Jag fattar inte...han är där 48 timmar i veckan...och man ser inte ett sågspån, inte ett endaste dammkorn och inte en endaste halvfärdig grej eller hög med detaljer som väntar på ihopmontering.
Jag håller med Manberg i inlägg #6.
 
Verkar inte vara något annat än en reklamfilm för Laguna (ett märke jag inte hör talas om men jag är inte finsnickare), alla maskiner är ju sååå fantastiska och se, står "c Laguna Tools" i eftertexten.
 
Reklam eller inte så har han stortädat .
Skulle jag också göra om jag skulle skryta ;)
 
Har man såna där grejjer så är det inte mycket som stoppar vad man kan göra.

Lådor med ordning var nåt nytt för mig :surprised:

Men mycket smarta detaljer som så enkelt att alla borden är samma höjd, verkligen basic men ack så smart.

Killen är helt klart störd men troligen mer åt nördhållet ;)
 
Manberg skrev:
Då ser jag framemot bilder! Gärna under processen med!
Det skall jag försöka hinna med i en egen tråd....håll ut..det kan ta tid med en 6 månaders tös i huset....:)
 
USA är väl landet som har flest "home maid" så varför kan man inte ha en home-maid i verkstan....Bara gå ut och snickra in på sena timmarna....nästa morgon är allt städat och upphängt igen....Perfekt !! :)
 
Varför klagar ni på ordningen o renheten??

Filmen har 2 syften varav det första är det viktigaste. Det är en DAMMFRI verkstad för att spara på killens lungor.
Om han säger att den stora kap/ger sågen hade en spånuppsug på 98-99% tror jag det var.... ganska bra,,,,,
 
Om inte jag förstod helt fel så visade han även i början av filmen en utsugningsanläggning?
 
C
JLAINE skrev:
Om inte jag förstod helt fel så visade han även i början av filmen en utsugningsanläggning?
Inte bara i början av filmen...
 
Vi klagar inte på ordningen och renheten, det är ju utmärkt, men i verkligheten ser det inte ut så. Spånutsugen är en reguljär anläggning som finns i många små snickerier och med den mängd rör och portar han har i systemet så suger man aldrig ut så mycket damm, tro mig, jag har en dubbelt så stor "spånanläggning" (ja, var det inte drömverkstan vi pratade om? :p) och det blir alltid damm runt maskinerna eftersom speciellt såg och fräs yr omkring spån och findamm som knappt en orkanvind mäktar med, de spånbrytande verktygen fungerar så av naturen, dvs det flyger och far :)

Så 98% effektivitet är en fysisk omöjlighet, då måste han kapsla in hela maskinen först.
 
Gruvberget skrev:
Så 98% effektivitet är en fysisk omöjlighet, då måste han kapsla in hela maskinen först.
Precis, och det var väl exakt det den ena kapsågen var tyckte jag mig se, bakdelen i plast eller något.

I USA har man högst troligt inte alls samma säkerhetsnormer och regler som i Sverige. Så han känner sig säkerligen lite "exklusiv" som har spånsug och liknande alls.

Själv hade jag varit riktigt glad för 1/10 av hans verkstad.
 
Det där var ju lite fördomsfullt. Vanligtvis är det inte så hawaii som folk tror i staterna, framför allt inte när det gäller yrkesmässig verksamhet.
 
Naturligtvis har jänkarna minst lika bra koll på arbetsmiljöfrågor som en Svensk, blir lite trött ibland när vi tror att vi är någon form av UeberDuktiga bara för att vi har ett Svenskt pass.

Åter igen, filmen är en Laguna reklamfilm för en Dammfri verkstad med deras masiner.
Att dom städade och dammsög av hela stället innan dom började filma är väl helt naturligt.
 
Nimajneb skrev:
Naturligtvis har jänkarna minst lika bra koll på arbetsmiljöfrågor som en Svensk, blir lite trött ibland när vi tror att vi är någon form av UeberDuktiga bara för att vi har ett Svenskt pass.

Åter igen, filmen är en Laguna reklamfilm för en Dammfri verkstad med deras masiner.
Att dom städade och dammsög av hela stället innan dom började filma är väl helt naturligt.
Det är nog en bra sammanfattning. Någon som fick några idéer av klippen? Det är lite synd om jänkarna som inte har riktig trefas utan att hålla på och krångla.
 
mattiasp skrev:
Det är nog en bra sammanfattning. Någon som fick några idéer av klippen? Det är lite synd om jänkarna som inte har riktig trefas utan att hålla på och krångla.
Alla lådorna med slippapper etc i fin ordning såg trevligt ut. Och kompressor, spånsug etc i ett annat rum är inte dumt det heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.