Han visade ochså trefas omvandlaren, hur det nu funkar att omvandla till trefas.
Har inte Usa trefas i samma utsträckning som Sverige?
 
Daniel_N skrev:
Alla lådorna med slippapper etc i fin ordning såg trevligt ut. Och kompressor, spånsug etc i ett annat rum är inte dumt det heller.
Gillade skarpt slippapperlösningen, tänkte inte på om han gjort på samma sätt för slippappren till excenterslipen.
I vårat klimat så kanske inte kompressorlösningen funkar i en utomhusgarderob... men tanken är super.

Gillade åxå tänket med dörrplaceringarna runt gersågen
 
USA distribuerar el lite annorlunda än vad vi gör i exempelvis Sverige. I Sverige distribueras i vanliga fall trefas direkt till konsument. De tre faserna är förskjutna 120grader och spänningen mellan dem landar på 400VAC.

I USA distribueras el till slutkund i form av enfas. Dock används ett distributionssystem med delad fas där matning till slutkund sker genom treledare, med två fasledare och en nolledare. De två fasledarna är skapade genom en transformator och är inte förskjutna. Spänningen mellan dessa ledare är 240VAC.

För att få äkta trefas som privatkund måste man använda en frekvensomriktare eller liknande för att på elektronisk väg skapa tre faser förskjutna 120 grader mot varandra.
 
phl skrev:
USA distribuerar el lite annorlunda än vad vi gör i exempelvis Sverige. I Sverige distribueras i vanliga fall trefas direkt till konsument. De tre faserna är förskjutna 120grader och spänningen mellan dem landar på 400VAC.

I USA distribueras el till slutkund i form av enfas. Dock används ett distributionssystem med delad fas där matning till slutkund sker genom treledare, med två fasledare och en nolledare. De två fasledarna är skapade genom en transformator och är inte förskjutna. Spänningen mellan dessa ledare är 240VAC.

För att få äkta trefas som privatkund måste man använda en frekvensomriktare eller liknande för att på elektronisk väg skapa tre faser förskjutna 120 grader mot varandra.
Intressant....
kan alla amerikanske hushåll få till detta eller finns det begränsningar i matning och/eller max huvudsäkring?
 
Som de sa i filmen "Tillsammans". Jag går ner och snickrar lite...
 
Det klassiska sättet är att använda en enfasmotor, eller en tvåfas med 180 graders vridning mellan faserna, det är mest en filosofisk fråga, eller? Enfasmotorn driver en trefasgenerator. Jag är inte säker på om just denna trefasomvandlare var konstruerad på det sättet.
 
Nimajneb skrev:
Intressant....
kan alla amerikanske hushåll få till detta eller finns det begränsningar i matning och/eller max huvudsäkring?
Det är nog bara en fråga om kostnad. Det "enklaste" är ju om utspänningen inte är högre än inspänningen. Små frekvensomriktare kan exempelvis ta 230VAC enfas in och ge 3x230VAC trefas ut. Motsvarande borde ju rimligtvis gå att köra i USA.
 
Nimajneb skrev:
Naturligtvis har jänkarna minst lika bra koll på arbetsmiljöfrågor som en Svensk, blir lite trött ibland när vi tror att vi är någon form av UeberDuktiga bara för att vi har ett Svenskt pass.

Åter igen, filmen är en Laguna reklamfilm för en Dammfri verkstad med deras masiner.
Att dom städade och dammsög av hela stället innan dom började filma är väl helt naturligt.
Gissar du eller vet du? De har ju lägre medelivslängd i USA än flera U länder och halkar neråt, något måste det bero på. Ja antar bara att det kan ha med sämre arbetsmiljö. Har du aldrig tittat på Discovery? Sådant skogsarbete hade aldrig fått förekomma i Sverige.
Inkluderar du ledighet, anställningstrygghet, semestervillkor etc så ligger vi extremt långt före ja.
 
I usa har dom som bäst the American Conference of Governmental Industrial Hygienists (ACGIH®) 1 mg partiklar per cubik fot .

I eu tillåter Environmental Protection Agency (EPA) högst 0,1 mg per kubikfot.

Så där är vi nog lite bätre.



Varför tror många av er att man inte kan ha en sådan dammfri verkstad.


Mvh Pär H
 
Kave skrev:
Gissar du eller vet du? De har ju lägre medelivslängd i USA än flera U länder och halkar neråt, något måste det bero på. Ja antar bara att det kan ha med sämre arbetsmiljö. Har du aldrig tittat på Discovery? Sådant skogsarbete hade aldrig fått förekomma i Sverige.
Inkluderar du ledighet, anställningstrygghet, semestervillkor etc så ligger vi extremt långt före ja.
Jag baserade mitt påstående på arbetsmiljö förhållandena inom träbearbetnings industrin i början på 2000-talet då jag gjorde en djupdykning där, framförallt i Europa och Nordamerika.

Pär H, vad nationella regler säger behöver inte alls peka på att verkligheten avspeglas. Typiska exempel har varit dom nationella ryska kraven som ofta legat en faktor 1000ggr strängare än EU normerna. Men en enkel okulärbesiktning avvisar detta fullkomligt.
 
Det snickeriet gick inte av för hackor. Dock tyckte jag nog nästan att beskrivningen av hans gamla snickeri var intressantare då utrymmet i det var mer likt det som många av oss har tillgång till.
 
Om jag få jämnföra det med min snikeriverstad:
http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/121760-fran-stall-till-verkstad.html
4m x 6,5m x 2,10
Tycker att det är som med allt annat som är beroendeframkallande.
Man börjar med projekt "snikeri" och tro att man kommit en bra bit på vägen.
Sen surfar man och hamnar på nå´t woodworking-forum .
Där ser man nya ideer och möjligheter som är ny och spännande.
Man köper böker som "Router magic" eller "Workshop jigs & fixtures"
eller "Methods of work" och så börjar det rulla på.
Dessutom har man ju blivit så trött på alla "verktyg" från olika postorderföretag och har varken tid eller pengar att jobba med
fusk-prylar från China eller Taiwan. Även om jag använder snikeriet bara semestertid (det finns ju på sommarstugan) har jag sedan 2007 införskaffad verktyg och prylar kring 80.000 spänn.
Listan är lång och 2010 ska jag dra tryckluft och spånsug i taket så
jag slippar rammla över kabel, rör eller slang.
Jag kommer nog aldrig i närheten av snikeriet han har. Men som en
annan spenderar tusendlappar till sin Cheva Impala eller sammlar
på sig skåpvis DVD-skivor har somliga benägenheten att hosta upp
4.000 för en Bosch överhandsfräs......
Inget konstigt med et tycker författaren.

MvH
Hobbit
 
Snyggt jobb Hobbit. Det ser funktionellt och bra ut, enkelt, man måste ju få tid och pengar över till själva snickrandet också. Jag har en tendens att överoptimera allt, men jag jobbar på det. Det verkar som om optimerandet i sig är en del av processen, och det kan väl få vara det om man tycker det är kul men tycker man snickrandet är roligare så...

Längtar tills jag får tid att optimera min egen verkstad, antingen på vinden eller som dig i en gammal ekonomibyggnad på gårn.
 
Här är ett annat exempel, svenskt litet snickeri med maskinpark och utrymmen som gör en grön av avund... Maskinerna verkar vara i nyskick och ansamlingen av plano limpressar är den största jag sett på en vägg någon gång.d^_^b

Trevligt ljusinsläpp i lokalerna och fyndig lösning med fyrhjulingssläpet under spånsugen.
Rolig inledning med bilderna som först visar en liten enkel DeWalt gersåg utomhus för att sedan gå över till en listhyvel av modell större!

http://ektorps.com/snickeri.html#
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.