25 671 läst · 67 svar
26k läst
67 svar
En tanke kring skräckhistorier om olika hustillverkare
Vi har diskuterat detta i en annan tråd och du får samma svar igen.B Bygga2018 skrev:Klart jag förstår att det är lättare att få ner temperaturen med solskydd + AC. Eftersom det inte går att sätta markis på de sneda övre fönsterpartierna så anses det för mig vara en halvdan lösning. Sedan är jag inte beredd på lägga ut ytterligare 100k för att lösa nånting som säljaren missat grovt eller helt enkelt struntat i husleverantörens säljprocess när jag känner mig grundlurad.
Man kan ju inte bara skjuta över allt på andra utan man har ju ett eget ansvar.
Bygger man ett hus med stora fönsterpartier mot söder så lyser solen in eller hur trodde ni det skulle bli?
Har själv gjort samma sak och byggde ut taket 2,5 meter och ingen sol kommer in när solen står högt under sommaren men höst, vinter och vår står solen lägre och värmen och ljuset kommer in.
Har man ett problem så lös det, det är en del av charmen med att äga och bygga hus att man får bestämma själv och ta ett eget ansvar för hur det blir.
Vår historia är att vi suttit med säljaren och dess A-ritare som föreslagit denna placering pga av husmodellen. De övertygade oss att det inte skulle vara några problem med solglasfönster då vi som nya var något skeptiska men då vart man för lättpåverkad. Sedan har vi en såpass stor tomt att vi kunde placera åt vilket väderstreck. När en säljare och husleverantör med så lång erfarenhet inte kan ge en bättre råd så vet jag inte varför de finns. De kunde ha erbjudit oss - “vi måste rita om huset så att det hamnar rätt”. Denna tjänst var gratis som de dock inte skröt med eller erbjöd oss!A Argastesnickaren skrev:Vi har diskuterat detta i en annan tråd och du får samma svar igen.
Man kan ju inte bara skjuta över allt på andra utan man har ju ett eget ansvar.
Bygger man ett hus med stora fönsterpartier mot söder så lyser solen in eller hur trodde ni det skulle bli?
Har själv gjort samma sak och byggde ut taket 2,5 meter och ingen sol kommer in när solen står högt under sommaren men höst, vinter och vår står solen lägre och värmen och ljuset kommer in.
Har man ett problem så lös det, det är en del av charmen med att äga och bygga hus att man får bestämma själv och ta ett eget ansvar för hur det blir.
Alltså, din offerkofta är allt annat än klädsam. Som husägare ställs man inför olika problem och det är kul att komma fram till lösningar man sedan blir nöjd med.B Bygga2018 skrev:Vår historia är att vi suttit med säljaren och dess A-ritare som föreslagit denna placering pga av husmodellen. De övertygade oss att det inte skulle vara några problem med solglasfönster då vi som nya var något skeptiska men då vart man för lättpåverkad. Sedan har vi en såpass stor tomt att vi kunde placera åt vilket väderstreck. När en säljare och husleverantör med så lång erfarenhet inte kan ge en bättre råd så vet jag inte varför de finns. De kunde ha erbjudit oss - “vi måste rita om huset så att det hamnar rätt”. Denna tjänst var gratis som de dock inte skröt med eller erbjöd oss!
Det problemet ni har är lätt att lösa, men först får ni ta er ur offerrollen, för ni är inga offer, ni är husägare helt enkelt.
Det har du rätt i, men att behöva lösa problem efter problem för ett nybyggt hus är inte rimligt. I vårt fall är det inte bara värmen men även insynen som är problemet. Ett problem har bidraget till kostsamma efterföljder.Nissens skrev:
Vi är missnöjda över att vi inte fick den hjälpen vi förtjänade att få och tråden är skapad för att belysa detta för andra nybyggare.
Med din gedigna erfarenhet skulle du säkert ha hjälpt mig till ett bättre hus. Vi stötte på fel folk i fel tidpunkt, blir det fel från början blir det fel hela vägen... de som byggt nytt vet att resan till ett färdigt hus inte är busenkelt att genomgå.
Du har rätt i att bygga nytt hus är en intensiv upplevelse och det är många beslut som skall tas. Inte alla beslut blir rätt, men många går ju att lösa i efterhand. Men i processen får man ju förlita sig på de som kan mer vid många tillfällen.
Men många tänker ju bara sol, sol, sol.
De bygger inglasade altaner mot söder, det går ju inte att vara i dom på sommaren. Man har växthus som uterum. Jag klarar max 15 minuter i mitt växthus, som jag odlar i.
Vi har altanen mot nordost. Och en liten på framsidan mot sydväst. Den lilla är skön på våren och den stora på sommaren.
Lite måste man tänka själv. Det är ju den största investering man gör i livet.
De bygger inglasade altaner mot söder, det går ju inte att vara i dom på sommaren. Man har växthus som uterum. Jag klarar max 15 minuter i mitt växthus, som jag odlar i.
Vi har altanen mot nordost. Och en liten på framsidan mot sydväst. Den lilla är skön på våren och den stora på sommaren.
Håller med dig, det dummaste man kan göra...U Utasja skrev:Men många tänker ju bara sol, sol, sol.
Men som sagt va, blir man vilseledd från början som förstagångsköpare/-byggare så finns det ingen återvändo, i många lägen får man psykos och pga att man befinner sig i ett låst läge.
För att vara en kvalificerad säljare/A-ritare måste man ha byggt själv annars kommer man aldrig ha helheten. Då vet man säkerligen vad som är bra eller dåligt. Men våra säljare ville hellre stänga affären än att tänka på kundens bästa.
Hmm, uterum skall förstås ha skjutdörrar som man öppnar när det är varmt. Då har man ett perfekt ställe att vara på lång tid på året. Och har man altanen i söderläge är det toppen att sitta på sommarkvällar med kvällssol. De kvällarna vill man ju inte sitta i skuggan på norrsidan. Jag skulle aldrig köpa ett hus som har uteplatsen på norrsidan. Det är mycket enklare att ha solskydd om solen ligger på i söderläge än att få sol om uteplatsen ligger i norrläge.U Utasja skrev:Men många tänker ju bara sol, sol, sol.
Men att ha växthus som uteplats låter inte som någon bra idé...