8 742 läst · 30 svar
9k läst
30 svar
En ovetande nybörjares planer på att förbättra ventilationen! Tänker jag rätt?
Utgå ifrån att det är den kalla och med fukt mättade luften som ska sugas ut!
Den luften finns i golvnivå och alltså bör utsuget sitta så nära golvet som möjligt.
Vädra inte ut på konstlad väg i källarens överkant genom ventil i fönster eller grundmuren, utan använd pannans rökkanal och dra ett rör/grov aluminiumslang ner sista biten till golvnivå, där kan det var öppet självsug året runt, för på sommaren vill man väl ändå ha värmen kvar i källaren, om inte annat så för att magasinera gratisvärme i betongen. Räkna med att den luft som går ut bland annat, kommer ner från våningarna ovanför via otätheter i tex källarnedgången. Om en avfuktare ska kunna göra nytta ska utrymmet inte ha något större luftutbyte med andra utrymmen.
Att suga ut i taknivå är helt förkastligt utom vid duschning, matlagning och sommartid när man vill bli av med värme i bostadsdelen.
Utsläpp ska helst ske via vindriktningsneutral kanal typ murstock i taknock, inte i yttervägg där vinden kan ligga på.
Inte så lätt att ordna nya utsug till kanaler i murstocken om inte garderober eller krypvind finns eller man kan gå genom källaren där ofta i äldre hus finns rökkanal för tvättgryta att kunna använda eller en vanlig imkanal i taknivå, men är den ansluten till golvnivå i första våningen ovanför så gör den ju nytta ändå och kanalerna mår bästa av att ha flöde genom sig, speciellt en fd pannkanal.
Det är ett märkligt fenomen att man påluras nya fönster (ofta grovt tillyxade och från huset klart avvikande stil, inte sällan med mkt mindre ljusinsläpp, ibland ändrat till inåtgående eller vedbodsliknande vippfönster) och sedan sätts det in spaltventiler som punkterar den besparing som nya täta fönster givit!
Bostäder med mer än en våning är inte lätta att ventilera rätt eller hålla passande temp i alla utrymmen om det är öppet mellan typ gillestuga - bottenvåning - övervåning.
Jag har skortsensanslutet golvutsug i källaren (ej öppen ihop med bostadsdelen) som är från 1860-talet ihop med en "ny" del från 1930-talet med fuktproblem, efter två veckor med självdrag var fukten borta, numer har jag en kanalfläkt på vinden som antingen går en kvart på timer eller sommartid kontinuerligt och då är takutsuget i dusch/toa öppet annars golvutsug där, öppet hela vintern.
De gånger man glömt stänga takutsuget efter dusch så märks en påtaglig försämring av inomhusklimatet.
Inkommande luft i ett så gammalt hus som mitt sker lite över allt så några spaltventiler behövs ej, men bäst vore nog en värmeväxlare där inkommande värms av utgående luft mha ett väl avfjädrat aggregat så stomljud inte förpestar tillvaron.
Insläpp av uppvärmd uteluft bör då ske i sovrum, klädkammare eller allrum så att rena luften får med sig all bedagad luft på sin väg genom huset tills den så småning om sugs ut.
Den luften finns i golvnivå och alltså bör utsuget sitta så nära golvet som möjligt.
Vädra inte ut på konstlad väg i källarens överkant genom ventil i fönster eller grundmuren, utan använd pannans rökkanal och dra ett rör/grov aluminiumslang ner sista biten till golvnivå, där kan det var öppet självsug året runt, för på sommaren vill man väl ändå ha värmen kvar i källaren, om inte annat så för att magasinera gratisvärme i betongen. Räkna med att den luft som går ut bland annat, kommer ner från våningarna ovanför via otätheter i tex källarnedgången. Om en avfuktare ska kunna göra nytta ska utrymmet inte ha något större luftutbyte med andra utrymmen.
Att suga ut i taknivå är helt förkastligt utom vid duschning, matlagning och sommartid när man vill bli av med värme i bostadsdelen.
Utsläpp ska helst ske via vindriktningsneutral kanal typ murstock i taknock, inte i yttervägg där vinden kan ligga på.
Inte så lätt att ordna nya utsug till kanaler i murstocken om inte garderober eller krypvind finns eller man kan gå genom källaren där ofta i äldre hus finns rökkanal för tvättgryta att kunna använda eller en vanlig imkanal i taknivå, men är den ansluten till golvnivå i första våningen ovanför så gör den ju nytta ändå och kanalerna mår bästa av att ha flöde genom sig, speciellt en fd pannkanal.
Det är ett märkligt fenomen att man påluras nya fönster (ofta grovt tillyxade och från huset klart avvikande stil, inte sällan med mkt mindre ljusinsläpp, ibland ändrat till inåtgående eller vedbodsliknande vippfönster) och sedan sätts det in spaltventiler som punkterar den besparing som nya täta fönster givit!
Bostäder med mer än en våning är inte lätta att ventilera rätt eller hålla passande temp i alla utrymmen om det är öppet mellan typ gillestuga - bottenvåning - övervåning.
Jag har skortsensanslutet golvutsug i källaren (ej öppen ihop med bostadsdelen) som är från 1860-talet ihop med en "ny" del från 1930-talet med fuktproblem, efter två veckor med självdrag var fukten borta, numer har jag en kanalfläkt på vinden som antingen går en kvart på timer eller sommartid kontinuerligt och då är takutsuget i dusch/toa öppet annars golvutsug där, öppet hela vintern.
De gånger man glömt stänga takutsuget efter dusch så märks en påtaglig försämring av inomhusklimatet.
Inkommande luft i ett så gammalt hus som mitt sker lite över allt så några spaltventiler behövs ej, men bäst vore nog en värmeväxlare där inkommande värms av utgående luft mha ett väl avfjädrat aggregat så stomljud inte förpestar tillvaron.
Insläpp av uppvärmd uteluft bör då ske i sovrum, klädkammare eller allrum så att rena luften får med sig all bedagad luft på sin väg genom huset tills den så småning om sugs ut.
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hjälp oss med att planera badrumsrenovering
Badrum -
Köpa bostadsrätt nära område med byggplaner?
Bostadsrätt -
Planerad installation av täljstenskamin - råd och tips önskas
Värme allmänt -
Hur ska man hantera en BRF som nekar ombyggnadsplaner utan skäl?
Bostadsrätt -
Planerar panelsättning?
Byggmaterial & Byggteknik