
Mathiaslager Mathiaslager skrev:
hur ser den ut idag ?
Bra fråga!
Sålde lekstugan för 3-4 år sedan till en kille neråt Vellinge i Skåne som skulle ha det som poolhus!
Men svärfar har målat huset ungefär samtidigt, kommer jag ihåg så ska jag fota nästa gång vi är där!
Det jag minns såhär spontant är att jag minns färgen som är jäkligt vit, nästan självlysande 😁
 
Troligen inte samma innehåll i färgen nu längre efter 6-7 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.