8 697 läst · 30 svar
9k läst
30 svar
En ovetande nybörjares planer på att förbättra ventilationen! Tänker jag rätt?
Hmm, okej. När jag såg hur fläkten såg ut i anslutningen fick jag (säkert felaktigt) för mig att ventilerna behöver ha passande anslutning och vara ihopkopplade med ett rör som är samma dimension för att allt ska fungera optimalt, kanalerna i källaren t.ex är ju 150mm fyrkantiga och fläkten har anslutning till 100mm rör. De galler som är där nu har ingen anslutning för rör.Anna_H skrev:
Men jag kanske inte behöver sätta i rör alls i dessa för stora gamla ventiler? Då försvinner också tanken att jag måste fylla tomrummet röret hade skapat. Jag som var oroad över att jag kanske skulle behöva blanda lite betong till att fylla i med i källaren. 😅
Täcklock, fläkt och klart. Vore ju klart mycket lättare, om det inte medför någon risk.
Måla galler sen är säkert snyggt, bra tips!
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 560 inlägg
Om man är hempulare, som många är här på forumet , så är FTX en överlägset bra investering. Det blir lite planerande var man ska sätta till- och frånluftskanalerna, men för de t mesta går det att fixa till. Vet inte vilken Ø på rör man får plast med i dina skorstenspipor, men man kanske kan rensa dem och använda dem som luftkanaler. Frånluft i våtutrymmen, tilluft i övriga. Med FTX kommer du att få en utjämning av temperatur i huset, samtidigt som du kan styra luftomsättningen efter behov. Så en sval källare på sommar kan dela med sig och kyla en ovanvåning. Om du eldar och värmer upp ett rum, så får du bra spridning även på den luften. Vi som har FTX är naturligtvis positiva, men kan du inte bygga in det själv, blir det många arbetstimmar för hantverkare.useless skrev:
För en pollenallergiker som mig så gör FTX enormt stor skillnad. Detta hade jag ingen aning om innan vi flyttade in i huset som var byggt med FTX från början. Alla lägenheter som jag har bott i tidigare hade tilluftsventiler under eller över fönstren i de "torra" rummen och utsug i våtrummen med eller utan fläktar. En sådan lösning är väldigt dålig för en pollenallergiker.
Går det att hitta en rimlig dragning av kanalerna och man gör jobbet själv så är det inget att tveka på. Den stora frågan är vilket aggregat som ska väljas. Vårt gamla aggregat har bara en motor med båda fläkthjulen på samma axel. Det finns inga remmar som många rapporterar om problem med. Det enda som kan gå sönder är lagren i motorn men de håller typiskt 15 år. Filtren på in- och ut-luft utgörs av metallnät i många lager som är tvättbara. Jag misstänker att dessa inte säljs idag då tillverkarna tjänar mer pengar på att sälja pappersfilter som ska bytas två gånger per år.
Går det att hitta en rimlig dragning av kanalerna och man gör jobbet själv så är det inget att tveka på. Den stora frågan är vilket aggregat som ska väljas. Vårt gamla aggregat har bara en motor med båda fläkthjulen på samma axel. Det finns inga remmar som många rapporterar om problem med. Det enda som kan gå sönder är lagren i motorn men de håller typiskt 15 år. Filtren på in- och ut-luft utgörs av metallnät i många lager som är tvättbara. Jag misstänker att dessa inte säljs idag då tillverkarna tjänar mer pengar på att sälja pappersfilter som ska bytas två gånger per år.
Du har förutsättningar i.o.m att du har skorsten.
Ventiler i ytterväggarna tar in luft, skorstenen drar ut, du får ett flöde genom huset likt en upp o nervänd svamp.
Men det har stannat av då pannan är borta, en fläkt på skorstenen och problemet är löst.
Fuktstyrd PAX i badrummet som vädrar ut efter dusch.
Om man får in skorstenslukt har man helt fel flöde, det ska gå upp genom den, inte ner.
Felet idag är att ventiler sitter i överkant av fönster, de borde sitta under så man får flöde i hela rummet, inte bara högst upp av det.
Ventiler i ytterväggarna tar in luft, skorstenen drar ut, du får ett flöde genom huset likt en upp o nervänd svamp.
Men det har stannat av då pannan är borta, en fläkt på skorstenen och problemet är löst.
Om man får in skorstenslukt har man helt fel flöde, det ska gå upp genom den, inte ner.
Felet idag är att ventiler sitter i överkant av fönster, de borde sitta under så man får flöde i hela rummet, inte bara högst upp av det.
Ursäkta att jag hoppar in och kommer med frågor, tycker detta är väldigt intressant och vill gärna lära mig mer.Isakare skrev:Du har förutsättningar i.o.m att du har skorsten.
Ett förslag var att kompletera jordvärmepumpen med en frånluftsmodull för energiåtervinning och att fläkten då skulle, antar jag, sitta bredvid pumpen dvs i källaren. Låt oss säga att man använder skorstenen för att dra ventilationskanaler (pratar om FX, inte FTX) men att man ibland önskar elda i braskamin. hur skulle det se ut rent praktiskt i murstocken? Kan man dra spirorör där för frånluften och använda en annan pipa som rökkanal?
Och vad händer när man eldar och varma luften vill upp medan frånluftfläkten sitter längst ner i källaren? Orkar fläkten dra ner luften ändå? Isf skulle man även ta vara på värme från kaminen då frånluften blir varmare, vilket känns ännu smartare. Eller har jag misförstått?
Vill man återvinna frånluften får man nog hitta på nått helt annat.F Franskasophie skrev:Ursäkta att jag hoppar in och kommer med frågor, tycker detta är väldigt intressant och vill gärna lära mig mer.
Ett förslag var att kompletera jordvärmepumpen med en frånluftsmodull för energiåtervinning och att fläkten då skulle, antar jag, sitta bredvid pumpen dvs i källaren. Låt oss säga att man använder skorstenen för att dra ventilationskanaler (pratar om FX, inte FTX) men att man ibland önskar elda i braskamin. hur skulle det se ut rent praktiskt i murstocken? Kan man dra spirorör där för frånluften och använda en annan pipa som rökkanal?
Och vad händer när man eldar och varma luften vill upp medan frånluftfläkten sitter längst ner i källaren? Orkar fläkten dra ner luften ändå? Isf skulle man även ta vara på värme från kaminen då frånluften blir varmare, vilket känns ännu smartare. Eller har jag misförstått?
Jag är ingen expert i ämnet, men använda befintliga kanaler i skorstenen till en frånluftmodul ser jag som väldigt knöligt, då får man dra nya kanaler till kök/bad, ev använda skorstenen till avluft. Men då den luften är kall och kan kondensera bör nog pipan i skorstenen fodras med rör.F Franskasophie skrev:
Kanske är det t.o.m bättre att dra ut avluften genom väggen i pannrummet om skorstenen är för lång.
ja precis, avluften bör nog inte dras via skorstenen då den blir kall.Isakare skrev:Jag är ingen expert i ämnet, men använda befintliga kanaler i skorstenen till en frånluftmodul ser jag som väldigt knöligt, då får man dra nya kanaler till kök/bad, ev använda skorstenen till avluft. Men då den luften är kall och kan kondensera bör nog pipan i skorstenen fodras med rör.
Kanske är det t.o.m bättre att dra ut avluften genom väggen i pannrummet om skorstenen är för lång.
men husets frånluft (varma luften) till frånluftsmodullen via skorstenen, är det då ett alternativ? istället för en fläkt som skulle sitta uppe på taket utan värmeåtervinning tänker jag.
fördelen är att oftast, i ett hus byggd med självdrag och tidigare panna, är badrummen redan anslutna till skorstenen...
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 560 inlägg
"man kanske kan rensa dem och använda dem som luftkanaler." Menade OM du bygger FTX så kan du kanske nyttja lediga pipor när du bygger systemet. I ett hus från 1933 använde jag ledig skorstenspipa för att transportera varmluft från 2:a våningen till tvättstugan. Hade kamin på första vån och värmen samlades på vån 2 så det blev fin temperaturutjämning i huset när värmen drogs ner i källarplanet.useless skrev: