623 546 läst · 1 579 svar
624k läst
1,6k svar
En historia om bygge, biorum och cancer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 908 inlägg
Det där är bra! - vad det än handlar om, skruva ihop datorer eller knölar som blir mindre. Positiva tankar, något intresse som tränger undan husförsäljningen, nya idéer, något roligt. Mindre knölar tycker jag du ska TRO på (inte nödvändigtvis mäta med skjutmått). Lägg till alla andra ljusglimtar som bättre mage och sömn. Du kommer säkert att hitta många små korn du inte tänkt på, som var och en inte förmår mycket. Men tillsammans har du snart en värdig motståndare till den mörka sidan, och undan för undan lättare att hålla denna stången. Sedan kanske du sträcker på dig oftare, och dikterar vad du behöver av läkarna för att få ett lättare liv. Plötsligt har du övertaget, och TÄNKER behålla det. Vänd röven mot den onda sidan! Jag håller tummarna.Stew skrev:
Hej,
Det går ok. Mycket bättre i magen. Nästan bra nu. Så jag kan börja vara ganska aktiv. Just nu håller jag på att uppgradera grannens gamla dator med delarna som blev över från min. Problemet är att hans låda är typ 15 år gammal så jag måste hitta på massa speciallösningar. Fick bla jorda moderkortet med eltejp på alla kontaktytor. För det kortslöts. Tur att man varit med ett tag. Minns första gången det hände mig, tog flera dagar innan jag kom på det trixet. Startar när jag har det på en bit kartong, men direkt det hamnar i lådan så händer inget mer än att fläktarna startar. Nu är det problem att installera win7. Installationen startar om hela tiden. Får titta på det i morgon. Får typ 1500 för delar och besväret. Tur att jag tycker det är roligt och inte behöver tjäna pengar på det.
Ska försöka börja med anti-depp-piller igen. Provat ett par gånger innan, men inte klarat av bieffekterna. Värst är att magen blir påverkad och jag får mindre saliv. Och jag har knappt någon saliv som det är, så det är väldigt jobbigt. Men klarar jag av att hantera bieffekterna ett par veckor så bör de lägga sig.
Det är full fart med förberedelserna för flytten. Mestadels min fru som sköter allt, vilket tar på hennes krafter. Jag orkar mentalt inte. Ska försöka hjälpa till. Men det är känsligt fortfarande.
Hade hemma en gubbe som gjorde en energideklaration för oss. Man ska ha så lågt värde som möjligt tror jag. Vi hade 23. Nybyggda hus har runt 25. Så vårt 45 år gamla hus är lika energieffektvt som ett nybyggt. Inte illa. Känns surt. Som jag gnällt om innan. Huset är så perfekt nu. Allt är precis som vi vill ha det, också måste vi flytta.
Mäklaren rekomenderade en snickar-firma för att få klart det sista. Nu visar det sig att ägaren av firman kan vara intresserad av att köpa huset. Så de ska komma på förhandsvisning. 100kvm garagage är tydligen inte så vanligt.
Nu kommer fotografen snart. Kommer nog vara väldigt jobbigt att se bilderna på nätet.
Ska bli skönt när allt är klart och vi bor på nya stället. Kommer nog ta år innan jag kan förlåta min kropp för att den tvingar oss härifrån. Men när vi väl sitter i nya huset/lägenheten så kan jag börja processen i alla fall. Och förhoppningsvis så får min fru mer energi. Vilket är det allt handlar om.
Nu blir det ett par avsnitt x-files, sedan sova.
Mvh
Stefan
Det går ok. Mycket bättre i magen. Nästan bra nu. Så jag kan börja vara ganska aktiv. Just nu håller jag på att uppgradera grannens gamla dator med delarna som blev över från min. Problemet är att hans låda är typ 15 år gammal så jag måste hitta på massa speciallösningar. Fick bla jorda moderkortet med eltejp på alla kontaktytor. För det kortslöts. Tur att man varit med ett tag. Minns första gången det hände mig, tog flera dagar innan jag kom på det trixet. Startar när jag har det på en bit kartong, men direkt det hamnar i lådan så händer inget mer än att fläktarna startar. Nu är det problem att installera win7. Installationen startar om hela tiden. Får titta på det i morgon. Får typ 1500 för delar och besväret. Tur att jag tycker det är roligt och inte behöver tjäna pengar på det.
Ska försöka börja med anti-depp-piller igen. Provat ett par gånger innan, men inte klarat av bieffekterna. Värst är att magen blir påverkad och jag får mindre saliv. Och jag har knappt någon saliv som det är, så det är väldigt jobbigt. Men klarar jag av att hantera bieffekterna ett par veckor så bör de lägga sig.
Det är full fart med förberedelserna för flytten. Mestadels min fru som sköter allt, vilket tar på hennes krafter. Jag orkar mentalt inte. Ska försöka hjälpa till. Men det är känsligt fortfarande.
Hade hemma en gubbe som gjorde en energideklaration för oss. Man ska ha så lågt värde som möjligt tror jag. Vi hade 23. Nybyggda hus har runt 25. Så vårt 45 år gamla hus är lika energieffektvt som ett nybyggt. Inte illa. Känns surt. Som jag gnällt om innan. Huset är så perfekt nu. Allt är precis som vi vill ha det, också måste vi flytta.
Mäklaren rekomenderade en snickar-firma för att få klart det sista. Nu visar det sig att ägaren av firman kan vara intresserad av att köpa huset. Så de ska komma på förhandsvisning. 100kvm garagage är tydligen inte så vanligt.
Nu kommer fotografen snart. Kommer nog vara väldigt jobbigt att se bilderna på nätet.
Ska bli skönt när allt är klart och vi bor på nya stället. Kommer nog ta år innan jag kan förlåta min kropp för att den tvingar oss härifrån. Men när vi väl sitter i nya huset/lägenheten så kan jag börja processen i alla fall. Och förhoppningsvis så får min fru mer energi. Vilket är det allt handlar om.
Nu blir det ett par avsnitt x-files, sedan sova.
Mvh
Stefan
Nu vet jag inte när gamla Inet blev nya Inet. Men faktum är att det är enda företaget som står på min ignoralista på Prisjakt. Detta efter att dom vägrat att ersätta ett tangentbord som köptes in en höst för 3 år sedan till Julklapp till en av grabbarna. När det öppnades så visade det sig att det var DOA. Tangentbordet skickades tillbaka i mellandagarna och efter 2v fick jag besked av supporten att dom vägrade ersätta det utan ville istället ha en undersökningsavgift på några hundralappar. Dom påstod att tangentbordet var så smutsigt så det var mitt fel. Lustigt då det bara gått från ett inslaget paket direkt till datorn.Stew skrev:Oj. Ska berätta en historia om gamla inet.
Ägarna åkte runt i sina ferraris medans vi på inet tjänade strax under mini-lön.
Såg mycket skumt, Öppnade en kartong och den var fylld av ciggaretter.
Men det knepiga var att de växte. Tror det beror på att de lyckades haka på hem-pc-vågen. Var människa skulle nu ha en dator, fast de visste inte varför. De sålde hundratals färdiga datorpaket till olika kommuner.
Allt gick bra i några år, tills det saktilga började knaka. Datorerna vi byggde var av dålig kvaitet, och de flesta kom tillbaka igen, defekta. VI lycakdes inte ta hand om våra supportärenden, och härnågonstans gick det utför. Kön på service och garanti ärenden bara växte och växte och ryktet spreds att vi inte kunde leverera eller ta hand om supporten.
Här slutad jag, för jag vantrivdes. Cheferna var hemska översittare. Och det var ett väldigt enformigt och dåligt betalt jobb,
Ett par månader efter jag stack så slog de igen.
Därför aldrig mer Inet. Men har dom nu nyligen bytt ägare kanske man skulle våga testa igen.
FYI. Tog mina söminsar för 10 min sedan 15m immovane och en tablettt propavan.
Nu är jag helt väck i skallen. 10 minutur. Det är inte mycket det. Ska prova att minska mångden. Sover ganska gott om nätterna,
Det sorgliga öär att nu på kvällen, när jag tagit piller men inte lagt mig för at sova igen är då jag mår bäst... Ser allt genom lite dimma. Så det blir ofta att jag skriver urflummiga saker här, som jag sedan ångrar på morgonen, sitället för att ta sömntåget när det kommer. OFta hinner de gå innan jag villl somna, så tröttheten släpper och jag måste ta nya tabletter.
Nu är jag helt väck i skallen. 10 minutur. Det är inte mycket det. Ska prova att minska mångden. Sover ganska gott om nätterna,
Det sorgliga öär att nu på kvällen, när jag tagit piller men inte lagt mig för at sova igen är då jag mår bäst... Ser allt genom lite dimma. Så det blir ofta att jag skriver urflummiga saker här, som jag sedan ångrar på morgonen, sitället för att ta sömntåget när det kommer. OFta hinner de gå innan jag villl somna, så tröttheten släpper och jag måste ta nya tabletter.
Inet rankas idag som det bästa pc-pryl-stället. I flera tester. Och läser man om dem på fourm tex sweclockers så är de absolut störst. De har alltid med en lakritstång som nästan blivit legendarisk.Nimajneb skrev:Nu vet jag inte när gamla Inet blev nya Inet. Men faktum är att det är enda företaget som står på min ignoralista på Prisjakt. Detta efter att dom vägrat att ersätta ett tangentbord som köptes in en höst för 3 år sedan till Julklapp till en av grabbarna. När det öppnades så visade det sig att det var DOA. Tangentbordet skickades tillbaka i mellandagarna och efter 2v fick jag besked av supporten att dom vägrade ersätta det utan ville istället ha en undersökningsavgift på några hundralappar. Dom påstod att tangentbordet var så smutsigt så det var mitt fel. Lustigt då det bara gått från ett inslaget paket direkt till datorn.
Därför aldrig mer Inet. Men har dom nu nyligen bytt ägare kanske man skulle våga testa igen.
På den gamla tiden, innan ägarbytet och konkursen så fick man knappt med en hel dator när man beställde den.
Kan ta min senaste beställning. Beställde efter 15 på torsdagen, fick paketavin via sms om uthämtning inom 24timmar. Det är inte dåligt det.
Nära dator-byggar-experter här förutom mig? Behöver bolla ett problem. Windows 7 installationen staratar om hela tiden. Den kommer så långt att de där 5 raderna kommer upp med
kopierar filer
extraherar filer
installerar filer
osv osv
Men när detta är klart så startas datorn om och installationen kommer från början igen. Tidigare för att åtgärda det har jag stoppat booten från cd, då det tytt på tat bioset valt cd istäkket för disk-boot. Och en del av installationen görs via disken. (Den kopiear in filer i första fasen, via skivan, i andra fasen så använder den filerna från disk. Vet ej säkert att det fungerar så fortfarande)
Så jag har hamnat i en installationsomstartsloop.
Har en policy, skaffade den när jag jobbade på inet då jag helt plötsligt hade vänner bara för att jag kunde hjälpa dem med deras evigt strulande datorer. När det gick så långt att kompisar tog kompisar hem till oss och ville att jag skulle felsöka deras datorer, gratis, i timma tal. Då sa jag tillslut nej. Hjälper aldrig någon utanför familjen.
Men vår granne, han är så go. Hans dator är jättegammal. men han biter ihop. Nu har jag delar som gör hans dator säkert 10 år nyare. Går från någon gammal intel processor 1 core på 2.6ghz till en amd quadcore på runt 4. Och med nytt minne så lär den bli lasersnabb.
Blir en present till honom. Så kan han komma ihåg mig via den så länge han har kvar den.
Men hade jag vetat hur mycket problem det skulle bli så vetttetusan om jag anmällt mig. Vet att min fru är lite sur när jag leker med detta istället för att hjälpa till med flytten. Men det är ju därför jag gör det. För att in i nörd-värden där jag kan blockera allt..
Det var en bra placeboeffekt på dina sömntabletter. Propavan tar minst 1 timme innan de verkar. Rekommendationen är ofta att ta tabletterna 1-2 timmar innan sänggående. Immovane 15 mg är inte heller någon märkvärdigt hög dos och det brukar ta en halvtimme minst innan de verkar. Så var glad att du inte behöver starkare/högre doser.
Det är bara att slita ut dvd:n vid första omstart.
Inte bra att missa sömntåget! Nästa gång du tar tabletterna får du ha lagt undan datorn/telefonen och lägga dig direkt istället. Kanske lyssna på lite skön musik bara?
Det kanske går snabbare om man tar dem direkt in i magen?Hemmakatten skrev:Det var en bra placeboeffekt på dina sömntabletter. Propavan tar minst 1 timme innan de verkar. Rekommendationen är ofta att ta tabletterna 1-2 timmar innan sänggående. Immovane 15 mg är inte heller någon märkvärdigt hög dos och det brukar ta en halvtimme minst innan de verkar. Så var glad att du inte behöver starkare/högre doser.
Redan provat. Tror detta knep fungerade på xp. Men nu har omstarterna minskats i win 7. Tror inte den startar om längre.currenthill skrev:
Men jag har provat som sagt. Fler förslkag?
Försöker förmå min granne att köpa en billig sata-disk jag har. Tror det löser problemt. Får svar i morgon. Orkar inte lägga hur mycket tid som helst..
klonk skrev:
Nu låter du som min fru... Och tåget har gått för kvällen. Så nu blir det till att äta lite fil, ta en tablett till och hoppas på att det kommer tillbaka.
Tror att det är så att tabletterna upptas snabbare i och med att de är krossade. Jag märker stark effekt inom 5-10min. Ingen placebo.