Den finns på folksams hemsida, sök på färgtestet så hittar du den
 
  • Gilla
Abbe W
  • Laddar…
S Stadsfiskalen skrev:
Det är konstigt nog två olika Alcro Bestå i testet. Ett som är okej, det andra inte.
Inte konstigt alls att det finns 2, ena är en industrigrund och den andra en täckfärg, olika ingredienser ger olika utfall.
Att de halkat ner och blivit sämre tyder på att utvecklingsavdelningen fått tydliga order om att ta fram billigare saker så företaget tjänar mer och skiter i test, kvalité och renommé. Tyvärr för deras del så sitter det sista i och är svår att bli av med.
 
  • Gilla
Anna.p och 1 till
  • Laddar…
Y
Ångrar Alcro Best, den blir väldigt matt och trist på solsidorna på kort tid. Kanske alla blir. Ångrar att jag valde plastfärg alls egentligen och att jag inte läste på mer hur man målar för nu har endel brädor ruttnat.
 
Jag måste säga att Flüggers färgsystem har tjänst oss väldigt bra. Det äldsta är 6år och ser mycket bra ut.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Om Alcro Bestå har varit bäst flera år och nu helt underkända!! Man kan undra hur seriöst testet är
 
  • Gilla
swealp och 2 till
  • Laddar…
Biltema och rusta blir glada och kan rida på detta test i många många år.
 
  • Gilla
swealp och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Vi har Alcro Bestå, vit, målad på delar av huset., mest under tak iofs, men 12år gammal och ser ut som ny.

På ytterväggarna Alcro lasyr. Där har vi fått måla om förra året.
 
Nästan så man tror folk från Biltema och Rusta varit uppe jämte motorvägen och tvättat av sin provbitar någon gång ibland.
Tror inte de har video övervakning av testområdet.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Länken till pdfen verkar vara uppdaterad till:
https://www.folksam.se/media/Fargrapport-2018-final_tcm5-38404.pdf

Rent funktionmässigt så är exempelvis Demidekk och Alcro Bestå bättre än både Rustas och Biltemas färg med 0 "smärre anmärkningar" kontra 1 (Bilaga F).

Rapporten nämner "En anledning till att färre färger bedöms som Bra val jämfört med 2015 kan vara att mer information om skadliga ämnen ges i de uppdaterade säkerhetsdatabladen, vilket inverkat på bedömningen"

Rustas och Biltemas färg är dock ungefär halva priset för målning med komplett färgsystem jämfört med de andra top-kandidaterna så de verkar vara riktigt bra price/performance på dessa.
 
Och man har alltså bara kollat dokumentationen för färgerna för att avgöra hur bra "miljömässigt" de är?

Var får Biltema och Rusta sin färg ifrån? Det ligger ju nära till hands att tro att färg från Biltema följer sina specifikationer, säkerhetsmärkning, och kvalitet lika bra som på resten av produkterna de säljer. Så om ingen oberoende granskning gjorts, kalla mig skeptisk...

Själv så har vi Flügger på huset. Har suttit sju år nu, och något enstaka svartmögel på den våtaste delen av fasaden där solen inte kommer åt så bra. Överväger inte att köpa färgen på Rusta/Biltema till nästa gång...
 
  • Gilla
Goelette och 3 till
  • Laddar…
Blir lite snurrigt med dessa tvära kast i rekommendationer.

Vi målade hela huset med Alcro Bestå (vit kulör) 2014 efter att ha följt Folksams dåvarande rekommendationer.

Den var dyr men lättmålad och resultatet blev mycket bra. Huset står på ett utsatt kustnära läge och nu har det ju bara gått 4 år men än så länge ser det fortfarande nymålat ut.
 
  • Gilla
Bumlersson och 1 till
  • Laddar…
Mitt hus är målat med Flugger 99 Classic alkydoljefärg på fasaden och Flugger 97 Classic alkydoljebaserad täcklasyr på takfot, vindskivor etc

Det har funkat riktigt bra och tänkte fortsätta med det. Vet dock ej hur länge det suttit, men bra länge.

Tyvärr har förra ägaren (ensam änka) blivit lurad av några målare, som målat på en plastfärg på ena sidan trots att hon visat dem Flugger burken ..
 
Ingen mer än jag som kör med Caparols system? Den har jag varit nöjd med.
 
  • Gilla
Pontus.F och 2 till
  • Laddar…
A
...Men Alcro Bestå ligger ju med på listan över bra val...inte som artikeln säger..
Intressant spaning även att en del produkter som i förra testet låg i topp, nu inte ens rekommenderas.
Vad skiljer förra testet mot detta?
 
  • Gilla
Goelette
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.