Möbeltorkade veden igen: Om (enligt nyss givna sidor ovan) torkad ved innehåller 10-20% fukt så är kanske inte "möbelvedens 8%" avsevärt bättre , men hälften så "blöt" och brinner mer "pelletslikt " förståss. Därför kanske man inte bör betala så mycket mer för möbelved än "vanlig ved", eller? Nån tia mer per m³? Åsikter om det?

Tar väl torkat plank upp mycket fukt igen? Borde hålla sig lite på ytan, eller? Jag har för mig att jag läst nånstans att väl torkad ved snabbt återgår till det tillståndet när det väl kommer in i värmen igen. Isåfall är det väl rätt ok att låta "möbelvirket" ligga ute ett längre tag... Sitter inte och mäter fukthalt på veden inne, men torr är den.

Avslutningsvis. Med mitt resonemang ovan kring möbelveden så väljer jag ju hellre den för 300 kr stjälpt mått och små bitar (2 dm 3-5 tumsplank)än 280 kr stjälpt mått längre bitar ( 30-50 cm) i en container. Right? Tycker det verkar vara ett rätt bra pris, hemkört och allt. Vad sägs ? :)

Om veden på lastbilen krymper från 60 kubik till 45 kubik så törs jag påstå att det var ganska krokig ved som rymde mycket luft när den låg på lastbilen.

ylven skrev:
Om veden på lastbilen krymper från 60 kubik till 45 kubik så törs jag påstå att det var ganska krokig ved som rymde mycket luft när den låg på lastbilen.
Skulle nog påstå att det är ett ganska normalt "krymp" En välradad rad med kluven ved innehåller betydligt mindre luft än vad lastbilslasset gör.

Sist jag fick ved hemkört hade chaufören våg på bilen. Och påstod att de mätta 28,4 m3 vägde 16 ton vilket ganska exakt motsvarade 16 fastkubik.

Jag betalar inget för veden, men får ta träden själv och fälla, såga och klyva.
När jag empiriskt jämför en kubik stjälpt, med en kubik staplat går det ca 0,7 staplat på 1 kubik stjälpt.

Ok, det verkar som man skall räkna upp "stjälpt priset" med en faktor på ca 1,45 då.

300kr stjälpt pris ger ungefär 435 kr i "travat pris". 400 kr för travad björk är bättre än 300 kr för stjälpt björk med andra ord.

Njäpp, det gick inte riktigt. Faktorn varierar mellan 1.35 och 1,45 för givna uppgifter. Lurigt... Som sagt, det beror på vedlängd och antal klyvningar mm. Så de uppgifterna skulle hjälpa helt klart.

Forumet:

Om vi får in säg tre till fem exempel (vedlängd, ca antal klyvningar och ca snitt diameter) kanske vi kan få några användbara "omräkningsfaktorer"...

Gärna en på 30 cm ved, en på 40 cm ved och en på 50 cm ved. Om någon har mellanvärden oxå ger det bättre uppfattning och hjälper fler! Tack på förhand

Förslag:

Ni som kapar och klyver nu, ta en mindre mängd 3 meters bitar (?), dela i två högar en ca 10 cm diameter och ca 20 cm diameter. Kapa och klyv. Notera ca antal klyvningar och ge sedan en uppfattning vilket volymutrymme det tar vid (bra) stapling.

Räcker ju då med några m³ för att få en bra uppfattning. Då kan vi få in ett rätt bra underlag på rätt kort tid.

// BjörnE

Det räcker nog inte med ett experiment med en kubik, prova och stapla och stjälp SAMMA ved, det blir minsann inte exakt samma. Min erfarenhet av faktorn 0.7 är baserat på många kubik. Det är ved med 35-45 cm längd. Har kollat med olika vedhandlare och vedeldare, och de säger att det är vedertaget att 1 kubik staplat morsvarar 1,5 kubik stjälpt.

Märk väl att det är inte en jämförelse med 3m ved, det är samma ved staplat eller stjälpt.

Tremeters staplat prissätts här till ca 200 kubik, och färdigved ca 340 löskubik.
Det är att beräkna vad man vill prissätta sitt eget atbete till för att se vad som är mest prisvärt.

Möbeltorr ved anses inte bra vid vedeldning, veden ska givetvis vara torr, men fukthalten ska inte understiga 15%.

Någon som vet om kapade men okluvna 30-centimetersbitar torkar någonting överhuvudtaget?

Likaså okapade 3-metersbitar?

Jo, lite torkar de. Det beror också på vilket trädslag. Tex björk har väldigt tät bark så låter du björk ligga i 3 m längder utan tak så börjar det ruttna på ett år.

Därför när jag fäller träd som skall bli ved låter jag motorsågssvärder gnaga lite i barken även om där inte är några kvistar att ta av. Det hjälper torkningen avsevärt. Speciellt om det är så klent att man inte kommer att klyva det.

Martin

Hej Skyten!

Tack för svar. Jag antog att du hade testat att stjälpa samma ved när du skrev empiriskt :) . Då ger min omräkningsfaktor på ca 1.43 en rätt bra bild. Mackveden här är dock mycket mer finkluven än den jag har hemma. Så det kan vara bra med lite erfarenhet, det blir ju lite ca siffror hur man än försöker att mäta.

Dina uppgifter ger dock en bra fingervisning och jag skulle personligen vara rätt förvånad om man inte hade ett mått "klart" redan efter så många år av vedförsäljning.

Dilemmat blir om man vill ha en kortare ved. Kapade ner mina 40 cm bitar till ca 20 cm (19-23 cm) (Tvunget för att få plats i braskaminen) och det tog mindre utrymme färdig staplat. Så jag tror att jag OM det är intressant för forumet återkommer vid tillfälle med en ung. uppgift vad 20 cm blir staplat (Tog ej volym mått innan jag kapade en extra gång) Står stadigt i 3 lager mot en vägg i garaget.

Här har jag sett 3 meters från 150 kr kubiken, men tyvärr lite ohanterbart i dagsläget för mig. Kapning och klyvning etc. Kanske framöver. 300 kr stjälpt är då inte helt fel.

Intressant med din uppgift om möbelved, skall låna hem en del och provelda från en som har eldat i några år med möbelveden. Två kakelugnar och en spis. Mindre sot säger han. (Ren björk)

Blir det ej bra eld avbeställer jag bara leveransen och tar en vanlig last.

OCH jag har själv noterat att briketter inte är särskilt bra i kaminen. Lite för långsamt och lugnt i uppstartsläge. Ok när man har en glödbädd från ved men inte annars tycker jag.
/ BjörnE

Har eldat lite med briketter, i min panna var det inte så lyckat, fick visserligen varmt, men åtgången tärde på börsen. Kostar lite väl mycket.
Briketter tar lätt fukt från luften, väl därför det plastas.

Jag har inte haft problem med att låta klenved ligga med barken på, två år, men visst, låter man det regna på det, ett så blött år som det som gick, finns risk för svampangrepp, och därmed sämre "värme i det". kapat torkar det.

En del ved från döda träd (vanligen alm), är redan infekterade, och bör staplas för sig, och hållas övertäckt, det suger lätt till sig mycket vatten.

Jag har oxå märkt att ved som fått torka, och skulle bli blött, torkar ganska snabbt igen.

Att gnaga på barken med såget gör jag på stockar av tex körsbär, när jag tänker såga upp plank senare, det blir inte lika lätt sprickor under torkningen, men bäst är att såga så fort som möjligt.

Blåst snarare än varmt väder, torkar veden, så man bör inte ta in det för tidigt, i slutna utrymmen.

OK. Då var det handlat... återstår jobbet.

Detta ska vara ca 4 m2 - fastkubik. Det ska kapat, kluvet och staplat bli ca 7 m2. Vi får se hur mycket det blir när vi är färdiga...

Det kostade i vart fall 1.200 kr inkl. hemkörning. Det är mestadels Alm, Björk och en enstaka liten gran.

Vi har även en liten hög som väntar på att klyvas - den har väntat i två år nu. Förhoppningsvis har veden inte ruttnat...

• 2727-timmer.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 0202-vedhögen.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rodgeman skrev:
Jag har en liten fråga.. Hur många stockar behöver man??

Kan man räkna så här??

Man har en stock på 3 meter låt oss säga att den är 25 centimeter i diam i snitt.

blir det då 12,5 i kvadrat * pi * 3 = 1472,6 ungefär 1,47 Kbm??

Eller hur gör man?
I princip ja, men du ligger ett par decimaler fel. Rätt svar: 0,147 m3. Om du dessutom mäter diametern på mitten av stocken så fångar du dessutom upp att stockar ofta är grövre i ena änden.

Hittar inga formler för detta, det ger sig när det är staplat, det blir en del jobb att klyva.

Jag har dragit hem allt med moppen ni ser på en av bilderna!

• brenne.jpg
  • klen.jpg
  • travad.jpg
Hej igen! Been busy!

Men, jag kan dementera att möbelveden brinner sämre ( I allafall i min xeoos Twinfire kamin) Jag gjorde tre inlägg förra veckan, tog tid och mätte upp samma mängd ved med en våg... Ingen skillnad förutom att näverdoften ger en viss myskänsla vid inlägg. Trodde först att det var lite mer orange flamma med "sängstolparna" men det är snarare beroende på tilluft etc.

Kanonlätt att få rätt mängd ved, 6 plankbitar är ett "maxinlägg". Kan inte bli enklare!

Oerhört lättstaplat! Köpte 12 m³, inkl frakt med lastbil hem, 300 kr /m³ ( hade blivit dubbla priset ? om jag hyrt släp, hämtat 3-4 ggr, köpt såg och klyv etc. troligen mer? Nu slipper jag ta hand om maskinerna som skall stå och ta plats... Bra.

Hade jag bott annorlunda till kanske jag fixat resten själv oxå... Men kan varmt rekommendera obehandlade plankstumpar för de som ej vill hantera veden i övrigt (inget damm och spån etc).

Ja, och att mäta staplat värde på möbelveden blir inte helt rättvist genom att det inte blir mkt luft emellan bitarna... mindre volym men mer ändå! Bara att ta en näve och slänga på plats :) :)

Köper inte mer briketter heller!

// BjörnE

PS. Tar kanske och skriver en liten intro om xeoos kaminen på annan plats i forumet. En fågel viskade nämligen att den blivit uttagen av Statens Provningsanstalt via Energimyndigheten som en "kontinental spetsprodukt" till höstens provningar.

Detta för att visa kommuner etc ATT dagens moderna braskaminer HAR klart bättre värden än gårdagens kaminer. Så fler kommer att få upp ögonen! Då kan det vara trevligt med lite brukarinfo. Hade jag uppskattat innan mitt köp! OBS, säljer ej dessa kaminer, men skulle det vara läge nångång, skulle xeoos helt klart vara med i sortimentet! Vi får väl se vad som händer..
Ha de´!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.